Vellinge skrämmer mig!

Vellinge skrämmer mig

Bildlänk, Sydsvenskan

I moderatdominerade Vellinge samlas massorna för att protestera mot ett ”transitboende med plats för trettio ensamkommande flyktingbarn”.

– Varför göra Malmös problem till Vellinges problem?, undrar sverigedemokraten Lars-Johan Hallgren och river in rungande applåder.

Även i: AB,

Jag blir så upprörd att jag inte vet vad jag ska skriva! Att sådana människor finns är en skam! Ett misslyckande för hela samhället!

Jah Hollis skriver: ”Det är här ni har de riktiga Moderaterna. Det är i Vellinge de visar sitt rätta ansikte. Moderater är inte några myspysiga reinfeldtare som tror Tage Erlander tagit plats i deras kropp. Moderater är egoistiska och osolidariska typer som bara vill slå vakt om sina egna pengar och om sin så kallade frihet. Allt annat är försök att blanda bort korten.”

Tyvärr handlar det nog inte bara om politisk tillhörighet, utan någonting värre. Om isolerade, snikna och rädda människor…
Jag undrar vad Vellingeborna vill?
Bygga en mur runt sin kommun?
Inte ta del av resten av samhällets fördelar heller?

Uppdatering: Vellinges kommunalråd Lars-Ingvar Ljungman som tidigare sagt att han ”tänker undersöka möjligheter för att stoppa verksamheten” försöker nu med hänvisningar till bostadsmiljön. (SvD)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till Vellinge skrämmer mig!

  1. Cripp skriver:

    Slå vakt om sin egen välfärd.
    Att rika vill bli rikare är ingen nyhet.

    Hur rik måste du bli innan du kan dela med dig?

    Nej murbygge är vad de håller på med.
    Finns ett ord som sammanfattar läget i den kommunen:

    USCH!

  2. gotiskaklubben skriver:

    Ja, usch på er!

    Alla tomma sommarhus som finns i Skåne, Österlen, Vellinge, Bjärehalvön et cetera – varför skulle inte de kunna användas för flyktingmottagning?

    Åtminstone på vintrarna.

    Det är omänskligt att dessa hus står tomma, samtidigt som det finns människor som inte har någonstans att bo.

    Charlotte av Uschmans

  3. Morrica skriver:

    Cripp – det är förvånande vanligt att de som har mycket lite ofta är generösa och delar med sig av vad de har, medan de som har i överflöd sparar bakom lås och bom, livrädda att någon annan skulle få glädje av så mycket som en smula av det som de anser tillhör dem.

    Jag undrar hur det kan komma sig?

    gotiskaklubben – såvitt jag förstår behövde Vellinge inte ens bidra med så mycket som en mattfrans för detta boende, allt de behöver göra är att låta flyktingbarnen existera i samma område som Vellingeborna. Det borde väl inte vara något problem?

  4. neon skriver:

    et måste väl anses vara upp till var och en att själv få välja om man vill ta emot flyktingar eller inte. Det är precis samma sak som om jag skulle börja skicka räkningar till dig på saker du inte beställt.
    Personligen kommer jag från en liten stad i västra götaland som gick igenom liknande process i mitten av 90-talet. Då en lugn trygg trevlig liten stad där iinvånarna vågade sig ut på kvällarna. Nu är det precis tvärtom…
    Jag tycker att ni som vurmar för att ta emot fler invandrare/flyktingar, (utan att integrera dem), också kan stå för notan själva.
    Rasist är jag inte, varken öppen eller i smyg.( Är av utomnordisk härkomst),
    men tycker trots det att svensk invandringspolitik har havererat fullständigt. Du är varsegod att läsa lite statistik på http://www.scb.se. där kommer du finna statistiken som bidrar till SD’s höga opinionssiffror.
    Det finns olika typer av problem som följer i områden där invandrare bosätter sig. Det kanske vore på sin plats att först åtgärda dessa, och integrera dem vi redan har tagit hit, innan vi tar in ännu fler som vi inte tar hand om.
    Att välkomna flyktingar handlar nämligen inte om att bara ta emot, det handlar om att få in dem i samhället också.
    och så länge inte det finns på politiska agendan, kommer iaf jag motverka den utvecking vi ser idag.
    Jag kommer från västra götaland, idag bor jag i en småländs liten ort. Här avråds folk att gå ut på kvällarna efter kl 21, då risken för överfall och rån har stigit katastrofalt de senaste åren. och det är inte svenska ungdomar som står för den statistiken.

