Jag läste i en bok (2)

Det händer ibland att jag drar igång ”serier” i bloggen som det inte blir mycket av med… Jag läste i en bok är en sådan. Jag skrev del 1 i somras och det är alltså hög tid för del 2. Idén är helt enkelt att skriva om något jag läst i en bok, eller att publicera ett citat.

Dagens tankvärda citat kommer från ”En delad värld” av Ingmar Karlsson; en bok som skildrar ”relationen mellan islam och Europa – i går, i dag och i morgon.”

Urgamla fördomar – hysta alltsedan korstågstiden – har fått nytt liv på ömse sidor. Trots att vi lever i ett informationssamhälle tycks kunskaperna om den andre snarare försämras än förbättras. I takt med att världen blir alltmer komplex växer de förenklade argumenten i styrka.

”I takt med att världen blir alltmer komplex växer de förenklade argumenten i styrka…”
Jag tycker att jag känner igen det fenomenet från flera andra samhällsdebatter…
——————–
Maud Olofsson uttalar sig i dag om att eleverna bör sätta lönegrundande betyg på sina lärare i Aftonbladet och SvD.
(Ett tidigare inlägg om detta finns här.).

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, Privat och foto, skolpolitik och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Jag läste i en bok (2)

  1. Pingback: Hur är det ställt med M Olofssons verklighetsförankring. | Annarkia

  2. janlenander skriver:

    Jag som avskyr Ilmar pga av alla negativa saker han hittat på när det gäller skolan och tycker bra om Maud får mig en rejäl utmaning när Tysta tankarskriver ”Maud + Ilmar = Sant?”. Suck! Jag går över till boken ….

    Roligt att du är tillbaka efter jullovet och boken låter intressant och citat om att vi söker förenklade lösningar i större utsträckning kan nog tyvärr vara sant. Se på Maud! Vi ska dock inte ta nästa steg och tro att kunskaperna har gått ner. Nej det finns mycket kunskaper att bara väcka till liv när ett tillfälle för eftertanke uppenbarar sig. Jag ser också en del positiva tecken på att en del gammaldags låsta positioner håller på att lösas upp.

  3. janlenander skriver:

    Jag läste också en bok: ”Den gudarna älskar” av Gunnar Ohrlander.

  4. Kristian Grönqvist skriver:

    Maud har fått fnatt. Bruntungade lärare och okunnigare elever blir resultatet, kan jag förutsäga utan att ha gjort ett pilotprojekt ens.
    Börjar snart alla tappa fattningen…??
    Babyn skall lära barnmorskan….

  5. anne-marie skriver:

    Jag tappar mina ord. Jag har läst// A-M

  6. Junitjej skriver:

    En galen idé från Maud!

  7. Trofinios skriver:

    Rektorn ger inte läraren förutsättningar att göra ett gott arbete, elevernas betyg på läraren blir låga, ,eftersom läraren fick låga betyg anser rektorn att det inte finns grund för löneförhöjning…

    Har det ens föresvävat Maud att det inte enbart beror på läraren själv om han/hon gör ett bra arbete? A och O är vilka förutsättningar läraren ges för att kunna göra ett bra arbete. Har läraren 15 eller 25 undervisningstimmar? Har läraren en klass med 32 elever eller 20 elever? Avsätts det tid till reflektion och pedagogiska samtal med andra lärare? Etc.

    • Christermagister skriver:

      Antagligen har det inte föresvävat Maud, nej. Det är ju sådana saker som en arbetsgivare kan ha koll på och ta hänsyn till vid bedömningen av lärarens kompetens, men vi kan inte begära att eleverna ska ha denna insikt och förmåga.

      • Trofinios skriver:

        Det tragiska är att Maud med sitt ”eleverna ska sätta betyg på läraren.” bidrar till en föreklad syn på vad som krävs för att kunna sätta ett rättvist betyg. Och hur ska allmänheten tänka om betygsättning? Höhö, det kan väl inte vara så svårt att sätta betyg som lärare, eleverna är ju till och med betrodda med att sätta betyg på sina lärare.

        Sedan blir det något paradoxal över det hela när obehöriga lärare snart inte skall få sätta betyg. Kommer då eleverna få sätta betyg på den obehöriga läraren men den obehöriga läraren inte på eleverna?

Lämna en kommentar