Skoluniform

Likadana jeans, T-shirt och luvtröja – det kan bli klädkoden för svenska skolungdomar om Carin Jämtin får bestämma.

Jag har redovisat mina åsikter i frågan ganska grundligt i ett tidigare inlägg (länk). Det enda som finns att tillägga är nog att med Carin Jämtins förslag så slipper jag byta klädstil i så stor utsträckning som jag misstänkte…

Nej, jag har faktiskt en kompletterande fundering. Carin Jämtin tror att skoluniformer skulle skapa en bättre atmosfär i skolan och lugna ner modehetsen. Visst kan det låta lockande att låta skolan bli en ”fristad” från detta, men förutom att jag inte tror att man lyckas med hjälp av uniformer funderar jag på om inte den aspekten av vårt samhälle också lika gärna kan tillåtas manifestera sig i skolan. Våra styrdokument är fyllda av meningar om att vi ska förbereda eleverna för deras deltagande i samhället och lära dem respektera varandra för de olikheter som finns. Skulle det inte vara kontrapruduktivt att ”sudda ut” den här delen av verkligheten? Signalerna om att vi måste bli bättre på att integrera resten av samhället i skolans verksamhet är också starka. Varför då markera avstånd genom att införa uniformskrav?
——————————–
Det här är tidigare funderingar kring vilka arbetskläder som skulle kunna bli aktuella:
Personligen skulle jag känna mig mer bekväm i jeans, T-shirt och luvtröja, men gäller det alla? Jag har haft vissa kollegor genom åren som antagligen skulle bryta ihop…

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Skoluniform

  1. Tina H skriver:

    Mycket väl formulerad! Skall vi verkligen lära våra barn att skillnader måste plattas till? (Bra montage oxå 😉

  2. Morrica skriver:

    Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Om jag ska bära speciella arbetskläder finns bara ett enda alternativ jag skulle acceptera:

    Full akademisk regalia, med olika kappor för olika tillfällen, och hattar och kragar och hela kalaset, iståndhållen och betald av arbetsgivaren.

    Om något ska göras ska det göras ordentligt, redan från början, halvmesyrer gör mer skada än nytta.

  3. Kristian Grönqvist skriver:

    Nu var det väl snack om ungarnas kläder…eller har jag missat något?

    • ChristerMagister skriver:

      Jo, visserligen, men om vi ska ha uniformer för eleverna kan vi ju inte låta lärarna strutta omkring i vad som helst, eller hur? 😉

      • Morrica skriver:

        Sannerligen inte!

        De kan också bära rockar, tycker jag. Fotsida och fladdriga, så kan de ha vad de har lust med under och enkelt dra av sig rocken och bli sig själva när de slutat för dagen.

        Skämt å sido, Jämtins utspel handlar om något annat: hon mumlar om att sopa gården, ha morgonbön och strikt disciplin och försöker sedan täcka det hela med något slags halvmesigt förslag om kläder? Men granskar vi vad hon säger tycks det istället vara ‘ok, om nu lärarna ska gnälla så etterförnicklat om att de inte vill städa så får väl eleverna göra det istället!’

        Det är inte helt snyggt.

  4. Anders Erenius skriver:

    Ha ha!
    Det är så härligt naivt tycker jag. Om alla bara har samma kläder så är vi alla jämlika. Tänk om det vore så enkelt. Vad bra det hade varit, och billigt! Skolan skall ju ofta stå för lösningen av svåra samhällsproblem så varför inte? Är det inte krångligare än kläder så är jag på.
    Fast ärligt…. tror någon att det är så enkelt.

  5. Anders B Westin skriver:

    Luvtröja är det fulaste och obekvämaste jag vet. Jag skulle hellre dö än att tvingas att ha något så fult och opraktiskt på mig i 9 år.

    Med T-shirt syns mina bilringar.

    Jag vill ha rutig cowboyskjorta .

    Punkt slut!

  6. connyt skriver:

    ”Våra styrdokument är fyllda av meningar om att vi ska förbereda eleverna för deras deltagande i samhället och lära dem respektera varandra för de olikheter som finns. Skulle det inte vara kontrapruduktivt att ”sudda ut” den här delen av verkligheten?”

    Nu tycker jag att du är lite taskig som sabbar ett utmärkt förslag med logiska argument… 😉

  7. Pingback: Carin Jämtin (S) vill ha skoluniform « Stefan – Nya moderaterna

  8. Pingback: Skoluniform | Anne-Marie Körling

  9. Ordklyverier skriver:

    Skoluniform ja. Ska vi införa morgonbön och sopning av skolgården också som de tydligen hade i Zimbabwe när Jämtin gick där? Ingår slöja i uniformen också, det undrar flera av mina elever. Ja, så länge jag får se ut som trollkarlslärare så kanske eleverna kan få sig ett gott skratt i alla fall.

  10. tråkmagistern skriver:

    Den svenska självgodheten är patetisk, för att inte säga tröttsam. I många länder har man skoluniform. Man inser att eleverna ska ha en elevidentitet i skolan, inte en gängidentitet.
    Men när en hög politiker tar upp denna fråga förlöjligas hon av självutnämnda förståsigpåare i bl.a. denna blogg.
    Har ni jobbat i en skola med uniform? Vet ni vad ni talar om? Är ni ens lärare?

    • Morrica skriver:

      Tråkmagistern, tar hon upp frågan eller gör hon ett utspel? Skillnaden kan tyckas subtil, men är viktigt, och ännu viktigare är att titta på vad det är hon faktiskt lyfter. Uniformen är sekundär i uttalandet, disciplinen och elevernas städande av skolan är primära, men halvt kamouflerade bakom den uniform som genast fångar uppmärksamheten.

  11. Pingback: Därför ska vi inte ha skoluniform, Jämtin | Björn – om skola och utbildning

  12. Pingback: En bild säger mer än tusen ord | Vetenskap & Allmänhet

  13. Fredrik skriver:

    Hur många som kommenterar har provat att ha sina barn i skola med uniform? Jag tycker att det är utmärkt med skoluniform, precis som tråkmagistern skriver. Praktiskt för föräldrar och barn. Och barnen är stolta över sin skola och uniform. Fick jag önska skulle det vara uniform på mina barns skola när vi återvänder till Sverige. Skillnader finns det verkligen plats för ändå. Den skola där mina barn går har över 40 olika nationaliteter (på drygt 500 barn). Man uppmärksammas och uppskattas verkligen för den man är, inte vilka kläder man bär.

Lämna en kommentar