    • christermagister skriver:

      Hur landets invandrar- och flyktingpolitik ser ut är en fråga på nationell nivå där våra representanter väljs i demokratiska former. Det är INTE på något sätt ”upp till var och en att själv få välja om man vill ta emot flyktingar eller inte.” Lika lite som det är upp till var och en att välja vilka av landets lagar man följer.

      Varför skulle man inte kunna vara rasist när man är ”av utomnordisk härkomst”? Rasism finns i alla länder och kulturer. Bara det uttalandet visar att du visst har en släng av rasism i dig; du tolkar det som att rasism skulle ha med härkomst att göra.

    • Kajsa skriver:

      F*n vad dålig jämförelse… Det är inte alls upp till var och en att bestämma om man ska ta emot flyktingar eller inte. Och det där med statistik är aldrig något att lita på till 100%. Du verkar inte tillhöra ”smygrasisterna” eller ”de stolta rasisterna”, du tillhör snarare de rasisterna som inte förstått själva att de är det.

      Dock finns det en del sanning i det du skriver, visst måste man ta hand om flyktingarna man tar emot. Men tror du flyktingarna som blir placerade i Vellinge känner sig VÄLKOMNA? Om deras första intryck i Sverige är att de är oönskade, tror du inte deras vilja att starta och utveckla ett nytt (svenskt) liv försvinner ganska fort? Och tror du då verkligen att de kommer vilja integrera sig? Det tror iallafall inte jag!

      Citat från SvD’s artikel: ”Nu kommer företaget att ta in extra personal och se till att barnen inte är ute i området.”. Hur tror du dessa barn känner sig? Jag förstår verkligen att vissa invandrare hatar svenskar, VI ger de tillfälle att hata. Och det är väldigt sorgligt.

      Undrar hur många det är i Vellinge som verkligen träffat invandrare och pratat med de, tror 80% enbart läst tidningsartiklar som handlar om Rosengård…

  5. Johan skriver:

    Bra inlägg christermagister!

    @neon
    Du gör dig väldigt pinsam och framställer dig som väldigt korkad när du:

    1. Liknar ensamkommande flyktingbarns varande och mottagande med räkningar för en vara du inte beställt.
    2. hänvisar till Statestik från SCB, du mest troligt inte själv läst utan fått siffror via hörsägen, då dessa siffror och problematiseringen kring statistiken klart och tydligt motsäger det du ger uttryck för.
    3. försvarar rätten till dina rasistiska och framför allt främlingsfientliga åsikter genom att hänvisa till att du är av ”utomnordisk härkomst” och enligt dig då inte kan vara detta.

    En sak jag dock är väldigt nyfiken på är att få reda på vem på din ort som avråder folk från att gå ut efter kl 21 om kvällarna? Är det polisen? Nationalgardet? Sociala myndigheter eller är ni smårasister sinsemellan?

    /J

  6. lws skriver:

    Hur kommer alla dessa ”ensamkommande flyktingbarn” till Sverige?

    • Kajsa skriver:

      De räknas väl som ensamkommande för de kommer utan målsman.

      Sen får de väl säkert hjälp på vägen av folk… Det är väl olika från barn till barn, eller behöver man klumpa ihop deras öden så att du ska förstå?

  7. Pingback: Dagens va?! « Eder Ordbajsare

  8. Herr Eriksson skriver:

    I moderatdominerade Vellinge samlas massorna för att protestera mot ett ”transitboende med plats för trettio ensamkommande flyktingbarn”.

    Det är snudd på ärekränkande att kalla Vellinge kommuns invånare för ”massorna” för att därmed indirekt ge ett sken av en obildad, skränande folkhop med rasistiska förtecken!

    Det är till syvende og sidst ändå kommunens invånare som har sista ordet när det gäller kommunala angelägenheter. Ta ett hypotetiskt exempel: Stockholms stad vill anlägga ett kärnkraftverk i Sundbyberg för att därigenom trygga den stockholmska energiförsörjningen. Om invånarna i Sundbyberg motsätter sig detta – ska man då referera till dessa som de negativa okunniga ”massorna”?

