Fildelning

downloadI dag ser vi två tecken på att ”musikindustrin” närmar sig användarna. ”The Swedish Model” vill använda morötter i stället för piska (DN) och CDON förbjuder kopieringsskydd. (SvD, SySv) Jag har hållit mig ifrån den här debatten sedan mitt inlägg ”Skitfildelare…”, inte för att jag gillar IPRED-lagen eller för att jag har ändrat åsikt om fildelning. Nej, jag tyckte att jag sagt mitt och att debatten varit för polariserad. Nu när ”branschen” närmar sig användarna tycker jag dock att det är dags för en uppmaning till alla fildelare. Jag tycker att det är dags att även de mest notoriska IPRED motståndarna säger: ”Det är klart att vi är beredda att betala för musik och film, om ni utvecklar vettiga tjänster!” Konstruktiva förslag vore väl också en god idé?

I debatten efter mitt förra inlägg lärde jag mig att det kan behövas en översyn av upphovsrättslagarna, men inte kan alla som kämpar mot IPRED-lagen stå för åsikten att man inte ska betala alls för musik, film, litteratur och spel? Visst måste man kunna vara emot lagen, men ändå anse att man bör betala för det man laddar ner?  Visst måste branschen och fansen kunna närma sig varandra från båda håll, som The Swedish Model skriver?

Uppdatering: Timbuktu: ”Givetvis hade det varit kul om folk fortf köpte skivor. Vi spelar live för att överleva på musiken..men det är många artister som inte har den möjligheten.” (Sydsvenskan) ”Utan IPRED kan vi inte göra film” (AB, SvD) IPRED, lagförslaget skjuts upp (SvD, DN)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik, fildelning och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

42 kommentarer till Fildelning

  1. erik skriver:

    Precis! Jag upplever att denna debatt kring IPRED-lagen mest handlat om ”stackars ungdomar” som vill fortsätta ladda ner olagligt och inte har råd med eventuella böter. Fel debatt.
    Men om och om igen klampar man numera på (ofta med vänliga intentioner) och föreslår olika lagar och förordningar, men verkar inte se vad som kan ske när en del grundlagar riskerar att raseras (mer eller mindre)! Själva lagen är helt galen, för vad kan en enskild person sätta emot film- och skivbolagsjurister? Ska vi plötsligt gå ifrån rättsamhällets viktiga grundprinciper… pengarna styr mycket i vårt samhälle (ja det mesta, när man börjar grunna på det). Ska det bli omöjligt för ”vanliga människor” att kunna få rätt om man inte själv har mycket pengar och kan köpa sig rätt?
    En annan mer skrämmande sak.
    Är det rätt att civila ska få leka poliser? Det är inget samhälle jag vill ha. Att privata företag (helt utan insyn) ska börja jaga folk på lösa grunder. Visst, IPRED-lagen ska se till att det går rätt till. Gråzonen verkar ganska stor, enskilda människor lär hamna i kläm. Kanske lika bra starta vigilantism-artat gäng, erbjuda sina tjänster på samma sätt som en del ”motorcykelgäng” och andra bedriver indrivning av skulder och utövar påtryckning. Detta kan utvecklas. Som ickepolis behöver man ju knappast följa lagarna…
    Obs, en del av detta är skrivet ironiskt.
    Numer finns så mycket på YouTube och streamad musik på till exempel http://www.lastfm.se/ att lyssna på, gratis!
    Nej, besinna er ”lagivrare”, sansa er, lugna ner er, coola ner en smula.

  2. Mikael Nilsson skriver:

    Att få två miljoner svenskar att sluta fildela är precis lika lätt eller svårt som att få 3 miljoner bilägare att sluta köra bensinbil – se till att alternativen finns och är ekonomiskt intressanta så löser det sig.

  3. Vad får dig att tro att fildelare inte är beredda att betala för vettiga tjänster?

    Det de flesta inte är beredda att betala för är KUNDFIENTLIGA tjänster. Sådana som skriker ”vi hatar dig, men du har ingen annan stans att köpa ifrån, så ha ha ha ha på dig.”

    Jag avskyr att gå på bio numera. Jag tvingas spendera flera minuter med att bli behandlad som en kriminell. Hur tror du det skulle se ut om alla som gick in på ICA tvingades lyssna på en expedit som förklarade för dem att alla handrörelser mot fickorna under vistelsen i butiken kommer att betraktas som snatteri och polisanmälas?

