Dagens lästips

Dagens lästips blir ”Värna den krokiga bildningsresan” i SvD.

Det går inte att diskutera utbildningspolitik som vore människor maskiner som man kan mata med rätt inställningar för att få ett visst resultat. Vi har alla olika förmågor, styrkor och viljor. Vi kan planera att gå en viss väg, men det är ofta de steg vi tar ut i det okända som för oss dit vi upptäcker att vi vill vara.”

Gustav Fridolin och Jabar Amin (MP) föreslår fyra pelare som utbildningspolitiken bör vila på, och jag hoppas att dessa kommer att återspeglas i skoldebatten framöver.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Dagens lästips

  1. klalin skriver:

    Tack för tipset. Kan samtidigt tipsa om var andra står kvar och trampar vatten http://larsilund.wordpress.com/2011/10/11/bort-med-elevinflytandet/

    • ChristerMagister skriver:

      Ja, jösses! Så typiskt att ta exempel från avancerad matematik! Självklart har han rätt i de fall han skriver om, men det är ju en oerhört liten del av skolan och jag tror inte att någon låter eleverna ha inflytande över sådana detaljer!

  2. Morrica skriver:

    Folkbildare Fridolin och hans partikamrat (som om inte annat tycks ha ett gott anslag för en framtida folkbildarkarriär, om han skulle få lust med det) har många goda poänger, minsann!

  3. Göran Tullberg skriver:

    Säga tulipanaros är en sak att göra en är svårare. Som Morrica säger: Fridolin har många goda poänger. Men det sägs ingenting om hur poängerna skall inhöstas.

    (1) F vill att lärare och elev skall få mer tid med varandra. MYCKET BRA! Men självklart talar han inte om hur. Han VET INTE hur det skall gå till! Det vore bättre att förorda koncentrationsläsning som är den enda vettiga vägen till ett närmare samarbete. Politikar kommer alltid med bra förslag, men de har ingen aning om hur de skall förverkligas – därför försämras skolan. Den styrs av folk som ingenting vet och ingenting förstår – fast de har alltid luftiga visioner.

    F påstår att undervisningen inte kan effektiviseras. Han säger: ”en aldrig så kompetent lärare kan knappast lära ut en växande kunskapsmängd tre procent fortare för varje år.” (Sut citat). Det kan han säkert! Undervisningen går att effektivisera och det skall vi göra. Jag har själv effektiviserat min undervisning mer än så. Men (omigen) F är inte lärare och ser inte möjligheterna.

    (2) F säger: ”Inga nya, stora reformer ska störa arbetsmiljön i skolan – utan pedagogiken ska få växa ur lärarens kompetens och gärning. Vi vill stärka lärarens ställning att planera undervisningen efter sina elevers förutsättningar och behov”. (slut citat).

    Det går bra att säga att lärarens ställning skall stärkas. Drömmar, drömmar. Men politikern behöver inte bekymra sig för hur det skall gå till! Det skall gå UTAN REFORMER!!! Hur i h-sicke skall det gå till i ett läge när lärarna får allt mindre inflytande, när de förslavas för varje dag?

    Sluta drömma! Sluta sprid desinformation och tala om hur det skall gå till! Enda vägen dit är att öka lärarinflytandet på bekostnad av politiker, rektorer och byråkrater. Fota ut bypolitiker, rektorer och byråkrater ur skolorna och låt lärarna ta över! Det blir en ny stor reform om politiker som F låter det ske. Men de sitter på sin makt och hindrar lärarna att ta över!

    Jag skulle bemöta (3) och (4) också, men jag har redan skrivit en hel sida.

  4. Göran Tullberg skriver:

    Sammanfattning: Politikerna har visioner, men de är totalt iodugliga när visionerna skall förverkligas!