    • christermagister skriver:

      ”en obildad, skränande folkhop med rasistiska förtecken”…
      Det var du som sa´t! 😉

      Allvarligt talat så är det bilden jag får, och det är det som skrämmer mig. Jag inser att mediabilden antagligen är överdriven och att det måste finnas hyggliga individer även i Vellinge, men det kanske är det som är vitsen med att spetsa till det lite? Jag kanske hoppas att Vellingeborna och de moderata politikerna ska ta ett kraftigt och tydligt avstånd från dessa uttalanden? Att de ska säga att även de skäms för synen de tillät träda fram under mötet?

      Förhållandet mellan statliga angelägenheter och kommunalt självstyre är långtifrån okomplicerade. Det vet jag, men det är bara den unkna synen på sina medmänniskor och den skraltiga solidariteten som framkom under mötet jag kommenterar.

      • M skriver:

        ”obildad, skränande folkhop med rasistiska förtecken” – på pricken! Det var så det var! Jag såg er och hörde er och min ända invändning är kanske just det där med ”förtecken”. Tyckte snarare det handlade om en fullt uttalad rasism av en modell som förde tankarna till 30-talets Tyskland. Fy sjutton så otäckt det var.

        Jag var naiv nog att tro att mötet i Hököpinge skulle ge oss information om vad vi kunde göra för att underlätta för de här stackars ungarna. Men attan så fel jag hade – det var grannarna som drog man ur huse för att tävla om vem som kunde vara mest rasistisk och motbjudande.

        /Vellingebo som välkomnar flyktingbarnen till Hököpinge

        • christermagister skriver:

          Fy, vilken jobbig situation!

          Jag läste om någon politiker som blivit trakasserad för att han försökte förändra synen på flyktingmottagandet. Jag antar att det inte är så lätt att ta den fighten i ett litet samhälle, men samtidigt är det nog först och främst enskilda individers mod som kan göra skillnad…

  9. Johan skriver:

    @Herr Eriksson
    Åter igen, sluta jämföra.
    I Vellinge handlar det om barn, inte kärnkraftverk.
    Dessa barn hade däremot vart välkomna i Sundbyberg.

    • Herr Eriksson skriver:

      Nej du Johan – varje fritt tänkande individ har sin fulla rätt (och skyldighet) att forma sin uppfattning utifrån sina personliga bevekelsegrunder. Det är rent oförskämt, för att inte säga kriminellt, av dig att försöka tysta mig och andra som inte delar din uppfattning.

      Jag kommer fortsättningsvis att ignorera dylika infama kommentarer mot min person och förutsätter att debatten fortsättningsvis kommer att hållas på en anständigt intellektuell nivå!

      • JOHAN skriver:

        Ajaj, att ge dig kritik var visst en ond tå.

        ”Det är rent oförskämt, för att inte säga kriminellt, av dig att försöka tysta mig och andra som inte delar din uppfattning.”
        Du bad i ditt senaste inlägg om en intellektuell nivå, håll dig till den då själv ”Herr Eriksson. Du spelar förnäm, men du lyser igenom. Att anklaga mig från att vara kriminell utifrån att jag kritiserar dina ihåliga argument biter inte på någon.

        • Herr Eriksson skriver:

          Som sagt – att föra en intellektuell debatt med dig är tämligen bortkastat! Jag varken är eller spelar förnäm – däremot visar dina kommentarer vilken beklagansvärt låg nivå du är kapabel att föra en debatt på.

          Läs vad jag skrev – jag anklagade dig inte för att vara kriminell utan hävdade att din ton i debatten närmast är att betrakta som kriminell. Jag har som sagt lika stor rätt som du att framföra mina åsikter, och mina argument är inte ett dugg mer ihåliga än dina erbarmligt dåligt underbyggda pseudoinlägg. Väx upp och lär dig tänka innan du yttrar dig!

      • christermagister skriver:

        Herr Eriksson, jag kan inte se att någon vare sig har försökt tysta dig eller kommenterat din personlighet, bara bett dig att hålla dig till saken.

        Visst har man rätt att uttrycka sina egna uppfattningar (till en viss gräns) i ett demokratiskt samhälle. Jag säger bara att det är skrämmande att de uppfattningarna finns, och jag tror att det är vad Johan menar också.

        Så, om du vill hålla dig till saken. Varför skulle innevånarna i Vellinge inte omfattas av det ansvar som vår gemensamma regering har åtagit sig? Oavsett om det är rätt eller fel att ta på sig det ansvaret.