    Skiv- och filmindustrin har helt enkelt misslyckats totalt med att erbjuda något som jag är beredd att betala för.

    Däremot finns det andra aktörer. Jag är en av Pandoras första betalande prenumeranter — det var en fantastisk musikvalstjänst som jag betalade för direkt. Tyvärr fick den stänga i Europa och ser nu ut att dö en plågsam död under de döende elefanternas tryck.

    Men betala för exemplarframställning? Betala för exemplar eller per visning? Glöm det, den tiden är borta och kommer inte tillbaka.

    Rick

  4. Donsan skriver:

    Fram till 2006 var ndladdning av upphovsrättsskyddat material helt OK – Från en dag till en annan kriminaliserades det av fd justitiministern Bodström som inte tog hansyn alls till dom då 1 miljon svenska fildelare.

    Förr var det också helt OK att kopiera låtar (alldeles gratis) från kompisarnas skivor till kassetband

    Idag är det Internet – det går fortare – utan kvalitetsförlust och når ut till fler – PRNCIPEN är dock detsamma – Det som var OK förr – borde vara OK nu

    Varför återkommer man hela tiden till ”betala – betala”? – Vad är det för fel att allmänheten KAN ladda ner musik och filmer från nätet gratis – när INGEN har kunnat presentera några helst bevis för att den ”illegala fildelningen” :
    * Skadar samhället i stort
    * skadar upphovsmäns ekonomi
    * skadar filmindustrin eller biografbeståndet
    * utarmar kulturen
    * hindrar nya fräscha upphovsmän från att bli lika rika om inte rikare som Gessle – Dahlgren – Guillou – Marklund – Wiehe – Rolinski m fl.

    Nej – Vi borde släppa ALL fildelning som sker utan ekonomisk vinning fri och undanta sådana aktiviteter från upphovsrätten – En digital ”allemansrätt” så att säga (som inkräktar på markägarnas rätt – för allmänhetens bästa)

    Vi har TVÅ MILJONER fildelare i Sverige idag – Hur länge kan man fortsätta att hävda att man måste betala för sig? – Tills de är 3 miljoner kriminella fildelare – 4 miljoner? – Utvecklingen går inte att stoppa – De länder som har en IPRED lag visar att antalat fildelare fortsätter öka.

    Vår regering MÅSTE ta sitt förnuft till fånga – och Industrin och upphovsmän kan inte hävda sin rätt i absurdum.

  5. Rille skriver:

    Oavsett vad man anser om ”illegal fildelning”, så är det tamejfan skrämmande att riksdagen överhuvudtaget funderar på att ge privata intressen möjligheten att agera polis.

  6. Janne skriver:

    Donsans förslag om att ”släppa ALL fildelning som sker utan ekonomisk vinning fri och undanta sådana aktiviteter från upphovsrätten” känns bra i magtrakten.

    Men var drar man rimligtvis den gränsen? Hur/var hamnar t.ex. torrent-sajterna – som inte fildelar per se, men som gör ekonomisk vinning via reklam? Det är ju egentligen de som är de stora ”bovarna” i hela fildelningsdramat…

  7. Torrent siterna gör inget som inte google gör så där borde det vara glasklart. (Man kan hitta torrents med google också, bara inte lika smidigt efter som google indexerar allt och inte bara torrents) och google lever på att sälja reklam

  8. christermagister skriver:

    Som sagt, snacka om polariserat! Det har gått troll i hela debatten!

    Jag känner ingen som konsumerar så mycket musik som jag gör. Att lyssna på musik, köpa nya plattor och att gå på konserter har varit mitt största intresse i … kanske 28 år. Kort sagt borde jag stå på fildelarnas sida och göra vågen åt varje ny skiva som läggs ut på nätet, men det gör jag inte. Ni kanske tycker att det är fånigt, men jag känner det som att det är stöld. Det känns snålt och otacksamt. Jag tror också att det gör att utvecklingen drivs åt ett håll som jag inte är intresserad av (bl a reklamfinansierad musik) vilket jag skrev om tidigare.

    Allt snack om att fildelningen inte går att stoppa rent tekniskt och att det är så många som kriminaliseras biter inte det minsta på mig. För min del har det inte med saken att göra. För mig handlar det om rätt och fel.

    Argumentet att spridningen på nätet är bra för artisten är också irrelevant. Likaså att det inte finns några bevis för att spridningen drabbar artisten. Ingen säger att det ska vara olagligt att sprida sin musik på nätet, bara att det ska vara frivilligt.

