Pedagogik för fårskallar

Pedagogik för fårskallar
Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, flumpedagogik, Humor, Läraryrket, Pedagogik, skolpolitik och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Pedagogik för fårskallar

  1. Anders B Westin skriver:

    Jag tänker på Mao, Påven, Adolf, Ulf Ekman, Vellinge, Stalin, Tina Rosenberg och SMS – lån.

  2. Lilla O skriver:

    Med tanke på senaste tidens ekonomidebatt är väl detta ett bra exempel på kostnadseffektiv och standardiserad pedagogik.

  3. Tänk att det ska vara så förb svårt för den svenska skolan att lämna den typen av pedagogik bakom sig! Why, liksom?

  4. Morrica skriver:

    Nilla, kan den här sortens politiska tänkande ha något med saken att göra, tror du?
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3798093.svd

  5. Kristian Grönqvist skriver:

    I vanlig ordning sätter jag stuationen upp och ned. Vart tror man kommer med den här typen av illustration?
    Den är rolig… Men skrattet fastnar i halsen…
    Är det gynnsamt för någon? Det enda man får för sig är att skolan är en fördummande institution och att man skulle ha det betydligt bättre utan skola.
    Varifrån tror Ni folk tappar respekten för lärare?
    Tror Ni den där nidbilden ökar den vanliga människans förtroende för skolan?
    Tror Ni att folk tror att bilden kanske är verklighetsbaserad?
    Ingen rök utan eld.

    Dessutom känner Ni säkert till Suzukipedagogik. Ett av mina barn lärde sig spela fiol som sexåring genom att härma fraser läraren spelade. Han spelade bää, och hon spelade bää. Inte gnissel gnissel…

    Man behöver inte slänga babyn bara för att man vill slänga badvattnet…

    För övrigt så anser jag att det skall vara betyg i varje klass

    • christermagister skriver:

      Det är ju den bilden av ”den fördummande skolan” som jag kämpar emot. Jag anser att det som Fp och du står för leder till precis detta. Visst funkar pedagogiken för att lära ut vissa moment, men den är förödande för helheten.

      Det är allt jag orkar säga i dag. Betygsdebatten får vänta ytterligare ett par dagar, trots att dina provoceringar sticker i mig… 🙂

  6. Rebecka skriver:

    Man måste le!

    Läs gärna mitt senaste inlägg om skolan!

  7. Pingback: Pedagogisk overload « Christermagister

  8. Magister-janne skriver:

    Bilden är underbar, ungefär som den där med alla djuren som ska få ett rättvist prov…attklättra upp i trädet…

    Betyg är lätt att hävda som positiva, men det är ju målen och VAD som betygssätts som är intressant. Vad innebär det att betygssätta en förstaklassare? Och utifrån vilka mål?
    Kan mycket, förstår inget…den diskussionen hade jag i en av mina sjuor senast idag. Elever som lär in bokens text utantill men inte ens förstår de ord som bygger upp texten, hur kan man skapa förståelse och sammahang då?

    BÄÄÄ!

Lämna en kommentar