Legitimerad och behörig lärare

Jag vet inte om jag bara är tillfälligt förvirrad, men det här låter jättekonstigt:

Krävs behörighet i respektive ämne för att få sätta betyg i ämnet efter 2015, eller räcker det att vara legitimerad?

— Det räcker att vara legitimerad, precis som det stod i propositionen.

Bara den som har lärarlegitimation och rätt behörighet får självständigt bedriva undervisning, efter den 1 juli 2015. Det innebär att man ska ha rätt ämne och årskurs i sin examen. När betygen ska sättas räcker det med lärarlegitimation, behörighet i ämnet behövs inte.” (Lärarnas Nyheter)

Som legitimerad 1-7 lärare i Sv/SO får jag alltså inte bedriva undervisning i ett ämne jag inte har behörighet för, t ex fysik i år 9, men jag får sätta betyg i ämnet?

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Legitimerad och behörig lärare

  1. Emma skriver:

    Alltså den där tomten når ju ständigt nya höjder. Å andra sidan har jag inte läst propositionen, någon som har gjort det och kan bringa ljus över saken?

  2. Linda O skriver:

    Låter väldigt konstigt. Hur menar han nu?

  3. Emelie skriver:

    Du får inte SJÄLVSTÄNDIGT bedriva undervisning i ämnet, men du får sätta betyg. I mitt fall är det väldigt intressant, då jag undervisar största delen av Idrott och hälsa 1 på dansprofilen på skolan där jag jobbar. Innan jag är legitimerad får jag inte sätta betyg i den kursen, utan det ska rektor göra, som aldrig ser eleverna i kursen. I praktiken är det förstås så att jag föreslår ett betyg som rektor godkänner. Jag kan dock inte säga att jag bedriver undervisningen självständigt, eftersom innehåll och arbetsformer till mycket stor del bestäms tillsammans med idrottslärare som är behöriga i ämnet – till skillnad från danskurserna (som jag är behörig i) där jag lägger upp arbetet själv. När (om) jag blir legitimerad kan jag alltså fortsätta att bedriva undervisningen i idrott och hälsa tillsammans med eller med stöd av de andra idrottslärarna och sedan vara den som sätter betyget, vilket är logiskt eftersom jag undervisar i kursen.

    • ChristerMagister skriver:

      Tack för det konkreta exemplet.

      Det här betyder ju att skolorna fortfarande kan använda både olegitimerade och obehöriga lärare för undervisningen så länge man ser till att de har någon sorts handledare som är legitimerad och behörig… Det är ju ett steg framåt från dagens läge, men varför inte gå hela vägen?

      När det gäller betygsättningen tycker jag att det borde vara så att den läraren som ”godkänner” betygen är både legitimerad och behörig i ämnet. Som du skriver så ser ju inte din rektor eleverna i verksamheten (och h*n är antagligen inte behörig idrottslärare); varför är det inte dina kollegor med behörighet i idrott som ”godkänner” betygen? I mitt exempel så skulle jag alltså få bedriva undervisning i fysik i år nio om jag hade en handledare, men jag skulle självständigt få sätta betygen… och jag kan också fungera som ”godkännande” betygsättare i ett ämne jag inte är behörig i?

      • Emelie skriver:

        Ja, det är precis så jag har uppfattat det. Det kan ju vara så att jag har missuppfattat det, eftersom reglerna är något luddiga i nuläget, men om jag har förstått det rätt är det så som du skriver. Även om det kommer underlätta något för mej i just den här situationen tycker jag att principen är ganska märklig. Det gör att krånglet med legitimation känns ännu mindre motiverat än det redan gjorde.

        Jag vet inte varför det inte är mina kollegor idrottslärarna som godkänner de betyg jag föreslår för eleverna. Det vore helt klart både mer logiskt och mer rättsäkert än att rektor ska göra det. Även om jag håller i största delen av kursen kommer de i alla fall att ha träffat eleverna och sett/undervisat dem i vissa moment.

  4. klalin skriver:

    Nu väntar vi bara på de styranvisningar som tydligt reglerar vem som har rätt att applicera guldstjärnor i elevernas skrivhäften, samt hur dessa guldstjärnor skall regleras / bedömas i relation till slutgiltigt betyg och resultat vid tentamina samt prestation i samband med studentexamina. De normalvärden ifråga om antalet guldstjärnor som kan sättas i samband med avvikelser från förväntad normalavvikelse enligt av skolinspektionen upprättad statistik på området bör omedelbart överlämnas till myndigheten för tillrättalägande av avvikande normalfördelningsutsagor. Elevernas rättssäkerhet får aldrig, under några som helst omständigheter, aldrig någonsin, åsidosättas.

    • ChristerMagister skriver:

      🙂 Scenariot med regleringar av guldstjärnor känns skrämmande trovärdigt. Jag är däremot rädd att den bakomliggande drivkraften inte är elevernas rättssäkerhet, utan samhällets ”behov” av att sortera medborgarna i olika fack; att ”skilja agnarna från vetet”…

        • ChristerMagister skriver:

          Jag har en känsla av att flera reformer och förslag (t ex fler betygssteg och markeringar av ”ogiltig frånvaro” i betygen) har mer med sorteringsiver att göra än att man månar om elevernas rättssäkerhet. I ett land där man har som mål att alla elever ska få de bästa förutsättningarna att skaffa sig en högre utbildning (i alla fall på gymnasienivå) så förstår jag inte varför man måste sortera så noga; räcker det egentligen inte med en bedömning av om eleven har förutsättningar att ta till sig undervisningen på den högre nivån eller inte?

          Jag tänker att en reglering av applicerandet av guldstjärnor skulle ligga i linje med denna sorteringsiver.

          • Morrica skriver:

            Aha.

            Å andra sidan skulle jag verkligen uppskatta fler och tydligare betygssteg som faktiskt säger något om elevens förkunskaper snarare än om elevens relation till sin förra lärare (ursäkta att jag är krass, men så är det ibland) när jag tar emot nya elever. Jag söker ju information om just elevernas förkunskapsnivå när jag tittar i betygen, men i dag gör jag det fullt medveten om att det som står i betyget speglar många andra saker också. Det är lite fånigt.

  5. Maths skriver:

    Hallå, personalen, går hissen ändå upp?

  6. Vidi skriver:

    Reg. sörjer för att det finns ventiler i systemet. Det blir svårt att t.v.-anställa obehöriga, men
    rektorerna kommer att fortsätta att pressa lönerna m hj a läsårsanställda obehöriga. Dessa
    får inte sätta betyg, alltså gör någon annan detta, formellt. För denna ordning har
    säkert SKL lobbat.

Lämna en kommentar