Varför är de finska skolorna så framgångsrika?

Genom Mats Larsnäs (@larmats) hittar jag ett blogginlägg där en finsk rektor besvarar frågan som vi alla antagligen ställt oss någon gång.

The answer is highly trained teachers, short school-days, lots of playtime, not too much homework, long holidays, no testing, no competition between schools, and trusting in teachers and schools.”

Bildlänk

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, skolpolitik och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Varför är de finska skolorna så framgångsrika?

  1. Bertil Törestad skriver:

    Jag tror vi måste börja sortera bort vissa av de faktorer rektorn nämner. Väl utbildade lärare bör bli kvar som första krav. Långa ledigheter låter lite väl populistiskt.

  2. Maths skriver:

    Att lita på lärarna och skolan låter väl inte heller så illa, va? Och i det här fallet är nog inte tävling mellan skolor så bra heller. Sedan är väl Jannes förslag inte så illa för skolans del heller.

  3. Göran Tullberg skriver:

    Det stämmer säkert så långt, men dra slutsatser! Finland får inga ”highly trained teachers” utan att ha en bra träning någonstans och inte utan att betala bra.

    Finland satsar på lärande. Sverige satsar på ledning och kontroll av lärare. Eller hur?

  4. Pingback: Varför är de finska skolorna så framgångsrika? | www.perolsson.nu

  5. Kul att du hittat det via mig. Jag har varit i svenskfinland och föreläst lite och kommer att besöka Finland igen i december hoppas kunna då än mer svar på hur det egentligen ligger till efter dess.

  6. Trofinios skriver:

    Första frågan som inställer sig: Hur vet vi att det rektorn säger är sant?

    Bättre att luta sig mot vetenskapliga studier om det finska skolundret.

Lämna en kommentar