        • Herr Eriksson skriver:

          Man må tycka vad man vill om saker i vårt samhälle – men demokrati innebär också att alla har rätt att göra sin röst hörd. Att vår gemensamma regering har åtagit sig det ena eller andra innebär definitivt inte att ”folket” inte skulle ha rätt att ha en avvikande uppfattning. Tvärtom bygger vårt demokratiska samhälle på en ständigt pågående dialog – det är så nya idéer prövas och utvecklas.

          Det skulle, som du säkert inser, vara förödande för samhällsutvecklingen om bara de för tillfället ”politiskt korrekta” paradigmen tilläts.

        • christermagister skriver:

          Men vem har sagt att man inte FÅR ha en avvikande uppfattning? Du skriver att vårt demokratiska samhälle bygger på dialog, håll dialogen då.

          Varför skulle innevånarna i Vellinge inte omfattas av det ansvar som vår gemensamma regering har åtagit sig?

          Eller svara på det jag skrev i inlägget:
          Jag undrar vad Vellingeborna vill?
          Bygga en mur runt sin kommun?
          Inte ta del av resten av samhällets fördelar heller?

          Varför anser man att det är ”Malmös problem”?
          Vilken risk anser man att just Vellinge kommun utsätter sig för som inte någon annan kommun skulle utsättas för?

          Det här handlar ju inte om flyktingmottagandets ”vara eller icke vara”, det handlar om att ställa upp med en tillfällig lösning för de personer som redan befinner sig här.

          • M skriver:

            Vad vellingeborna vill? Många vill uppenbarligen leva kvar i sin skyddade lilla bubbla där allt är gott (tror de i alla fall). Att det sedan inte är så bra i alla lägen är en annan sak. Felaktigt särskoleplacerade barn, brister inom äldreomsorgen, narkotibruka bland unga grabbar som ligger långt över riksgenomsnittet, en rektor som blir snabbt förlåten av kommunledningen när han tyckt att det var kul att hävda att dyslexi och anorexi är påhittade diagnoser. Listan kan göras hur lång som helst, så att det skulle vara så himla bra som det är i Vellinge är ingenting annat än lögn och förbenad lögn.
            Varför bor man då i Vellinge? Jag kan bara tala för mig själv men jag bor här för naturens skull, möjligheten att bo lantligt nära havet, men ändå nära till två riktiga städer – Malmö men kanske i första hand Köpenhamn. För vi finns – vi som bor här trots den inskränkta, främlingsfientliga kommunledningen och inte på grund av den. Jo då, visst finns vi och vad vi vill, vad vi önskar högre än allting annat det är ett maktskifte i Vellinge. Att brunskjortorna ska försvinna ur kommunhuset så att stöveltrampet tystnar … En sak som i alla fall är positiv just nu är att Vellingemoderaternas rasism har kommit fram. De har tvingats bekänna färg och kan inte längre gömma sig bakom argument som otillräckliga ersättningar, avsaknad av passande bostäder och allt annat trams de hävt ur sig genom åren. Nu är det öppet och uttalat – Lars-Ingvar Ljungman och Carina Larsson är rasister! Låt oss hoppas att antalet Vellingebor som i nästa val väljer att ta avstånd från dem och deras gelikar blir så stor att åker ut från kommunhuset. För gott!

            Tack för en trevlig blogg förresten!

            /Vellingebo som drömmer om en framtid då friheten kommer till Vellinge – på riktigt!

          • christermagister skriver:

            Du har mina sympatier och vi får hoppas att den här tråkiga händelsen kan föra något gott med sig!

  10. Urban skriver:

    Och du är en idiot. Uppenbarligen.

    Tror du verkligen att det rör sig om ”barn”?

    Jag har insyn i MV:s verksamhet och jag kan meddela att det rör sig om barn med mustasch. Och om sex månader ungefär kommer det visa sig att ”barnet” inte är ensam i världen – som genom ett mirakel har hela släkten återfunnits. Givetvis ska också de flyttas till Sverige, eftersom ”barnet” är här.

    Åter igen: idiot.

    • christermagister skriver:

      Det blir samma fråga till dig Urban. Varför skulle innevånarna i Vellinge inte omfattas av det ansvar som vår gemensamma regering har åtagit sig? Oavsett om det är rätt eller fel att ta på sig det ansvaret.

