Förväntningar

Nästa vecka börjar jag på en ny arbetsplats, och jag är oerhört nyfiken och förväntansfull.

Att jag börjar på en ny arbetsplats innebär antagligen att jag kommer att behöva förklara att jag varken är intresserad av att spela innebandy eller av att spela på hästar.
Det brukar alltid finnas någon manlig kollega som tar detta som ett svek…
Å andra sidan kommer jag antagligen att göra någon kvinnlig kollega besviken när jag förklarar att jag inte vill vara med och baka fikabröd till fredagsfikat och inte har något intresse av att byta recept på rulltårtor… Att försöka kämpa för en position någonstans mellan ytterligheterna kan vara besvärligt. Det är tur att det manliga nätverket på Malmö högskola är öppet även för verksamma lärare; där kan vi både skratta åt våra vardagsupplevelser och diskutera allvarligare saker. (Länk till blogg och Facebook)

Jag tror dock att min nya arbetsplats har en ganska god könsfördelning och därmed förväntar jag mig inga större bekymmer i den här frågan.

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i genus, Läraryrket, Privat och foto, reflektioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Förväntningar

  1. Mats skriver:

    Jag är inte särskilt orolig men om det värsta skulle hända:

    Från Sveriges mest underskattade barnprogram!

  2. Jag önskar dig verkligen lycka till. Hoppas framför allt att du hamnar i ett bra, stöttande och ohierarkiskt kollegium. Eleverna börjar man alltid att älska, men bra kollegor och en bra chef är väldigt viktiga för trivsel och goda resultat men de är inte lika självklart älskvärda som eleverna. 🙂

Kommentera