    Jag har fortfarande inte sett något konstruktivt förslag på hur fildelare tycker att systemet ska se ut. Vad ser ni framför er? Varför ska någon lägga ner tid på att skriva musik och producera en ”platta”, satsa hundratals miljoner på en film eller på att utveckla ett spel? Tycker ni att allt ska läggas ut direkt på nätet av producenten för fri distribution? Var ska lönen komma ifrån? Reklam? Betalsajter? Frivilliga donationer?

    Jag tycker också att IPRED-lagen är fel, men vad är alternativet? Jag känner mig som den där matadoren i tjuren Ferdinand. ”Gör nått, säg nått!” Smit inte bara undan med argument om hur dumma alla andra är.

  9. Donsan skriver:

    Torrentsajter som gör VINST på sin verksamhet skall naturligtvis betala skatt – och kan kanske betala en mindre avgift för varje nedladdad torrent – säg 10 öre. – Med miljoner torrent nedladdningar kan det snart komma upp i ganska stora belopp.

    Så vid jag kan se – så finns det bara EN sådan sajt i Sverige – dom övriga är inte Sveriges bekymmer. – Vad jag förstår – så gör the Pirate Bay ingen vinst på sin verksamhet – allt de får in – spenderas på att utveckla sajten.

    Alla rykten om att killarna skulle tjäna miljoner är så vid jag vet bara förtal – Inga hårda bevis har lagts fram – ingen har blivit fälld ännu –

    Åklagaren Roswall har sin egen agenda för att dölja alla rättsövergrepp han utsätter killarna bakom the Pirate Bay för – ALLT är tydligt tillåtet när det gäller att klämma åt fildelare – och ALLT är tillåtet för att dölja spåren för missbruk av lagen – Det är inte första gången i svensk rättshistoria att alla inom systemet håller varandra om ryggen.

  10. Rille skriver:

    Magistern,
    du skriver ”För mig handlar det om rätt och fel.”

    Precis – bara polisen ska få agera polis. Allt snack om ”fildelning” är irrelevant. Detta handlar om rättssäkerhet.

  11. bjorn skriver:

    Det går reklam film på svensk tv om ”svart får” som sviker fårflocken (herden) och vallar dom svarta fåren i näringslivet

    Såg star trek på tv 4 sci-fi om Kapten Janeway som mötte en överlägsen tidsfiende och skeppet nästan gick sönder (men det kraschade mot fienden och vann tiden)

    Som sd och nazityskland (4%) som tog över

    Ryssland (våldtog ju tyska flickor etc)
    En gård till varje soldat som deltar i kriget mot rysska fjollorna (pedofilerna, våldtäktsmännen, horbrännarna och sadisterna)

    http://www.dagobertsbloggen.blogspot.com/

  12. Donsan skriver:

    RETORISKA frågor christermagister

    Tekniken har slagit ut industrier förr – jag tänker på textil och varvsindustrin – de fick väl aldrig någon som helst uppbackning från regeringen? – Inte genom lagstiftning eller på annat vis – varför? – Klarar man inte att utveckla sig och vara framgångsrik då försvinner man från marknaden.

    Så till upphovsmännen – är de så mycket annorlunda än vanliga entreprenörer? – De har vald yrket av egen fri vilja – Ingen tvingar dem. – Så – varför MÅSTE de få betalt? – Kan entrepenören kräva att han MÅSTE få betald om det han tillverkar inte gå att sälja – eller kräva lagstöd för att skapa en KONSTGJORD marknad? – Låt mig se – i vilka länder försökte man det och misslyckade katastrofalt?

    Dessutom – ge mig ETT gott skäl varför de MÅSTE få betalt för ett verk under HELA sin livstid PLUS 70 år? – Varför skall medlemmarna i ABBA FORTFARANDE håva in pengar på saker de gjorde på 80-talet?

    Vi har idag en ÖVERSKOTT av upphovsmän i alla yrkesriktningar – musiker – kompositörer – författare m fl. – Vill du påstå att alla dessa gör det för VINNINGENS skull? –

    Alla dessa framgångsrika upphovsmän är redan MYCKET privilegierade. –
    De jobbar med vad de älskar att göra (de skulle göra det gratis för att det är så kul) –
    De tjänar bra mycket mer än genomsnittssvensken – ta Gessle t ex som gnällde – Årsinkomst över 5 miljoner kronor –
    De kan sola sig i glansen av sin berömmelse. –

    Vad har de att klaga på – Jämför med hur en vanlig fildelare har det – dvs dessa 2 miljoner vanliga jobbare – studenter och tonåringar. – Har dessa INGEN TALAN alls? – Skall de bara IGNORERAS och KÖRAS ÖVER för att stryka dom i huvudsak AMERIKANSKA skiv- och filmbolag medhårs?

