Nya skollagen

Nya skollagen

Bildlänk

Den nya skollagen har ett brett stöd, och även jag tycker att huvudpunkterna ser bra ut. Jag har inte orkat läsa igenom alla 1029 sidor i remissen ännu och utgår därför endast från de mest kända punkterna.

Jag instämmer i lärarförbundens beröm för att man är tydlig med lärarnas behörighet, och i besvikelsen över att modersmålslärare och yrkeslärare är undantagna samt att man inte hunnit utarbeta ett förslag om lärarlegitimation ännu. Jag delar också deras glädje över att reglerna för kommunala skolor och friskolor blir mer jämlika, men tycker att även reglerna om konfessionella inslag under skoldagen borde vara desamma (mer om det här). Att skolornas beslut när det gäller extra stöd till elever kommer att kunna överklagas av föräldrarna är bra, men jag håller med Eva-Lis Sirén om att även lärarna borde kunna göra detta. (Mer om självanmälningsplikt här.)

En punkt som inte tas upp i denna artikel är att kravet på obligatoriska kvalitetsredovisningar försvinner med den nya skollagen, och det tycker jag är synd. Personligen har jag upplevt det som väldigt givande och effektivt att sätta mig ner med arbetslaget och skriva en kvalitetsredovisning. Under arbetet tvingas vi granska våra resultat och våra metoder ganska ingående, och varje gång har vi utarbetat förbättringar som jag ställer mig tveksam till att vi hade kommit på annars… Texten om detta, som börjar på sid 280 i remissen, är lite luddig (flummig? 😉 ), men det ser ut som att regeringen anser att detta interna arbete med att granska och förbättra kvaliteten i verksamheten kan ersättas med fler kontroller från Skolinspektionen och standardiserade prov.
Det anser inte jag…

Hur ser du på kvalitetsredovisningen, och hur tolkar du texten?

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Nya skollagen

  1. Plura skriver:

    Jag håller med dig.

    Synd att kvalitetsredovisningen som dokument försvinner med krav på redovisning av verksamhetens förutsättning, dess arbete och undervisningsresultatet för kunskaper och normer och värden.

    Men den som tror att det ska bli mindre redovisning bedrar sig grundligt.

    I fjärde kapitlet sjätte paragrfen ställs ett ökat krav på dokumentering av det systematiska kvalitetsarbetet. Ökande kanske någon säger. Ja, nu är det lag, förut var kvalitetsredovisningen en förordning som många huvudmän och skolor har rundat.

    Läser man motiven till denna paragraf i lagrådsremissen är det tre saker man avser. Två av dem är att skolan på något sätt ska göra någon typ av självvärdering av det pedagogiska arbetet. Det andra att man ska dokumentera det i någon form av redovisning. Innehållet säger inte lagen något om. Gissningsvis kommer Skolinspektionen att ge ut tillämpningsföreskrifter om detta.

    En annan intressant notering är att det är rektorerna och förskolcheferna som har ansvaret för det systematiska kvalitetsarbetet i skolan och förskolan enligt fjärde paragrafen. Och lärarna och övrig personal tillsammans med elever som ska genomföra och utvärdera kvalitetsarbetet. Alltså ett nytt krav på lärarkåren få har observerat.

    Och som sagt vi får se i mogon den 23 mars. Då läggs lagen på riksdagens bord.

    • Christermagister skriver:

      Ja, vi får säkerligen anledning att återkomma i ärendet… Jag ska kolla upp det du skriver om.

    • Christermagister skriver:

      I den versionen jag har länkat till finns ingen sjätte paragraf till det fjärde kapitlet, men jag antar att det är kapitel 8.1.3 (sid 283) du menar?

      När jag har läst det kapitlet så undrar jag vad det är som försvinner? Det är ju en beskrivning av hur jag har uppfattat reglerna för dagens kvalitetsredovisning… Vad är skillnaden?

    • Plura skriver:

      Christer – varit åter i lagrådsremissen, som givetvis kan se helt annorlunda ut den 23 mars. Där hittar du på sida 31 paragrafen jag hänvisar till.

      På sidan 280 (8.1.1) hittar du pratet om dokumentation.

      På sidan 283 som du hänvisar till är det jag skrev i mitt inlägg.

      När jag nu tittar i motiv texten noggrant hittar ja tre väsentliga punkter:

      1. Självvärdering (Baserad på tankarna i Davidssons utredning 2007:101 om ”Tydlig och öppen inspektion”. Läs sidan 140 i den).

      2. Rektor och Förskolechef har ansvaret för systematiskt kvalitetsarbete och att se till att andra genomför det. Läs lärare, förskolelärare och övrig personal samt elever och i förekommande fall vårdnadshavare (hur nu det ska gå till).

