Björklunds överdrifter

Sveriges Radio har i P1 börjat sända en serie som heter ”Kris i skolan?”. I det första programmet granskade man Björklunds uttalanden om den svenska skolan och avslöjade majorens uttalanden som grovt överdrivna eller helt enkelt osanna. ”Utbildningsminister Jan Björklund vred sig som en mask när intervjuaren ifrågasatte hans påståenden om hur dåligt Sverige hävdar sig i internationella jämförelser.” (DN)

I SvD bagatelliserar man saken, ”så kan det gå”, men som man säger i DN: ”Jan Björklund har byggt sin karriär på föreställningen att svensk skola är unikt dålig” och då är det inte någon bagatell, ”Björklunds hänvisningar till internationella skoljämförelser är inte gjorda i stridens hetta. De rör kärnan i hans gärning som skolpolitiker.” (DN)

Björklund står ju inför ett stort problem. I opposition har han länge påstått att den svenska skolan är riktigt usel, och nu måste han plötsligt göra någonting åt det. Därför genomför han de meningslösa förändringarna i betygssystemet och en massa andra tokigheter. Sedan kan han sluta ljuga och överdriva om hur dålig den svenska skolan är och påstå att förbättringen är en följd av hans åtgärder. Utan att ha förbättrat skolans resultat det minsta så kan han alltså påstå det. Det är politik på hög nivå! Men vad ska han göra nu när planen är avslöjad och hans lögner genomskådade?

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, flumpedagogik, Läraryrket, skolpolitik och märktes , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Björklunds överdrifter

  1. Josef Boberg skriver:

    Tja – Så här blir det ju ALLTID i ett land som ej är folkstyrt, tyvärr tyvärr… 🙂

    Mer om vad jag i sak menar med folkstyre på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/14/demokrati

  2. Peter Ingestad skriver:

    Skoldebatten. Bäst vore att göra utbildningen lustbetonad. Bred tillämpning av IT-teknologin (som datorspel) skulle med grund i skarp psykologisk kunskap och akivering av hjärnans neurokemiska belöningssystem (dopamin, serotonin) ge en explosiv utveckling av elevernas kunskapsnivå. I stället får vi en slagordsstyrd skendebatt om ”flumskola” blah blah blah med förespråkande av hopplöst ineffektiv katederpedagogik av 1400-talsmodell kontra ”socialt ansvar” blah blah eller vad fan de nu kör med på vänsterkanten. – Att skolans resultat beror av samhället i övrigt har man förstås heller ingen aaaaning om. Det är politiker, det! Jävla nötter.

  3. Kristoffer Lindh skriver:

    Det lustigaste tycker jag ändå är att de kalar sin politik för liberal. Det finns väl inget liberalt över kadaverdisciplin, centralstyre och formstöpning av elevernas kunskaper? Att det sedan finns minimalt vetenskapligt stöd för den politik de bedriver är en annan femma. Det finns en väldigt bra lösning på problemet, och den är dessutom väldigt liberal: låt de som är kunniga inom området bestämma. Skolans ska inte styras utifrån ideologier utan ska styras pragmatiskt av expertis.

  4. christermagister skriver:

    Precis Kristoffer! Se ovanstående inlägg.

    MVH
    Christer

Lämna en kommentar