Kubiga tankar

ChristerMagister kubSanna, i bloggen Jag ska bli lärare, liknar sin utbildning och sina tankar om olika problem vid en Rubiks kub och Morrica hänger på liknelsen.

Den är bra!

Flera små bitar ska fogas samman till en helhet som förhoppningsvis håller för en granskning från olika synvinklar…

Sanna och Morrica funderar kring orden ”lärande”, ”kunskap”, ”prov” och ”betyg”.

Sanna skriver: ”De flesta barn och ungdomar jag kommer i kontakt med har en hangup på att man blir betygssatt efter vad man presterar på ett skriftligt prov efter vissa normer och regler” och Morrica funderar vidare på vad resultatet av ett skriftligt prov egentligen säger läraren och eleven.

I den teoretiska världen ägnar vi oss åt ett lärande i skolan som leder till kunskaper som vi utvärderar med hjälp av prov och sedan uttrycker i ett betyg… Men det är ju sällan resultatet blir lika snyggt och fullständigt i verkligheten som i teorin (och som på bilden ovan… 🙂 ).

Läs de båda länkade inläggen och titta även in hos Mats som citerar Mona Sahlin från dagens SvD: ”Det får vara slut med att socialdemokrater hoppar högt när någon säger att kunskap är viktigt. Man måste ha prov och man måste utvärdera barnen för deras egen skull och för föräldrarnas.

Att vi inte utger oss för att ”utvärdera barnen” när vi egentligen utvärderar de kunskaper som de har uppvisat, eller som vi har lyckats uppfatta med olika metoder, är livsviktigt för barnen. Och hur hänger de fyra orden egentligen ihop? Leder allt lärande till kunskaper som kan uppvisas i prov och betygsättas?

Nej, det var överretoriskt. Det är klart att det inte gör! Som Morrica skriver vore det intressant att få veta hur de som ser på proven och betygen som de enda bevisen på att skolans arbete fungerar tänker. Tror de att verkligheten är så enkel som i den teoretiska modellen, eller anser de att det bara är de kunskaper som kan uppvisas i prov som skolan ska ägna sig åt?

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, flumpedagogik, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Kubiga tankar

  1. Kristian Grönqvist skriver:

    Naturligtvis är jag av en annan uppfattning…

    Varför tror Ni att Trafiksäkerhetsverket sätter upp fartkameror och har radarutrustade poliser vid vägen?

    För att kontrollera att lärdomen gått in och efterlevs.

    Varför tror Ni Fiskeriverket sätter kvoter och kontrollerar att de efterlevs?

    Varför tror Ni FN har en klimatpanel?

    Varför finns IAEA?

    Varför finns betyg?

    För att det har visat sig att folk tolkar kunskap och anvisningar som i bästa fall rekommendationer eller som att överheten alltid skall obstruera den enskilde individen.

    Betyg är inte till för dem som förstår dem, utan för dem som inte förstår dem.

    • christermagister skriver:

      Ja, det var ju en överraskning att du var av en annan uppfattning! 😉 Det är bra Kristian, om alla tycker lika blir det ingen vidare debatt!

      Ska jag tolka dig som att proven och betygen i första hand är till för att kontrollera skolan och lärarna?

      Det är en dimension av det hela…

  2. Kristian Grönqvist skriver:

    Visst det var ju en tolkning, men Du vet ju vid det här laget att jag egentligen inte tycker att lärarnas kunskaper är det väsentliga i skolan, utan elevernas.

    Lärarnas kunskaper kontrolleras flera gånger om under utbildningen, men elevernas kunskaper har börjat kontrolleras allt mindre ju mer den allmänna hållningen om kunskapens egalitet slagit igenom.

    Man kan nästan utgå ifrån, att människor, åtminstone de som aktivt har valt läraryrket, är intresserade av kunskap och att de fortbildar sig hela livet. Jag skulle nästan påstå att de vill det utan att ens arbetsgivaren kräver eller underlättar det.

    Tyvärr är inte så fallet med många elever. Därför vill jag ha betyg…

    Lärare behöver inte betyg. De vill ju lära sig mer.

  3. christermagister skriver:

    Jag blir riktigt rörd av din tilltro till oss lärare som kollektiv. Tyvärr har jag inte en riktigt lika positiv syn. Visst kontrolleras lärarnas kunskaper under utbildningen, men det är alltför många som sedan inte får någon riktig fortbildning på många långa år efter det. Och det beror inte på att de är ointresserade, utan snarare på att de är utarbetade och inte har någon kraft över att fortbilda sig på sin fritid. Den fortbildning som vi har rätt till utgörs alltför ofta av att lyssna på nattsvarta prognoser om skolans budget eller att gå igenom några nya rutiner som egentligen inte förbättrar eller utvecklar arbetet det minsta.

    Var jobbar du? Ser det annorlunda ut där?

    Sedan där här med att kontrollera elevernas kunskaper… Tror/tycker du verkligen att det görs så enkelt och effektivt med skriftliga prov? Och tror/tycker du sedan att det är enkelt att överföra de resultaten till ett betyg? Ett betyg som speglar allt som läroplanen kräver att vi arbetar för att uppnå i skolan?

    Eller ser du enbart betygen som ett sätt att motivera eleverna?

  4. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag har alltid haft en hög tanke om lärarnas kunskaper. Det är ju därför de har blivit lärare inte sant?
    Själv är jag antropolog och har jobbat mest med vuxenundervisning, men extraknäckt som lärare lite här och var.

    När det gäller skriftliga prov utan gissningslekar tror jag att de är ett led i själva undervisningen. Har man förstått något, kan man också på ett godtagbart sätt förklara det.
    Har man inte förstått, kan man inte ens improvisera.

    Jag tror mycket mindre på grupparbete. T.o.m vuxna organiserar det så att de ambitiösa gör jobbet, de andra glider bara med…

    Skriftliga prov tvingar en att förstå, även om man inte har lust och skriftliga prov renderar en möjlighet att jämföra olika kunskpanivåer. Skriftliga prov anser jag också ger rättvisare betyg och betyg är det enklaste sättet(inte det enda) att visa någon form av kompetens.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s