Betyg och bedömning

Många av bloggarna jag följer skrev om betyg och bedömning i slutet av terminen, och det hör väl årstiden till: Öpedagogen, Freon Blogg, Magister-Janne, Tysta tankar. Själv har jag skrivit massor i ämnet (använd sökfältet uppe till höger), det senaste kanske var ”Björklund och betygen” där diskussionen bland kommentarerna säger mer än själva inlägget. Betyg och bedömning är en komplicerad process, och jag tänkte inte säga så mycket mer om det, men jag vill dela med mig av ett aktuellt exempel från högskolenivå som faktiskt nästan gör mig stum av förvåning:

Det finns fortfarande lärare som rättar tentor och bedömer studenternas prestation uteslutande med hjälp av det gamla klassiska poängsystemet! De anger alltså gränsen för G och VG i poäng, och tar ingen hänsyn till helheten. Man kan t ex få full pott på tentans första hälft och inte ett enda poäng på den andra halvan, och ändå bli godkänd. Och nu pratar vi om tentor med runt 8 st frågor som kräver ganska omfattande svar och där de olika frågorna behandlar helt olika områden. Du kan alltså ha missförstått ett helt område inom din utbildning, och ändå bli godkänd eftersom du förstått en annan del…
———-
För övrigt har jag fortfarande bara sporadisk tillgång till dator och därför är mina inlägg, och kanske framförallt mina kommentarer hos er andra, just nu lika sporadiska.

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Läraryrket, Pedagogik, Student och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Betyg och bedömning

  1. Parnell skriver:

    Om man utgår från att betygen är relaterade till mål i kunskapsplanen/läroplanen så kan det aldrig bli någon förvirring om hur betygen skall sättas. Om man har inhämtat och dokumenterat kunskap på en viss nivå så får man ett visst betyg osv. Problemet är att vissa lärare fortfarande vill sätta en slags medelbetyg för hela läsårets insatser, men detta går emot tanken med målrelaterade betyg. Flera av mina lärarkollegor menar att all kunskap inte går att mäta, men det går ganska bra i de flesta ämnen. Sen är det ju en annan sak att kunskapsbetyg till skillnad från ‘totalbetyg’ inte värderar sådant som social skicklighet, lojalitet, samarbetsförmåga etc. Men det är ju ett annat problem…

    • christermagister skriver:

      Problemet i det här fallet, på högskolenivå, är att det finns många mål som ska uppnås och mätas inom samma tenta.

      Säg t ex att jag läser kursen ”socialt arbete”. I målen för kursen som ska tentas av ingår kunskap om det sociala arbetets historia och kunskap om den aktuella juridiken när det gäller omhändertagande av barn och ungdomar.

      Rättar man tentan efter systemet med totala poäng kan jag alltså få godkänt betyg på kursen genom att ha alla rätt på den delen av tentan som gäller historia och inte ett poäng på juridiken.

      Rimligare är ju att man måste ha godkänt på alla delmoment i kursen.

Kommentera

