Regeringens falska skolmatematik

Bildlänk

Annons

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, skolpolitik. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Regeringens falska skolmatematik

  1. Göran Tullberg skriver:

    Money makes the world go round!

    Satsningar på skolan skall vara satsningar på lärare och utbildning inte på kommunalråd och byråkrati. Den som skrev artikeln var kommunalråd. Han såg inte möjligheten att låta nedskärningen till kommunerna gå ut över byråkratin och kommunalrådens allt för höga löner.

    Det som drabbat skolan är en jättelik överföring av pengar från lärare-elever till kommunala politier och tjänstemän. de har ökat sina löner med mer än 35% samtidigt som de skurit ned lärarlönerna med 35%. Nu vill inga matematiker, fysiker eller kemister bli lärare. Nu sätter man in vem som helst att undervisa i dessa ämnen.

    Jag menar att skolans ledning måste ändras så att 80 á 90% går till undervisning. Ledning, kontroll, administration måste bantas. Enklast så att ledningen helt tas från kommunen. Pengarna går till en skolledning av lärare, föräldrar och elever. Inte ett öre till kommunpampar.

    Sverige tar ut mer skattepengar till skolan än anra länder, men tre fjärdedelar går till byråkrati, så svensk skola får minder pengar till lärare och elever. Kommunerna suger ut skolan!

    Kommunpampen som skrev artikeln skriver också:

    ”Vi behöver gemensamt våga diskutera och hitta strategier för att möta den allt mer växande skolsegregationen. Svensk skola har rasat i likvärdighet, och skolan blir allt sämre i sitt kompensatoriska uppdrag.” (Slut citat)

    Skolan skall segregera. Den skall utbilda folk så effektivt den kan! SÅ ÄR DET!

    Gör den det, så kommer de som kan ta till sig utbildning att utbildas snabbare än de som är ointresserade och svårlärda. Det innebär sgregering. Att låsa in intresserade elever i en mörk gadrob för att få slut på segregeringen är inte skolans uppgift. Skolsegregation skall inte stoppas, utan skolan skall ge varje elev den bästa utbildning han/hon kan få och ta emot.

    Samma gäller likvärdighet. Folk har i praktiken alltid varit olika värda. En välutbildad ingenjör är mer värd för ett företag än en människa utan utbildning. Vad vill kommunpampen göra åt det. Skall företagen tvingas anställa folk oberoende av vad utbildning de har.

    Det finns så otroligt mycket skitsnack om segregation och likvärdighet. Sådant prat kan inte få styra utbildningen. Den är värd mycket. Efter utbildningen är eleven värd mer! Det finns ingen likvärdhet där utbildning inte blir värt någonting. Sunt tänkande måste gå före politiskt trams.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s