    • Johan skriver:

      Tjenare Urban!
      Grabbarna med ”mustach” är i tidningen i dag!
      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6108370.ab

      Du kanske skulle kontrollera dina källor på MV. Dom verkar inte särskilt tillförlitliga.

    • M skriver:

      Naturligtvis omfattas vi Vellingebor av det ansvar som vår gemensamma regering åtagit sig! Dessutom finns det en massa andra goda skäl att välkomna människor som är på flykt. Vad sägs om empati, medmänsklighet och vanlig anständighet!

      Det är ett väldigt tjatande om det här med skäggväxt. Urban – bara en liten fråga: Om din unge skulle få skäggväxt tidigt. Kanske redan alldeles i början av tonåren (och då är man banne mig fortfarande barn – det är man enligt lag till dess att man fyllt 18!), vad gör du då? Själv fick jag en liten söt mustasch redan som 13-åring men mina föräldrar hade godheten att ta hand om mig ändå.

      Jag blir så beklämd av språkbruket. Det handlar om ensamkommande barn. Stackars ungar som är på flykt. Ensamma! Kan man ens föreställa sig något jäkligare? Men moderaterna i Vellinge (och rasisterna i väljarkåren) envisas om och om igen med att tala om att det inte handlar om barn, utan om UNGA MÄN. På ett medvetet sätt skrämmer de upp folk genom att vrida och vända på orden. Tänk om man skulle påpeka för Vellingeborna vilka risker vi tar som har Sundsgymnasiet placerat centralt inne i Vellinge. Alla dessa unga män som går där dräller omkring på byn på både morgnar, eftermiddagar och kvällar! Hujamig så läskigt.

      Nej skärp dig Urban och försök lära dig vad empati betyder.

      /Vellingebo

  11. Anders B Westin skriver:

    Christer
    Jag står på din sida. Mot de mystomtar som du idag fick besök utav.

    Herr Eriksson har dock rätt i en sak. Varje människa måste få säga sin mening.
    Men det är väl inte det som du kritiserar Christer.

    Problemet är väl att det finns åsikter och personer som man blir rädd för.

    Väldigt rädd.

  12. Christer jag tycker du verkar vara en skön snubbe som satsar all din tid och pengar på att hjälpa utsatta människor, stora som små, vita svarta. Alla har din kärlek, du glömmer väl inte dom hemlösa i Sverige. De är 18000 så det måste du göra nått åt. Eller alla kan … tänk på det kära medborgare, bli en Christer du med !

  13. Janne skriver:

    Suck, jag har haft att göra med en kille i skolan – 16 år från Somalia – han hade att välja på att bli soldat eller fly som 14-åring. Han lyckades fly och bodde i här på ett boende för ensamkommande flyktingar.
    Har aldrig träffat en gladare och mer väluppfostrad kille än han. Alltid ett smile i nyllet… Ja, så kom hans mamma och bror hit – vad är problemet? De ryms väl här?
    De flesta elever jag har med utländsk bakgrund vill inget annat än få ett jobb och leva ett bra liv – precis som de ”svenska” ungdomarna, men får alla sammna chans???
    Varför denna rädsla?
    Umgås med dem och ge dem en chans att lära sig språket, då blir det integration på riktigt…
    Handen på hjärtat: hur många ”invandrare” umgås du med?
    Varför inte bli flyktingguide?

    Med rätt bemötande är alla ändå bara människor, ingen är perfekt!/Janne

  14. Pingback: Förargelseväckande beteende « Christermagister

  15. P Lindell skriver:

    Skrämmande är just det rätta ordet. Min åsikt är att om man släpper flyktingar över gränsen, barn som vuxna , ska det också beredas plats för dem. Sverige är för snällt. Vi ska inte fråga kommunerna om de ”vill” ta emot flyktingar. På detta sätt blir det inte överbeläggningar som det blivit i Malmö. Det bästa är förstås om man placerar barnen/ungdomarna i familjehem men i väntan på detta borde dem fördelas på boende i HELA Sverige. Jag läste kommentarssidan i Sydsvenskan och det är förvånande många, kanske 2/3 som ställer sig emot dessa flyktingars ankomst. Det är en hemsk utveckling vi går till mötes. Självklart är det bäst att hjälpa flyktingarna i sina hemländer. Kan vi inte ta emot dem ska de utvisas direkt och inte vänta på besked i 2 år. (Lite off topic men jag kunde inte låta bli) Jag är arg och besviken! Man skäms för att vara skåning!

Lämna en kommentar