    Kom inte och säg sedan att det är synd om dom mindre kända upphovsmän – Se det finns faktiskt en positiv relation där – Okända eller mindre framgångsrika upphovsmän fildelas inte heller in någon NÄMNVÄRD utsträckning – så hur kan de förlora på det? – Jag är säker på att de ÖNSKADE att vara populärare där.

    Sen UTGÅR du ifrån att FRI fildelning kommer att bringa upphovsmän till ruinens brant – MEN DU HAR INGET STÖD för den uppfattningen i VERKLIGHETEN.

    TROTS 10 ÅR av ILLEGAL FILDELNING

    1. Har vi ALDRIG har vi sett en framgångsrik upphovsman nära ruinens brant pga den.

    2. Har vi ALDRIG sett upphovsmän protestera i organiserad form – varken i Sverige – eller utomlands. – Inga demonstrationer – protestkonserter – eller andra UPPSEENDEVÄCKANDE manifestationer för att fästa allmänhetens uppmärksamhet på deras PÅSTÅDDA utsatta situation.

    3. Toppar de som fildelas mest också försäljningen – nåt som enligt dig inte är möjligt

    4. Drar musik från artister som redan har lagd av (ex. ABBA – Roxette) eller är AVLIDNA (ex. Gärdestad – Skogman) fortfarande in STORA pengar till sina resp. rättighetsinnehavare TROTS att deras musik har varit tillgängligt under ÅRATAL i fildelningsnätverken – inte heller nåt som du anser möjlig.

    Du får naturligtvis ha vilka tokiga uppfattningar som helst – men FAKTA talar för sig själv. – Om du sedan inte kan tänka att ladda hem en låt eller film – tja – det är väl upp till dig – men peka inte med HELA HANDEN och gnäll att fildelare är skulden till allt elände. – Inte så länge du inte har FAKTA att stödja dig på utan allt du kan komma med är DIN moral- och etikuppfattning

  13. Donsan skriver:

    Och hör sen christermagister

    CD-försäljningen är bara en LITEN DEL av de flesta upphovsmännens TOTALA inkomst.

    Uppfattningen att det är deras enda källa är felaktig. – Idag används CD-försäljningen som PROMOTION och dom stora inkomsterna kommer från LIVE-konserter – kringförsäljning mm.

    Filmindustrin tjänar också MILJARDER på allehanda grejor som hör ihop med filmen. – T ex W. Disneys senaste film Wall E – De säler massor av små robotar mm pga filmen.

    Ooch för att travestera Obama:

    ”What began as a whisper at the end of the 90s – has swelled to a chorus of MILJONS calling for CHANGE- It’s a chorus that CAN NOT be ignored – a chorus that CAN NOT be detered”

    Släpp ALL fildelning som sker utan vinning FRI!!! – varför? – ‘Cause it’s the RIGHT thing to do!!!

  14. Janne skriver:

    Hmm…

    Varför väljer man att framhäva Per Gessle och ABBA – två av Sveriges mest framgångsrika ”entrepenörer” i branchen – när de knappast är representativa för majoriteten?

  15. ”Frivilliga donationer?” Det är faktiskt så jag ser det även om jag brukar uttrycka det som att: När man sett /lyssnat på/ spelat något man verkligen gillar så köper man det. Detta är en investering i att artisten ska fortsätta sin produktion.

    Jag uttrycker rätt och fel så här.

    Ladda hem en låt, finna den medelmåttig, inte köpa den = ok.

    Ladda hem, finna låten bra, lyssna mycket på den, inte köpa den = förkastligt.

    Men i grund och botten är det jag förespråkar inget annat än frivilliga donationer.

    Det branchen då måste jobba med är att skapa en betalningsvilja för saker man inte enligt lag är tvungen att betala för. En sådan betalningsvilja finns idag men den eroderas mer och mer pga branchens idiotiska krig mot sina kunder.

  16. christermagister skriver:

    Rille, för mig handlar det här inte det minsta om rättssäkerhet. Jag är emot IPRED-lagen, men den rör inte den här diskussionen.

