FRA-lagen

skull with headphonesNu är det dags. I morgon röstar riksdagen om den uppdaterade FRA-lagen. Jag slutade att skriva om FRA-lagen när fildelarna tog över hela debatten men länkar till mina tidigare inlägg finns i högerkant.

Jag måste säga att tilläggen ser bra ut (DN), men allt handlar väl om förtroende i det här fallet. Många litar helt enkelt inte på att FRA bara kommer att lyssna på det de har tillstånd för.

”Uppgifter som omfattas av meddelarskydd och efterforskningsförbud ska omedelbart förstöras, oavsett om de innehåller uppgifter som är av intresse för rikets säkerhet eller ej, säger Sofia Krigsman, politisk sakkunnig åt försvarsminister Sten Tolgfors.” (SvD)

Jag är nog inte ensam om att tänka ”Yeah, right”!

Förutom förtroende så handlar det om relationen mellan uppoffring och vinst. Visst är jag beredd att avsäga mig en viss del av min personliga integritet om jag tror att det gör någon nytta, men jag har svårt att tänka mig att man kommer att fånga några stora fiskar i kablarna. Jag tror helt enkelt inte att möjligheten till vinst är värd priset och alltså röstar jag nej; men att riksdagen gör det har jag inga större förhoppningar om.

Mer: Kunskapen om FRA brister, Så vill oppositionen förändra FRA-lagen, Aktuell sammanfattning,

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,, , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till FRA-lagen

  1. Morrica skriver:

    Visst är det fantastiskt så snabbt det går att bygga om ett helt samhälle?

  2. Klas skriver:

    Den stora frågan är ju hur en FRA lag bör vara utformad !?
    Innan det nuvarande förslaget är antaget (vilket det väl iof är nu) så är/var ju avlyssningen av FRA i en gråzon och ganska oreglerad – vilket ju inte direkt är en bra sak 😦

    Och ett totalförbud mot att avlyssna i kabel, när man får det i luften, känns ju lite snett det med ? Särskilt som vi väl vill ha en underättelsetjänst i Sverige och inte bara lita på alla våra grannar helt blint (dom kommer ju fortsätta spionera!)

    /K

  3. Klas skriver:

    Hehe, ja vissa politiker börjar nog ställa sig den frågan iaf 🙂

    /K

Lämna en kommentar