Kvinnliga favoriter

Musikfoto är en fotoutmaning där man även ska publicera en låt. Det här är första gången jag är med, men det verkar riktigt skoj så det är nog inte den sista! I dag uppmärksammar vi den internationella kvinnodagen (8/3) genom att publicera kvinnliga favoriter (och jag kan inte hålla mig till en).

amanda-jenssen-svartvitAmanda Jenssen. (Hemsida, MySpace)
Amanda Jenssen är den enda kvinnliga artist som jag fotograferat live, och därför får hon vara med på bild. Jag tycker att jag lyckades fånga en känsla med den här bilden… Amanda sjunger ”Hallelujah” med inlevelse!

Jag kan väl inte säga att hon är min största kvinnliga favorit, men bra är hon! Jag har skrivit en recension av konserten på KB och publicerat fler bilder här.

Tyvärr är det dåligt med kvinnor inom rocken och därför vill jag lyfta fram några favoriter. (Klicka på bilderna om du vill köpa skivorna.)

crucified-barbaraCrucified Barbara (MySpace, Hemsida) är Sveriges bästa tjejband (tror jag 😉 ). De spelar klassisk hårdrock/heavy metal med härliga riff och kickar helt klart Sahara Hotnights rövar! Jag ska se dem live på Debaser här i Malmö om en dryg vecka och ser verkligen fram emot det! ”Losing The Game

the-donnasThe Donnas (MySpace, Hemsida) spelar hård rock med en touch av både punk och gammal hederlig rock n´roll (tänk att Ramones parat sig med AC/DC). De har en grym attityd i både musik och texter. Här snackar vi girlpower med glimten i ögat! ”Take it off” ”Don´t Wait Up For Me
.

otepOm du uppskattar lite hårdare tag måste du lyssna på Otep! (MySpace) Sångerskan Otep Shamaya är fantastisk inom den här genren och ett levande bevis på att kvinnor som frontar band inte nödvändigtvis sjunger opera i refrängen! Värm upp med ”Blood Pigs” och om du inte stängt av i förskräckelse kan du fortsätta med ”Warhead”.

En av mina absoluta favoriter är Patti Smith. (Hemsida, MySpace) Poet, sångerska, artist…politiskt engagerad klok kvinna… Sjunger både rock och ballader med en svåröverträffad känsla och inlevelse! Hon är också en ikon inom feminismen, trots att hon lämnade karriären 1979 när hon stod på topp för att stanna hemma med familjen. Det tog nästan 15 år innan hon gjorde comeback, efter makens död.

För att inte inlägget ska bli allför långt slutar jag nu, men jag hopps att någon annan skriver ett inlägg om Debbie Harry och Blondie, kanske du? 🙂

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i foto, genus, Musik, Privat och foto och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Kvinnliga favoriter

  1. Rajson skriver:

    Välkommen!
    Att det skulle behövas ett ”kvinnotema” för att vi skulle få med en herre, kul.
    Att du sen dessutom levererar en hel lång ”lektion” i skön tjejmusik gör ju saken bara trevligare.
    Som mor till två döttrar är det extra kul att hänga med lite extra.Ska lyssna runt bland dina favoriter.Amanda har vi gillat skarpt här hemma sen hon dök upp.Fina foton från konserten!
    Har du något kul förslag till tema är detta välkommet!
    Ha det gott!

  2. SyStEr EvA skriver:

    Jag önskar dig också välkommen … kul med fler deltagare!
    Ditt bidrag var verkligen intressant att läsa och jag skall klicka mig igenom artisterna du lämnat på förslag. Kanske hittar jag någon ny favorit.

    Det där du skrev om att det är ont om bra kvinnliga rockartister har jag inte tänkt på förrän idag då jag skulle välja just en favorit. Insåg att jag mest lyssnar på män!

    Tack för en stunds trevlig läsning!!!

    Må gott/Eva

  3. a skriver:

    Amandas hemsida är amanda-jenssen.se

  4. christermagister skriver:

    Tack, tack!

