Årets groda?

I går påminde Jan Lenander mig om Lars Pålsson Syll som jämförde högskoleeleverna med rutten frukt. (länk)

Kan det vara Årets groda med skolanknytning?

Eller är det Sverigedemokraternas uttalande om att skolorna bör vara skyldiga att anordna en traditionell avslutning i kyrkan om minst tio procent av eleverna och deras föräldrar önskar detta? (länk)

Häromdagen bubblade ju dessutom allas vår Björklund in på listan:
Jag är rätt övertygad om att Kalle som spelar Allan och ska vara cool i klassrummet kommer att uppföra sig betydligt bättre om mamma eller pappa sitter på en stol längst bak i klassrummet. (AB) Kalle som spelar Allan och ska vara cool!

En ännu färskare bubblare är Tina Acketoft (fp) som är övertygad om att man inte startar en skola bara för att man vill tjäna pengar i första hand. (SvD) Tjena!

Jag har säkert glömt en massa tokiga uttalanden och återkommer vid behov. Har du några exempel så dela gärna med dig av dem i kommentarerna. Det här måste bevakas under resten av året och utmynna i en omröstning runt nyår! 🙂

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Humor, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Årets groda?

  1. Anna skriver:

    Tja, jag som har jobbat 7 år som lärare är också helt övertygad om att Kalle skulle uppföra sig bättre om mamma eller pappa var med i klassrummet… därmed inte sagt att det är en superbra lösning, men jag tvivlar inte en sekund på att han faktiskt skulle uppföra sig bättre. Det såg man ju tydligt de gånger som föräldrarna satt med i klassrummet av egen fri vilja.

    • Christermagister skriver:

      Hejsan Anna!

      Det är ingen tvekan om att föräldrar kan göra nytta i klassrummet, det är jag helt med på, men Björklunds förslag handlar ju om att tvinga dem dit.

      ”Ytterst bör dock kommunens utbildningsnämnd kunna fatta beslut om att en förälder ska delta viss tid.”

      Har kommunens utbildningsnämnd befogande att ”frihetsberöva” individer? Oavsett om ersättning utgår eller inte? Blir det någon slags rättegång?

      En längre kommentar finns här:

      http://junitjejen.se/bjorklunds-forslag/#comment-67851

      I det här sammanhanget tänkte jag dock snarast på hur han uttrycker sig… ”Kalle som spelar Allan och ska vara cool”… Vi har diskuterat ministerns skräck, fördomar och rigida hållning mot just tonårspojkar tidigare i lite olika bloggar, och det här är väl en del av detta. Det låter oerhört respektlöst och trångsynt helt enkelt.

      • Plura skriver:

        Ja men Christer, han är gammal militär med majors grad från Skövde och uppvuxen i Knallebyggden, vad väntar du dig.

      • janlenander skriver:

        Jag har ett flertal exempel med föräldrar med ”fina” jobb som lämnar över barnen i skolans vård så länge som möjligt så att ”barnvakterna” i skolan får ta alla stötar. Det skulle allt vara skönt att kunna tvinga dit dem och jag tror att bara hotet skulle ha god verkan.

        Sen uppfattade jag det inte som att skolan skulle bli tvungen att ta dit föräldrar när det är olämpligt

  2. Vad händer när Kalle eller kanske Carros föräldrar inte längre är med i klassrummet? Blir allt bra då? Vad händer om Kalles eller Carros föräldrar är alkoholiserade eller värre? Vad händer om föräldrarna trycker ner och kanske hånar lille Kalle eller lilla Carro inför läraren och kamraterna? Vad skulle det få för konsekvenser för Kalle eller Carro i förlängningen? Då kanske någon säger att sådana föräldrar finns väl inte, visst överdriver du nu och har de det så svårt så har väl de sociala myndigheterna ingripit. Jo sådana föräldrar finns, sådana föräldrar har barnen boende hos sig och de är många fler än vad man kan tro.

  3. Ja vi kan säkert komma på många fler konsekvenser. Visst efterlyser även jag ett större föräldraransvar, men vårt samhälle är mer problematiskt än så. Det är t.ex. oftast inte barnen till föräldrar som bryr sig som är utåtagerande. Nej lösningar på olika problem måste vara mer genomtänkta även när syftet är gott.

  4. janlenander skriver:

    Är inte tolkningarna av Björklunds förslag lite väl drastiska. Det handlar väl bara om att ge skolan möjlighet att tvinga dit föräldrar.

    • Plura skriver:

      Det är precis så jag tolkar intervjuer efter hans retoriska utspel. Många har då redan stängt öronen och har en färdig bild av vad saken gäller.

      Precis samma vanföreställning om Björklunds retorik i förhållande till storleken faktisk lag. För den som inte studerat Skollagen 2010:800 är det nog dags nu, bara 10,5 månader innan den ska tillämpas.

      Den kommer att bli ett bra styrinstrument för skolan och fokuserar på den pedagogiska friheten på ett sett jag inte tror många har en aning om. Och det blev en uppstramad läroplan för förskolan i går. Och SKOLA 2011 kommer som förordning snart.

  5. Christermagister skriver:

    Visst är det en storm i ett vattenglas, och bl a därför har jag valt att inte ta upp saken till diskussion i bloggen. Jag för visserligen diskussioner om det på andra ställen, kanske mest sammanfattat här:

    http://sevedmonke.blogspot.com/2010/08/pa-vilket-satt-ar-fps-skolpolitik-bra.html

    Det är tydligt att skolorna inte ska vara tvungna att ta in föräldrar i svåra fall och jag tror faktiskt inte att någon kommer att vara så obetänksam att de tvingar föräldrar till skolan. Förslaget är bara ytterligare ett i raden av meningslösa slag i luften, och vad ni än tror om mina politiska sympatier så tycker jag att det är synd. Det gör ju att de bra förslagen hamnar i skymundan. Jag hade hellre diskuterat hans förslag om att stärka elevvården som han tog upp i samma utskick.

