Uppföljning

Björklund håller förstås med de fem forskare som jag skrev om i inlägget ”Klasstillhörighet styr när elever sållas ut”. Som vanligt instämmer jag i problembeskrivningen, men gillar inte lösningen fullt ut. Att vi ska ha välutbildade pedagoger är visserligen en självklarhet, men lösningen med nationella prov skrapar bara på ytan och betygsreformen tror jag inte ett smack på. Som jag skrev i det tidigare inlägget och dess kommentar så finns det mycket viktigare saker att arbeta med, vilket varken forskarna eller Björklund nämner.

– Vår idé är att flytta mycket av de insatserna som lagts på gymnasiets individuella program till grundskolans tidigaste år”, säger Björklund. (DN) Jag tycker inte att vi ska flytta några resurser, vi måste skjuta till extra, vilket det svenska folket verkar villiga att gå med på i stället för sänkt skatt. (AB) Jag tycker dessutom att Björklund kastar stora stenar i glashuset när han säger: ”Elever med invandrar- och arbetarbakgrund får inte tillräckligt stöd i skolan vilket leder till ett mer segregerat samhälle.” Han har visserligen rätt i sak, men borde se över hur alliansens övriga politik påverkar segregationen i första hand! Mer om det bl a i inlägget ”Skolan och segregationen”.

Mitt inlägg ”Skitfildelare…” gav upphov till en livlig debatt. De må vara hur det vill i politikens värld och i kampen mellan ”folket” och ”storbolagen”, men mina egna högst personliga, subjektiva och egoistiska farhågor verkar ju i alla fall besannas nu när Timbuktu och en massa andra artister anpassar sig till en verklighet där man inte kan stoppa den illegala nedladdningen. (Realtid.se) Visserligen sker det här på frivillig basis, men kom inte och påstå att artisterna inte kommer att påverkas av att deras inkomster bygger på annonsförsäljning! Men, men…det kanske ordnar sig i alla fall. Vi måste väl alla hitta nya vägar… Opassande har ju t ex ett förslag om frivilliga donationer som skulle kunna motverka beroendet av annonsörer… Så länge någon är beredd att betala, för    t ex en skiva i stället för kassa Mp3`or eller för tolvminuterslåtar på såg, så kommer det väl inte heller att försvinna helt…

Mats på Tysta tankar och jag hade en liten diskussion om vad man kunde blogga om som lärare häromdagen, och det verkar som att den här killen borde ha funderat igenom det också… Ärligt talat verkar det ju helt sjukt! Vad har han skrivit egentligen?

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, fildelning, flumpedagogik, skolpolitik och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Uppföljning

  1. Janne skriver:

    Det finns nog lösningar på det mesta. Jag var t.ex. med och betalade inspelningen av Anders F Rönnbloms senaste två plattor genom att beställa och betala dem i förväg (redan innan de spelats in). I gengäld fick vi som betalade en deadline för plattorna (som hölls ganska bra), tillgång till extramaterial (demos och bortplockade spår) på nätet och numrerade samt signerade ex av plattorna. Plus att vi fick dem i brevlådan någon vecka innan officiellt skivsläpp… 🙂

  2. christermagister skriver:

    Coolt!

    Kanske kommer vi att kunna beställa låtar som är speciellt utformade för just oss! ”Hörru Winnerbäck, vi är ett gäng glada grabbar som skulle vilja ha en riktig sommardänga med rolig text till en svensexa…”, va ska ru ha för det?”

    Jag har inget emot att artisterna horar för marknaden, så länge det är jag som är marknaden… 😉

  3. Peter skriver:

    Det hela är rätt sjukt och jag har inte skrivit någonting som gör mig olämplig varken som lärare eller fältassistent.

    Ha det!

    /Peter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s