Jan Björklund och Nyamko Sabuni lovar att hala fram plånboken på DN debatt. Jag orkar inte gå in i detalj på det här, och det är inte heller så lätt eftersom det är tunnt med konkreta förslag. Att Högskoleverket ska få i uppdrag att granska och motverka snedrekryteringen till lärarutbildningen tycker jag däremot är värt att notera eftersom vi har en intressant diskussion om det på gång i mitt inlägg ”Män i lärarutbildningen”. De kan ju börja med att läsa där så kanske vi kan få ett par miljoner över till något annat… 😉
Alltiallon har skrivit mer om det här. Fler detaljer i SvD och kommentarer i ledarbloggen och AB.
Länkar till andra bloggar om: skola, skolan, skolpolitik, skoldebatt, utbildning, student, samhälle, lärarutbildning, lärarhögskolan, lärare, genus, jämställdhet, alliansen, regeringen, folkpartiet, Björklund, Jan Björklund, Nyamko Sabuni,
De allra flesta praktiska frågor tror jag att vi ska försöka lösa utan att låsa oss vid ett genusperspektiv överhuvudtaget. Hur minskar vi antipluggkulturen? Hur ökar vi matematikresultaten? Hur motiverar vi elever att läsa vidare? Sådana frågor har ganska breda lösningar som inte är beroende av kön.
Det är i de dolda strukturerna, våra attityder och signaler som vi behöver skakas om. Vi måste alltid försöka se saken från olika synvinklar och i olika perspektiv. Som jag skrev i en kommentar till inlägget ”Män i lärarutbildningen” så är det främst ett feministiskt perspektiv som behövs i samhället i stort. Det har “smittat av sig” på skolan, trots att det kanske borde vara tvärt om…
I skolan måste vi bli bättre på att se saken ur pojkarnas synvinkel. Genusfrågor och jämställdhet i skolan måste även inkludera pojkarna. Därför hoppas jag att de 66 miljoner kronor som går till fortbildning av lärare för att de ska ”lära sig att motverka traditionella könsroller” inte enbart går till utbildning inom det feministiska området.