      3. Skolan ska kontinuerligt rapportera resultat plus förslag till förbättringar som bygger på paragraf fem som kräver ökad måluppfyllelse i förhållande till de nationella målen i de skolformsvisa läroplanerna.

      Hittar du något mer eller?

      Om detta ovan inte är ökade krav på förskolan och skolan vet jag inte vad som menas med ökade krav.

    • Christermagister skriver:

      Nu är jag inte med… Det är ju samma krav som tidigare, om än omskrivet från förordning till lag, eller vad missar jag? Här är den tidigare förordningen:

      http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970702.htm

      Jag har gjort sådana där kvalitetsredovisningar flera gånger, och det är klart att det är rektor som ansvarar, men vi lärare som arbetar med den… Eleverna och föräldrarna får vara med i processen genom elevrådet och föräldrastyrelsen (om någon sådan inte finns får man väl utse några representanter).

      • Plura skriver:

        Det är bara paragraf fyra i förordningen som lyfts in i nya skolagen. Och förordning är något som en regering gör och har inte samma juridiska status som när riksdagen stiftar en lag.

        I praktiken innebär det att det inte blir några sanktioner att gå mot röd gubbe på en förordning. Gör du det mot en lag är det domstolsväsendet och juristerna som tar över.

        Och ska jag vara ytterst petig, efter som jag undervisar skolor om detta, är det inte skolorna som ska upprätta en kvalitetsredovisning utan huvudmannen. Läs paragraf 1 i förordningen. Den ska dessutom upprättas kalenderåsvis och publiceras senast 1 maj.

        Motivet till detta är enligt den förra regeringen att det inte går att kringgå det kommunala självstyret. Men det är just precis det den nya skollagen gör i kapitel 4 om systematiskt kvalitetsarbete.

        Där ska huvudmannen ”bara” via ett kvalitetssystem se till att skolan jobbar med dessa frågor. Och inte som nu att det är huvudmannen, läs skolchefen och nämndordförande, som är ansvariga för kvalitetsredovisningen.

        Hoppas jag klargjort fakta i målet.

  2. Läs vad Carl Johan Rehbinder skriver om det, gällande hemundervisning. Det må vara en liten fråga i förhållande till storleken på lagförslaget, men en ack så viktig principfråga:

    Den nya skollagen driver svenska familjer i politisk exil

    • Christermagister skriver:

      Ja, det är en svår principfråga…
      Spontant säger jag nej.

      • På vilka grunder? En spontan reaktion är självklart inte välgrundad – då vore den inte spontan. Det vore dock väldigt intressant att höra mer av din åsikt som lärare i frågan.

        För att kanske väga upp ditt spontana nej lite: all forskning som gjorts på hemundervisning har gjorts i Kanada och USA, där det är mer utbrett. All forskning där har kommit fram till att hemundervisade barn generellt kan mer: är både bättre bildade och har bättre social kompetens. Detta trots att kraven är betydligt lägre i båda dessa länder än de är på hemundervisning i Sverige.

        Ytterligare en sak som kanske inte är avgörande, men värd att fundera på, är att alla länder i Europa tillåter hemundervisning utom Tyskland. Tyskland förbjöd det 1938.

      • Christermagister skriver:

        Jag har inte haft anledning att fundera på saken helt enkelt…

        Mitt spontana nej grundas inte i första hand på en tro på att kunskaperna skulle bli lidande, även om jag ser svårigheter i att föräldrarna skulle kunna hantera skolans samtliga ämnen när vi lärare inte kan det, utan med tanke på barnens rätt att möta ett annat synsätt än föräldrarnas… Eleverna påverkas av föräldrarnas åsikter i hög grad i alla fall och jag har en känsla (fördom) av att många som vill hemundervisa sina barn gör det just för att de har en livsåskådning som de vill föra över till barnet utan inblandning av ”konkurrerande” livsåskådningar.

        Jag tror också att skolans funktion som mötesplats mellan olika personer och kulturer är viktig…

  3. Pialotta skriver:

    Mitt svar har inte alls något med ditt inlägg här att göra, men du bad om ett svar:) Ja visst räcker det med musiken och varför du valde just den/de låtarna:) Kul om du hänger på när du har tid och lust för det.

  4. Plura skriver:

    För den som är hågad till fortbildning, här har ni länken till lärarans nya tillvara: http://www.regeringen.se/sb/d/12489/a/142368

  5. För övrigt, utöver sakfrågan, vill jag bara säga att det här är en jättetrevlig blogg att läsa! Du ger ett fint perspektiv när du skriver utifrån lärarrollen. Tack för det!

Lämna ett svar till Plura Avbryt svar