Pedagogisk overload

Just nu läser jag så mycket till mitt examensarbete att min kvot av pedagogiska tankar är uppfylld och min kraft slut långt innan jag hinner skriva ett klokt inlägg i bloggen. När jag läser texten ”Inte fråga om att lärarna ska springa fortare” i SvD blir jag dessutom lite missmodig och tänker att allt pluggande är förgäves. För att dela ut stenciler och följa detaljerade instruktioner behöver jag knappast någon utbildning! I dagens klimat tycks ju dessutom den rådande åsikten vara att eleverna ska bedömas enbart med grund i de nationella proven. Så vad ska jag med utbildning till?

Men oroa er inte. Jag är inte redo att kasta in handduken riktigt än! Vi kan inte acceptera ett utbildningssystem för fårskallar! (Se tidigare)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Pedagogisk overload

  1. Kristian Grönqvist skriver:

    Christermagister.

    Oroa Dig inte.

    Att kunna saker gör att det är roligt att tala om dem.
    Att kunna saker gör att andra hellre vill lyssna.
    Att kunna saker gör att andra också vill kunna.
    Att kunna saker ger en fotfäste.
    Att kunna saker gör att man inte behöver förbereda sig.
    Att kunna saker gör att man aldrig tappar tråden.
    Att kunna saker får en att inse att man inte kan kunna allt.

    För övrigt så anser jag att man borde ha betyg i varje klass

  2. Kam Gopie skriver:

    Hej,

    Vad skriver du om i ditt examensarbete? Berätta.

    • christermagister skriver:

      Hej Kam! Allt bra?

      Jag skriver om skolk/frånvaro utan giltig anledning… Jag intervjuar elever på högstadiet och gymnasiet om varför de skolkar och försöker koppla det till vilka åtgärder som är/skulle kunna vara effektiva för att motverka skolk.

  3. Lena Salomonsson skriver:

    Heja på!

    Senaste ”Pedagogiska Magasinet” damp ned i brevlådan i dag … På sidan 11 finns en artikel som är det bästa jag sett på länge – ”Civil olydnad i skolans värld” Visserligen från Frankrike – men ändå … Läs den och du får garanterat inspiration till att skriva i bloggen 🙂 Funderar på att starta en Facebook-grupp kring detta tema? Ska bara tänka ett varv till, eftersom jag tidigare har anmält kommunen där jag bor och arbetar till Skolverket … :-).

Kommentera