    Hur obetydligt det än kommer att vara i praktiken så är det vansinnigt ologiskt att ge kommunens utbildningsnämnd mandat att tvinga föräldrar till skolan för att se till att deras barn sköter sig i klassrummet, det har de (eller vi) ju inte ens rätt till när det gäller att komma på utvecklingssamtal. I det fallet hade jag hellre sett att föräldrarna hade obligatorisk närvaro och kunde få ersättning för utebliven arbetsinkomst.

    • janlenander skriver:

      Jag tycker att svaren du fick i länken du nämnde ovan visar tydligt att Björklunds förslag är rätt. Viktiga och bra invändningar men argumenten för är många och min personliga uppfattning är att en majoritet av lärarkåren också är för.

  6. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag är helt på Björklunds linje.
    Det är märkligt vad många surkarter det finns som lärare. Vi är överens om att det kan vara stökigt, folk skolkar mer än dom borde, betygen är åt h-te, folk slutar som lärare, istället får vi vikarier som inte kan någonting.

    Sen när någon beslutar sig för att visa med hela handen, så dyker marrpottorna upp. Om lärarna själv hade fått bestämma hade det inte hänt någonting. Jag frågar inte ens längre: Hur vill Ni ha det egentligen? För då får jag 1600 olika svar. Och det tycker Ni är i sin ordning….

    • Christermagister skriver:

      Jag antar att du inte läst vad jag skriver i frågan (på den andra sidan jag länkar till) och därför kan jag bara (lite retfullt) tillägga att även om förslaget skulle gå igenom är det fortfarande läraren som bestämmer.

      Är det för övrigt så konstigt att vi lärare påpekar att vissa förslag inte hjälper oss det minsta? Det är väl snarare konstigt att någon annan säger vad som hjälper oss.

  7. Kristian Grönqvist skriver:

    Jo men det knepiga att lärarna inte själva kommit med ett konstruktivt förslag i frågan på tjugofem år.

    • Christermagister skriver:

      Jo, färre elever totalt per lärare och mindre elevgrupper. Det säger i stort sett varje lärare i en liknande situation, och har så sagt i 25 år.

    • janlenander skriver:

      Det är ganska många lärare som tyckt att föräldrar ska tvingas ta mer ansvar för sina barn. Där är inte Björklund först eller fel ute.

      Sen håller jag med Christer om att beslut alltid ska grundas i lärarkåren. Bara för att två läkare är oense om behandlingen låter man inte vem som helst bestämma. Lärare ska täcka in en stor kunskapsbredd och det är naturligt med olika erfarenheter, värderingar etc. men de har också en kunskap om hur lärande som är mycket högre än vem som helst. Samhället måste ta sig tid att lyssna för elevernas skull!

  8. Kristian Grönqvist skriver:

    Jo jag läser vad Du skriver i frågan, och vad du skriver, det respekterar jag. Men det har nu visat sig att du förväxlar verkligheten med Din mycket goda vilja ibland och bedömer skolsituationen ur perspektivet, hur Du ser på att den borde vara, inte hur den är.
    Och ur en drygt 60-årings perspektiv med barn och barnbarn, ser verkligheten lite annorlunda ut. Vi har fått en sämre skola. På alla nivåer.
    Och prata inte om underbemanning. När jag gick i skola fanns inte hälften så många lärare. Och ingen klass under 40 elever. Ingen administration. Rektorn skötte det hela. Från löner till filosofi. Förutom att han hade historia i alla gymnasieklasser.

    Vad tänker Ni göra åt det?
    Prata?

    • Christermagister skriver:

      Jag tror att verkligheten är sådan att föräldrar som inte ställer upp på att vara med i skolan frivilligt, trots flera samtal med både lärare och elvvårdsteam, inte är lämpliga att tvinga in i klassrummet. Tror du verkligen det?

      Kan vi inte bara lämna det här nu? Jag har valt att inte ta upp ämnet i bloggen eftersom jag inte tycker att det är tillräckligt viktigt. Det var meningen att det här inlägget skulle handla om humoristiska och/eller plumpa uttalanden, ingenting annat.

      • janlenander skriver:

        Jag tror att det finns många föräldrar som prioriterar karriär och polare, där det skulle vara nyttigt med lite tvång. Trenden där man lämnar över sina barns uppfostran till andra är riktigt otäck.

    • Christermagister skriver:

      Kristian, se även min kommentar i inlägget ”Barn- och familjeverksamhet”.

  9. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag glömde.
    Under mina 12 skolår hade jag inte en enda lärarlös lektion. Det hade varit skandal. För Helena, ifall hon läser, BJÖRNEBORGS SVENSKA SAMSKOLA.

  10. janlenander skriver:

    Jag kommer ihåg en TV-debatt med Lars Ohly där han så att ”alla ska kunna allt”.

    Jag undervisar i Fysik B på gymnasiet och anser det viktigt för Svensk exportindustri att många tar sig igenom den kursen. Däremot vore det fel mot eleverna på teknikprogrammet att anse att alla ska lära sig det jag lär ut denna kurs. Det innebär helt enkelt alldeles för mycket arbete för vissa. På samma sätt ägnade jag en otrolig massa tid åt att försöka lära en elev i 9:an ekvationslösning och det gick inte och jag tror att vi lägger ribban för högt när det gäller lägsta nivå för alla. Det är för plågsamt för vissa elever med de teoretiska krav skolan ställer.

Kommentera

