Januaribarn klarar sig bäst

”Statistiska centralbyrån, SCB, har nyligen presenterat statistik som bekräftar att de tidigt födda – framförallt ”januaribarnens” –försprång håller i sig genom livet. De som föds sent på året har sämre förutsättningar att lyckas.”

Självklart har inte det här med själva födelsemånaden att göra. Det är snarare ett tecken på hur långsiktig den skadliga inverkan som känslan av att inte riktigt räcka till är. Det är något som vi måste tänka på även i många andra situationer.

Hur förbättrar vi situationen för de som är födda sent på året då? Liksom man konstaterar i den statliga utredningen av saken tror jag inte att flexibel skolstart är en bra lösning, men vad sägs om att knyta samman verksamheten i förskoleklassen och skolans första två år mer så att det inte blir så dramatiskt att ”gå om” ett år? Om det sköts snyggt borde eleverna knappt behöva vara medvetna om att de ”går om”…

Läs även: Malin Wollin

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , ,

Advertisements

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Januaribarn klarar sig bäst

  1. Morrica skriver:

    Varför inte två skolstarter? En klass börjar i augusti, en börjar i januari? Lika högtidligt, lika välkomnande, lika nya och lika spännande blir det. Augustiklassen kan, om man så önska, få vara fadder till januariklassen, som sedan i sin tur får vara fadder till nästa augustiklass, som får vara fadder till därefter följande januariklass. Och så vidare. Alla behöver faktiskt inte börja samtidigt!

    • ChristerMagister skriver:

      Ja, det är ju bättre än att slå samman en ny grupp barn med dem i en redan existerande klass enligt förslaget om flexibel skolstart, men hur klarar man detta på mindre skolor? Och klarar vi av att hålla en sådan organisation genom hela skolsystemet? Januarigruppen kan ju inte behöva vänta en termin på att få börja gymnasiet…

      • Morrica skriver:

        Klart vi gör. Det handlar bara om logistik.

        Kan vi dessutom våga tänka tanken att eleverna har möjlighet att glida mellan grupperna vid behov (elevbehov inte föräldrabehov), då går det ännu bättre.

  2. Bertil Törestad skriver:

    Jag skulle vilja säga att det här är effektsökeri i dubbel mening av SCB. Effekterna är så små rent statistiskt men löpsedelseffekten kanske desto större.

  3. Göran Tullberg skriver:

    Bertil har rätt. De individuella skillnaderna är långt större än skillnaden mellan januaribarn och decemberbarn. Det gör ett års skillnad, men induviduella skillnader i utveckling är större. Det finns barn som både skriver och läser bra vid 7 års ålder och det finns analfabeter som är 12 år eller äldre.

    Det riktiga är naturligtvis att låta barnen börja när de kan klara av sina studier och sedan ta hänsyn till deras utveckling och förmåga. Ta hänsyn till individen-eleven. Låt skolan formas efter elevers förmåga ochbehov. Alla har rätt till anpassad utbildning – från början.

    • Innuendo skriver:

      Visserligen är den individuella skillnaden större, för just varje individ, i varje årskull. Men jag tycker nog att vi kan tänka större. Om varje årskulls oktobers-decembersfödda i genomsnitt presterar sämre, får sämre självkänsla och hamnar efter och får med sig den uppfattningen till vuxen ålder så blir det i en levande befolkning en fantastisk mängd människor som underpresterar helt i onödan.
      Tycker nog ändå att det är värt att fundera äver om det inte finns ett alternativ till vårt skolupplägg här.
      Man kan alltid hävda att skillnaden individer emellan är större än generaliseringar, men det är ett billigt sätt att slippa fundera över några skillnader baserade på statistik.

  4. Göran Tullberg skriver:

    Inneudo! Tänk efter! Ditt förslag ryms i mitt. Det innebär att de barn som du vill skydda självklart ryms i mitt, men att mitt är större och tillgodoser ALLA bättre än så. Tänk efter!

    • Innuendo skriver:

      Det är helt riktigt. Jag skulle nog preciserat mitt inlägg något. Det var främst tänkt som kopplat till det första stycket i ditt inlägg, om individuella skillnader kontra skillnader pga. ålder.
      Ditt andra stycke håller jag helt och fullt med om, om det låter sig göras. =)

  5. ChristerMagister skriver:

    De individuella skillnaderna är större än skillnaden mellan januaribarn och decemberbarn, det tycks vi alla vara överens om, men är vi inte också överens om att vi behöver bryta den strikta åldersgrupperingen i skolan? Det kanske kan få vara en administrativ fråga om man tar emot elever en eller två gånger om året, huvudsaken är väl att det är elevens framsteg som avgör avancemanget i systemet och inte enbart åldern?

  6. Göran Tullberg skriver:

    Det är riktigt Christer. Om det går att åstadkomma så är det en strålande lösning. Det är mest frågan om hur mycket kommuner och rektorer vill släppa av sin kontroll och övervakning.

    Det bästa vore om lärarteam själva tog över och koncentrationsläste så att alla elever kunde läsa i egen takt och gå genom skolan utan årskurser och annat dåligt som släpat med i hundra år eller mer. Men de styrande förstör hellre skolan än släpper sin makt

  7. Anna skriver:

    Intressant diskussion! Fastnar speciellt för Görans kommentar om vad som skulle hända ifall eleverna fick lära i egen takt. Bloggade själv om möjligheten att använda digitala lösningar för att uppnå detta resultat för några veckor sedan (http://www.tictac.se/2011/09/skolan-behover-nya-losningar/) – men saknar tillräcklig erfarenhet från skolvärlden för att kunna se var proppen sitter..

  8. Ping: Sent födda barn får fler adhd-diagnoser | Christermagister

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s