    • ChristerMagister skriver:

      Jag hade också varit frustrerad om det kommit från en lokal skolpolitiker eller min rektor, men på riksdagsnivå är det visioner och ”grundpelare” jag efterfrågar. Jag ser det bara som en grund för skolmyndigheter, lokala politiker och verksamma inom skolan att hålla sig till när de planerar verksamheten på en mer jordnära nivå. Jag tycker inte att riksdagspolitiker ska ge sig in på verksamhetsnivån eftersom de (oftast) inte har rätt utbildning eller erfarenhet för att göra detta.

  5. Göran Tullberg skriver:

    Christer! Vad är politiker ute efter? Röster, makt och pengar. De har inte en tanke på att verkligen ge lärare större inflytande. Det kan verka så, men de struntar fullständigt i lärarna. Tro mig! Så är det!

    De vill ha mer politisk ledning och kontroll. De vill stärka rektorns ställning. Vad blir kvar av lärarnas frihet och inflytande. De visioner de har skall locka väljare, men de är inte tänkta att förverkligas. Du skriver att du tror lokala politiker och skolmyndigheter skall hålla sig till visionerna när de planerar.

    Låt mig göra dig besviken! De kommer inte att ske och innerst inne vet du att det inte är så. Du skall aldrig applådera politikervisioner. Du skall angripa dem ständigt och framför allt visa föräldrar och elever hur de fördärvar skolan.

    Kämpa för frihet och inflytande! Låt dig inte duperas av politikervisioner – de är dimmor som fördunklar och förleder!

    • ChristerMagister skriver:

      Jag är inte fullt så cynisk, framförallt har jag inte samma negativa syn på rektorer som du tycks ha. Rektorn på min skola är ”en lärare som alla andra” som brinner för att skapa de bästa förutsättningarna för eleverna.

      Politiska visioner kan lätt användas på lokal nivå även om de inte är speciellt konkreta; t ex ”Alla lärare ska få möjlighet att fortbildas”. Det är tyvärr inte självklart, men om man kan påpeka för de lokala politikerna att deras partiledare ställt upp detta som en ”grundpelare” så tror jag att möjligheterna att förbättra fortbildningen blir större.

  6. Göran Tullberg skriver:

    Christer! Det är inte personen rektorn jag reagerar mot. De rektorer jag känt har varit som du beskriver. Jag reagerar mot att det finns rektorer. De behövs inte. De kostar stora pengar som borde gå till lärarna och de står i vägen för förbättringar som kan göras. Avskaffa rektorstjänsten eller om den måste finnas, så låt bäste lärare i varje ämne bli ”rektor i ämnet”.

    Skollagen säger mycket klart att rektor skall ha pedagogisk utbildning och erfarenhet. Det har ingen enda rektor. Det är orimligt. Rektor är pedagogisk ledare för ett tjugotal ämnen. Skulle de ha tre års erfarenhet i 20 ämnen, så skulle det innebära 60 års erfarenhet. Det finns inte en möjlighet att en person kan vara pedagogisk ledare i 20 ämnen samtidigt.

    Eller – sett från min synvinkel – skall en präst eller avsatt kapten berätta för mig hur jag skall lägga upp min kemiutbildning av ingenjörer. Det skulle jag aldrig tåla! Den (enda) gången en rektor gav order hur jag skulle bygga ett laboratorium, så anmälde jag honom för att ha åsidosatt de säkerhetsregler som gäller för laboratoriearbete.

    En halvtimme senare kallades han bort från skolan och fick en föreläsning om vilka säkerhetsregler som gäller. Efteråt kallade han mig förrädare, men min uppgift är att skydda mina elever från skador, inte att tillåta en rektor att gå in på mitt område. En rektor har inte den erfarenhet som behövs för att vara pedagogisk ledare och det vet han om!

    Resultatet av en rektor som pedagogisk ledare i 20 ämnen blir en röra av ämnen, klasser och lärare som gör all vettig undervisning oäntligt svår. Om en skola skall fungera, så måste den ledas av kunnigt folk och elever och lärare måste få tid och lugn att göra ett bra jobb, inte springa runt som yra höns från det ena till det andra med 40 minuters mellanrum.

Kommentera

