Friskolornas vinster, igen…

Tung M-politiker anklagas för maktmissbruk” är rubriken på Skolvärlden.se. Förutom den uppenbara jävssituationen finns här ett uttalande som tydligt knyter an till förra veckans inlägg om friskolornas vinster.

I sin roll som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Österåker har Ingela Gardner Sundström de senaste åren ”tvingat de kommunala skolorna till besparingar på ett par procent”, medan friskolorna – bland annat den som hon själv äger – har sluppit besparingar. När oppositionen frågat varför hon sparar på de kommunala skolorna men inte på de privata, har de fått svaret att det är rimligt eftersom de privata skolornas ägare har ett avkastningskrav på ungefär tio procent per år.

Det är alltså ”rimligt” att skattepengarna som avsätts till elevernas skolgång skummas på 10% per år! Det är ”rimligt” att de kommunala skolorna sparar lite extra i stället!

Dagens kängaUnder de senaste åren har Ingela Gardner Sundström plockat ut lön, styrelsearvode och ungefär en halv miljon kronor i aktieutdelning från sin friskoleverksamhet; jag säger grattis och belönar henne med ett ”erbjudande” om att omedelbart befrias från övriga uppdrag…

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Friskolornas vinster, igen…

  1. Plura skriver:

    En analys och utvärdering av en jävig person. Åter, makt korrumperar, kanske snudd på korruption.

    Samtidigt såg jag ett intressant inslag i Rapport 100225 om elever på gymnasieskole nivå. Entydigt valde elever i Stockholms län en friskola inne i centrala Stockholm oavsätt om det innebär minst tre timmars pendling per dag än att gå och ”sunka” i förorten.

    Är detta ett nollåtta problem eller förekommer det i andra delar av landet?

    • Christermagister skriver:

      Det förekommer nog överallt… Precis som när det gäller bostadsmarknaden flytter de som har möjlighet till det hellre på sig än att ”gå och ”sunka” i förorten”…. När det gäller skolan handlar det nog också om att ha en tro på att det lönar sig, en framtidstro. Det är ett segregationsproblem.

  2. Morrica skriver:

    Att friskolor delar ut vinst till ägarna innebär att ägarna fortsätter att äga och förvalta. För att friskolorna skall kunna göra vinst behöver de bedriva en undervisning som lockar elever. Inte bara betygsmässigt behöver de vara högkvalitativa, trivs inte eleverna blir det dåligt med vinsten.

    Att skolor är vinstdrivande företag är inget nytt i historien. Att en skrupellös politiker beter sig illa och inte kan sköta sitt uppdrag gör inte friskolor till en dålig skolform. De kommunala skolorna gör exakt samma sak, tar en vinst på skolan som de använder till annat. Snoffsiga kommunhus, politikerlöner, vad vet jag? Skillnaden är att den kommunala skolan vant sig vid en monopolställning och i många fall låga kvalitetskrav. En friskola som arbetar på samma sätt skulle gå i konkurs efter ett par läsår.

    Personligen sätter jag hellre mitt barn i en skola där h*n får utvecklas som den individ h*n är än en skola där h*n misshandlas och mordhotas utan att rektor eller ansvariga politiker gör något annat än att stänga sina dörrar.

    • Christermagister skriver:

      ”De kommunala skolorna gör exakt samma sak, tar en vinst på skolan som de använder till annat. Snoffsiga kommunhus, politikerlöner, vad vet jag?”

      Att skattefördelningspolitiken inte fungerar ultimat kan vi vara överens om, men det finns ju i alla fall en chans att pengarna kommer skattebetalarna tillgodo, och som jag skrev i anslutning till det tidigare inlägget ser jag hellre att eventuella överskottspengar går till att asfaltera vägar än till skolchefens nya merca…

      Sedan har vi det här med det personliga planet och det mer principiella… Det finns många saker jag skulle göra rent personligen som jag inte vill rekommendera att vi bygger samhällets principer på… 😉

      Jag ser inte enbart nackdelar med friskolor, men det negativa jag hakar upp mig på är att de ökar segregationen… Att de inte bara tillför någonting bra, utan att deras verksamhet även utarmar en annan.

