Meningslösa kunskaper

Tänkte sparka igång bloggen lite långsamt efter ett skönt semesteruppehåll. Jag har flyttat till Malmö och ska snart börja på specialpedagogutbildningen. Flyttlasset kommer på lördag, så just nu är det hotell och Malmöfestival som gäller! Jag och min sambo Hanna har startat en Malmöblogg där vi kommer att skriva om våra öden och äventyr i den nya staden. Jag kommer dock att fortsätta med den här bloggen som vanligt, så nu har ni två bloggar att följa! 🙂 Den här bloggen kommer att innehålla inlägg om skolan, politik och andra funderingar om livet, samt mina privata bilder till olika fototeman. Malmöbloggen får en mer privat karaktär.

 

Lärarnas kunskaper om förintelsen har undersökts och både resultatet och kritiken mot själva undersökningen har slagits upp stort (SvD, DN, SvD). Jag tycker att frågorna mätte totalt meningslösa kunskaper och håller med Ulf Bjereld: ”- Det viktiga är att det ohyggliga inte ska hända igen. Vi vill förstå varför det hände, men det är inte lika viktigt att veta vilka läger som dödade på vilket sätt.” Läs frågorna här.

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Meningslösa kunskaper

  1. fantasiflicka skriver:

    vilken intressant blogg!

    Jag börjar studera på Lärarprogrammet nu i höst (eeh, om 5 dagar *gulp*) och tänkte följa din blogg eftersom du har mycket bra tankar och åsikter. Det tycker jag iaf än så länge 😉
    Är du gymnasielärare eller? säkert skulle jag lätt kunna läsa mig till det (men att ställa personliga frågor gör ju ofta att man får kontakt på ett annat sätt… 🙂 )
    MVH/Johanna

  2. Pelle skriver:

    Om du inte tycker att det är viktigt hur flera miljoner människor miste sina liv i händelser i dessa läger under Andra Världskriget som inte går att beskriva med ord på denna sida så vore det trevligt om du talar om vilken skola du undervisar på så att mina barn kan lyftas bort från din utbildning.

  3. Christermagister skriver:

    Johanna, tack, vi hörs! 🙂 Pelle, har du läst frågorna? Är namnen viktiga? Är procenten viktiga? Eller är inställningen viktigare?

  4. Christermagister skriver:

    Ps, ursäkta att jag är kort, försöker mobilblogga… Återkommer!

  5. Gustav skriver:

    Vissa av frågorna var mindre viktiga, instämmer! Men att bara var tjugonde visste att den person som vägrade avrätta inte riskerade några repressalier är farligt. Det är kanske den viktigaste frågan av dom alla, som visar på vad det är för mekanismer som styr en grupp i denna situation. Andra föreställningar är bara försök att distansera det från sig själv.

    Läs Helt Vanliga Män av Christopher R. Browning, så förstår du lite vad jag menar.

    Ha det fint!

  6. christermagister skriver:

    Visst finns det anledning att öka kunskaperna om ”mekanismer som styr en grupp i denna situation” och boken verkar intressant. Kunskapsfrågorna var dock bara en liten del av enkäten. Huvudfokus låg på att undersöka ”attityder till Förintelsen”; ”hur antisemitiska lärarna är samt vilket intresse de har av att undervisa om Förintelsen” och slutsatsen var att ”såväl lärare som elever är mycket motiverade och intresserade av Förintelsen, och få hyser antisemitiska åsikter”, vilket inte direkt betonades när man redovisade resultatet…

    Johanna, jag är 1-7 lärare i grunden men har jobbat i år 7-9 de senaste 6 åren, och var jag hamnar efter specialpedagogutbildningen vet man aldrig… 🙂

  7. Bengt skriver:

    Frågan är felställd… varför ignorerar vi de folkmord som pågår idag samtidigt som vi kritiserar de folkmord som skedde förr…

    Vi har inte lärt oss om gårdagen eftersom vi fortsätter att ignorera folkmord. I Sudan sker det, i Ruanda skedde det för ett par år sedan, i många ”moderna” krig är folkmord en ingrediens…

    Frågan är inte vad vi ska kunna om folkmord på judiska…vad kan vi om folkmord överhuvudtaget och varför får det fortgå?

    Vad tusan ska vi ha mänskliga rättigheter till om vi fortsätter att ignorera folkmord…

  8. christermagister skriver:

    Precis Bengt. Just därför kan tidigare händelser kanske lära oss något om mekanismer som styr människor i liknande situationer, och kanske även något om alla andra runt omkring som inte reagerar på händelserna, men detaljkunskaper om namn på olika läger är meningslös kunskap.

  9. Nicklas Andersson-Hjort skriver:

    Det är märkligt att sådana här undersökningar alltid avhandlar ett litet selekterat urval av historien, och det är alltid vinklat i en speciell riktning.

    Jag saknar frågor som:
    När kom den första krigsdeklarationen?
    Här hade det också blivit enormt många fel, eftersom de flesta hade svarat 1939, men det rätta svaret är 1933- något som inte lärs ut idag. Men vem som helst kan kolla upp på Internet bara genom att söka på ”Judea declares war on Germany 1933”

    Jag saknar också i undervisningen det faktum att Röda Korset sammanställde en rapport 1948 om deras besök i koncentrationslägren, en rapport på 1600 sidor, utan att ens nämna ordet gaskammare.

    Jag saknar också rapporten från Institutet för Medicin- och Teknik i Krakow som konstaterade att de ”gaskammare” i Auschwitz inte visa några som helst spår av Cyklon-B.
    Och att det aldrig har hittats några massgavar i varken Treblinka eller Belzec.
    Och…
    Och…
    Och…

    Att medvetet undvika mer än hälften av vår faktiska historia är inte bara historieförfalskning – det är Veriofobi.
    Hur länge till ska lärare i Sverige medvetet ljuga ungdomarna rakt upp i ansiktet, när dom sen kan knappa fram sanningen på ett par minuter?
    Krigsförklaringen från 1933 ger flera hundra tusen träffar.

    Vem som helst kan idag läsa Talmud på nätet, och det hat som de skrifterna innehåller. Men det pratas bara om ”antisemitism”. Semiter, det är även araber. 92% av dagens judar är khazarer = inte semiter.

    Här i bloggen fläker förstå-sig-påare ut sig, den ena präktigare än den andra, men är antingen dåligt pålästa eller bara hycklare.

    Veritofober = rädda för att se och förstå sanningen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s