    Har fixat hemsidan ”a”! 🙂

  5. anneli skriver:

    Jamänvisst! Kul att få herrbesök!! Jösses, här var det att läsa och lyssna ser jag….får återkomma…busy med kalejsförberedelser….
    Amanda är hur som haver en katt bland hermelinerna…En sköning med personlig stil!

  6. Marie Carpe Diem skriver:

    Fina bidrag du kommer med. Amanda är min favvis bland dina. 🙂 Ha en bra helg.

  7. Kurator Pia skriver:

    MMMMums så mycket härlig kvinnomusik här fanns då!!! Amandas tolkning av Cohen är faktiskt suverän! Annars älskar jag orginalet men hennes röst är som gjord för Halleluja!!

  8. Margaretha skriver:

    Så kul med ett nytt ansikte….
    Jag förstår nu att du inte gillade ”min” låt…hehehe Typ olika musiksmak så det tjongar om det….Men det är ju meningen att man inta skall vara stöpta i samma form…eller hur ???
    Ha en finfin helg
    Margaretha

  9. Pingback: Internationella kvinnodagen i musik « metabolism

  10. Anette skriver:

    Gillar Amandas tolkning av Halleluja, gillar Amanda också för den delen. Hon har ”det”.
    Oj, vad du var inne i tjejmusik, själv tyckte jag det var svårt idag………./Anette

  11. Pialotta skriver:

    Kul med en massa kvinliga artister.. en del har jag aldrig hört talas om, men skall lyssna genom dina damer här.. Alltid roligt med nya tips..
    Riktigt fint med en man med bland alla quinns:-)

  12. Hahaha, nä du Madonna får vänta tills det kommer en ”passerat bäst-före-datum” 😉
    Patti Smith var ett bra val, hon är härlig, tycker PJ Harvey påminner lite om henne, härlig låt 🙂

  13. Pingback: Photofun « Hanna och Christer i Malmö

  14. sinneskatten skriver:

    Av alla bidrag i dag så står jag för rödstrumpan.
    Men Amanda är en ny favorit, kul men manlig fägring alldeles för få.

  15. LottaM skriver:

    Mycket bra musik Du bjuder på …

    Tack för kommentaren hos mig.

  16. marie skriver:

    iggy är bäst =)

    amanda är åxå duktig, och det är som du säger att det inte finns så många kvinnliga rockare….

    trevlig kväll

  17. Baronessan skriver:

    Patti Smith är en höjdare. När rocken går åt punk däremot vill jag inte gärna vara med, men jag gillade Crucified Barbara. Dom ska jag kolla in lite närmare. Ang. Helen Sjöholm – var har du varit de senaste åren? Kristina från Dufvemåla vet ja! Men då pratar vi bara röst och inte musikgenre. Snygg bild på Amanda. Glad lördag!

  18. Bella skriver:

    Vet du…Jag valde nästan Debbie Harry…; )

  19. Karin skriver:

    Roligt att få så många tips på tjej-rockers. Jag gillar faktiskt mycket rock (även om jag har mest soul i hjärtat), men har inte tid att uppdatera mig alla gånger. Så nu får jag några nya grupper att kolla upp även om jag känner igen endel av dina favoriter. / trevlig helg!

  20. veronica-ifokus skriver:

    Ursäkta att jag är sen!! Men nu är jag här och lyssnar! Yes, Amandas är sååå bra tycker jag oxå, velade fram och tillbaka men tog Molly för att jag tror att hon kan bli något riktigt stort!!!
    =)

  21. Pingback: Studentliv « Hanna och Christer i Malmö

  22. Hej – jag såg Patty Smith på Jazz&Blues festivalen i somras. Stod väldigt, väldigt nära, och hade öronen på vidöppet… allt gick in – alla sinnen. Fruktansvärt bra. En upptäckt för min del. Anne-Marie

Lämna en kommentar