      • Plura skriver:

        Christer – är det inte lite enögt att se segregationen bara ur perspektivet fristående skolor?

        Hur är det i Malmö, med Rosengård och övriga stadsdelar. Kan barn från Rosengård gå i en kommunal skola i Bellevue? Redan här har vi en segreagtion inom hänget av den allsmäktiga ”riktiga” skolan.

        Åt minstånde har vi det i Stockholm. Barn i Tensta Rinkeby har ringa möjligheter att gå på Östermalmsskolan eller Adolf Fredrik.

        Problemet är större än fristående skola eller kommunalskola.

        • Christermagister skriver:

          Jo, problemet är större, men på många platser är friskolorna en del av det hela. Även där bostadspolitiken inte har misslyckats kapitalt sker en uppdelning.

          • Morrica skriver:

            och på andra platser är friskolorna snarare en del av utjämningen. Barn från fel sida av stan får möjlighet att få del av det som annars tillkommer enbart de som lever ‘innanför murarna’.

            Faktiskt. Det måste nämnas i debatten.

          • Christermagister skriver:

            Tänk så bra att även detta går att se på olika sätt! 🙂

            Jag har dåliga erfarenheter som färgar av sig, och antagligen har du goda. I sådana fall är ju statistik och forskarrapporter bra… För att få ett ”helikopterseende”.

            Antagligen löser sig saken naturligt med hjälp av Skolinspektionens tätare kontroller och om kommunpolitikerna har koll, men när de är partiska som i det här fallet är det klart att det inte fungerar.

    • Jan E skriver:

      ”Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt
      kommunen och kapitalet, dom sitter i samma båt
      fast det är inte dom som ror, som ror så svetten lackar
      och piskan som kittlar, kittlar inte heller
      deras feta nackar.”

      Sammanföll inte kommunaliseringen, skolpengen och friskolereformen tämligen väl? Även om jag vill tro att avsikterna var goda så har det väl med all tydlighet visat att kommunaliseringen eller friskolorna i allmänhet har utvecklats till en KATASTROF.

      Förstatliga skolan. Slopa skolpengen och förbjud friskolorna. Inför lektors- och adjunkttjänster, befria rektorerna från kamerala uppgifter och begränsa föräldra-och elevinflytandet i skolan. Dags att skolpersonalen tar kommandot och visar var skåpet skall stå.

      • Plura skriver:

        Ebba Grön, the movie – vad har det med skolan att göra???

        Staten och kapitalet har väl alltid gått tillsammans under det förra statsbärande partiet.

        Ditt inlägg kan lika gärna var – Falsk matematik med Peps Persson.

        • Jan E skriver:

          Jag tog mod till mig och ändrade texten till Kommunen och kapitalet. Som alla skarpsynta samhällsmedborgare har lagt märke till så har ju samhället förvandlats till ett feodalsamhälle med statliga vasaller sittande i sina kommunala borgar.

          Vad sägs att gå till storms mot de kommunala väderkvarnarna?

          • Plura skriver:

            Där Jan E vi är överens – kompetensen på skolfrågor är i stort låga bland de kommunala väderkvarnarna speciellt nämndpolitiker som är satta att genomför feodalherrarnas styrdokument. Som alla vasaller tror de att de kan göra som de vill och trilskas.

            Och dessa feodalherrar eller som jag brukar kalla dem 290 små påvendömen skapades av Persson. Det var därför jag travistera på – falsk matematik.

            • Jan E skriver:

              Men den Personen sitt ju på sitt Torp i Sörmland och leker godsherre allt medan hans ”livsverk” håller på att gå under. En riktig ”Gröfaz” !

              • Plura skriver:

                Ja så är det – falsk matematik.

                Dock har du honom att tacka för att det idag finns 290 småpåvar.

                Snart har du majoren att tacka för 21000 småpåvar när han tjuvkopplar de kommunala väderkvarnarna med den nya skollagen.

                Välkommen till valfrihetens tidevarv där ingen likvärdig skola finns.

  3. Anders B Westin skriver:

    För min egen del räcker det korta och koncisa ordet:

    ÄCKEL

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s