Fildelning vs Spotify, Tunerec mm

downloadEnligt SCB är det ca 700 000 svenskar som regelbundet fildelar (DN) och IPRED-debatten rasar vidare i media. Nu senast är det Socialdemokraterna som både lägger korten på bordet, de är i huvudsak för, och kräver ökat skydd för integriteten. (DN)

De lagliga möjligheterna som jag har efterfrågat tidigare verkar vara på gång ordentligt. Nu tar sajten Tunerec upp kampen med Spotify genom att satsa mer på den sociala funktionen kopplat till musiken. (DN) Båda sajterna är reklamfinansierade och jag hoppas att det inte kommer att påverka utbudet.

Själv tycker jag att det verkar som att alla i hela bloggosfären använder Spotify, och har inbjudningar att dela ut till alla utom mig. Det är ju lite underligt eftersom jag är en av de få som har uttalat mig mot fildelning och för lagliga alternativ… 😉 Hur står det till med de lagliga alternativen på nätet när det gäller film? Finns det? Är det någon som använder dem?

Mina tidigare inlägg om fildelning: del 1, del 2, del 3

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, fildelning och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Fildelning vs Spotify, Tunerec mm

  1. Björn skriver:

    Får jag din email-adress så kan jag bjussa på en inbjudan till Spotify…

  2. Morrica skriver:

    om det är till någon tröst kan jag tala om att ingen bjudit in mig heller, och *läser kommentaren ovanför* tydligen är jag nu den enda som står utanför.

    Nåväl, vem kan väl föreställa sig att en tant skulle ha något intresse av en sådan tjänst? =)

    Jag är glad att se allt fler lagliga, rimliga alternativ dyka upp, det är en ny tid för nöjesbranschen och det gläder mig att få se på när det händer.

  3. Janne skriver:

    Vadå? Spotify? Tunerec? Inbjudningar?

    Jag måste ha missat något. Men, men.. Jag hånades på Facebook när jag offentliggjorde att jag köpt ett nytt modem, så att jag inte har hört talas om Spotify förrän nu är kanske inte konstigt.

    Jag inbjuder dock härmed Christer att inbjuda mig när han väl tackat jag till Björns inbjudan, så får vi se vad som händer… 😉

  4. christermagister skriver:

    Björn, tack 🙂 , det ser jag fram emot.

    Morrica och Janne, det är inte alltid lätt att tillhöra ”den äldre generationen”! Svårt att acceptera ibland! Jag blev i alla fall uppmuntrad i dag när en tjej i kassan på Coop bad om legitimation när jag skulle köpa cigg! Hon måste ha glömt glasögonen hemma! 😉

  5. calandrella skriver:

    Filmerna är, hur ska jag uttrycka mig, värda mer per exemplar. En låt kostar inte mycket att köpa – en film kostar desto mer. Därför är det betydligt mer kostsamt att göra filmer tillgängliga på detta streaming-sätt, vilket gör att det, om det ens kan finansieras, kräver mycket reklam, kanske till och med så mycket reklam att det blir outhärdligt. Om vi dessutom lägger till att initiativtagarna vill tjäna lite pengar själva på det… Ja, jag tror att det inte är särskilt troligt att något ”Film-Spotify” kommer skapas. Antagligen kommer även Spotify, av vinstintresse, hamna i fördärvet med alltför mycket reklam, alternativt att gratisversionen helt tas bort.

  6. Tuxie skriver:

    Spotify och Tunerec i all ära, men jag använder huvudsakligen min bärbara musikspelare för att lyssna på musik. Visst är det bra tjänster inom sina nischer men innan jag kan spara filerna på hårddisken och spela med valfri spelare i valfritt operativsystem så är det inte en konkurrent till fildelningen.

    Personligen är jag för fri privatkopiering men framförallt är jag emot bestraffning av de som fildelar privat. Det är aldrig OK att offra människor för att statuera exempel eller för att skrämma den stora massan. Det är heller aldrig OK att bestraffa någon för hypotetiska förluster.

  7. Teaflax skriver:

    Jag har två Spotifyinbjudningar (mejladressen är jet snabel-a supertrevligt punkt com – först till kvarn), men vill varna för att utbudet ändå är kraftigt begränsat för den som inte har väldigt mainstreaminriktad smak. Ungefär varannan sökning jag gör ger uselt resultat – men jag hittade just John Barrys soundtrack till Boom som jag inte kände till sedan tidigare, så det var ju trevligt. Synd bara att jag inte via programmet kan köpa det på något enkelt sätt till ett rimligt pris.

  8. Björn skriver:

    Inbjudan skickad, kolla spam-mappen ifall du inte ser den, den kan hamna där ibland för Hotmail-användare.

  9. christermagister skriver:

    Tack så mycket Björn! 🙂

  10. Natascha skriver:

    Kan meddela att Tunerec är bättre än Spotify. Har konton på båda sajterna. Dessutom behöver man ingen inbjudan till Tunerec, jag gick bara in och registrera mig.

    //N

  11. hatajournalister skriver:

    Tack för bra blogg, skall kolla in http:www.tunerec.com hade spotify tidigare men de tog bort massor av musik i mitt bibliotek vilket var rätt störande. Låter ballt med socialfunktion på Tunerec iom att man då kanske kan dela med sig och tipsa om musik till andra? Aja återstår att se, kul att de lagliga alternativen kommer fram i rampljuset iaf..

  12. hatajournalister skriver:

    Antar att de skall vara två st. ”/” också 🙂 http://www.tunerec.com

  13. Björn skriver:

    Personligen så tyckte jag Tunerec var ett skämt jämfört med Spotify, men men, smaken är väl olika.

  14. weejn skriver:

    Teaflax eller någon annan.
    Jag är väldigt tacksam om jag kunde få en invite till spotify så att man kan testa det alla verkar prata om för tillfället.
    wandfelt snabel-a hotmail punkt com
    Tack på förhand!

  15. christermagister skriver:

    Min tanke är att testa båda och sedan återkomma med ett inlägg om för- och nackdelar, som jag ser dem.

  16. Andreas skriver:

    hej!

    Jag vore evigt taksam om jag kunde få en invite till spotify, kanske är jag sent ute? Men jag gör ett försök!

    Tack på förhand
    Mvh
    Andreas

  17. Jah Hollis skriver:

    Den bästa idén vad gäller att dela med sig av musik på nätet heter Muxtape, men den var för bra. Den mäktiga amerikanska musikindustrin såg snabbt till att stoppa denna snilleblixt. För den som orkar läsa långt, finns den sorgliga och sedelärande historien här:
    muxtape.com/

    Vad gäller Spotify, har jag hört att det finns väldiga hål i deras bibliotek av musik. Det lär till exempel inte finnas en enda låt av Beatles, vilket ju per definition diskvalificerar en musiksajt.

  18. Pingback: Spotify direkt till stereon | Svensson

Lämna en kommentar