    Donsan, jag vet inte vad du har för ekonomiska intressen i det här, och jag tänker inte lägga mig i det, men från en privatpersons synvinkel är din argumentation…helt enkelt för mycket. Lugna ner dig!

    Jag frågade hur ni fildelare vill att systemet ska fungera. Du säger att de torrentsajter som går med vinst ska betala skatt och ”kanske” en avgift. Låter som fantastiska villkor! Kan jag öppna ett kafé på samma sätt? Jag betalar skatt och för de använda råvarorna om jag går med vinst! Du säger också att artister mm kan leva på kringförsäljning. Visst kan de stora det, men inte de mindre. Och varför ska vi betala för just det materialet? Varför ska inte det vara gratis? Vad är en ”vara” egentligen?

    Upphovsrättslagarna behöver nog ses över, vilket du lärt mig tidigare, men en ensamrätt på 10-15 år borde i alla fall vara rimligt anser jag.

    Det du skriver om industrins orättvisor, att artisterna är så priviligierade och om de stora amerikanska bolagen har ingenting med min verklighet att göra. Jag ser frågan enbart ur individperspektiv. Jag anser att artisterna måste få betalt för sitt jobb, gärna MASSOR så att fler ger sig in i branschen och producerar fantastisk konst. HUR de får betalt struntar jag egentligen också i. Det var därför jag frågade efter alternativ. Som jag skrivit tidigare struntar jag fullständigt i skivbolagen. Om artisterna inte är nöjda med sina distributörer så får de väl omförhandla eller hitta egna vägar, men det är ju upp till dom, inte mig. Om en artist vill sälja sin nya skiva till mig för 50 spänn på nätet, så gärna för mig!

  17. christermagister skriver:

    Henrik, jag förstår tanken och det är klart att smarta artister lägger upp låtar på nätet som reklam, men återigen är det ju upp till dem anser jag.

    Jag förstår också ilskan mot branschen, och delar den, men just därför skrev jag det här inlägget. För att se om det fanns någon försoningsvilja från fildelarhåll. Tyvärr har ingen sådan visat sig ännu, så jag antar att jag kommer att fortsätta vara den oskyldiga som hamnar mitt i kulregnet. Jag och alla andra som inte laddar ner förlorar antagligen mest på ”striden”.

  18. Mike skriver:

    För det första.

    Varför betala för tjänster när man ändå inte får ta del av sina skattepengar ,dessutom vet vi alla att tjänsterna börjar med låga priser som höjs med tiden och efter monopol upprättats höjs dom utan gränser.

    För det andra.

    Varför ska konsumenten drabbas av utveckling och fashistiska regler när en marknad förlorar pengar pga för mycket korruption, mellanhänder och ojämt fördelning av dom strukturella finanserna gällande efterfrågan och tillgång.?

    Uppehovsrättens brist på den finansierade kraften som fildelandet skapar har kidnappats till teknikbolagens förmån.

    Fråga vilken producent utav Hårdiskar,Usb minnen, Ipods,Grafikkort mm osv osv om deras försäljning inte skjutigt i höjden pga fildelning, sedan fildelning infördes och blev standard??

    Ska inte dom dra sitt strå till stacken ochså då ELLER ERA KAPACITETSLÖSA KONTROLL MUPPAR ,fast i gammla tankesätt.

    Oj det bara gled ur mig ,, Ibland blir jag bara så förbannad ,, speciellt när jag ser indoktrinerade äldre män som inte kan se enkla samband.
    Och därigenom ska folk drabbas pga några naiva ,indoktrinerade åsikter,, nej tack låt mig leva mitt liv i fred ,, vill du påverka mig så gör det som en man då och ställ dig framför mig och försök diktera mitt liv.

    Men kom inte med era idiotiska “ge vika” förslag till ipred mm bara för att ni inte orkar hålla ångan uppe eller inte förstår er på ekonomisk rättvisa och samhällsutveckling till en posetivare framtid.

    Märk hårdvaran men en konsumentstämpel som garanterar en viss procent till artisterna , fördelningen bör nog artist samfundet komma överens om.

    För det tredje.

    Vafan ska jag behöva betala Licensrättigheterna för analog sändings frekvensband i Tv licensen när analog sänding inte ens existerar i mina trakter längre??

    Därutöver ska jag behöva betala dom digitala kanalerna och BOMBAS med REKLAM + att jag inte kan se vilken film som helst när som helst på dygnet av det utbud som erbjuds under månadens urval.

    Och vad hände med ,, RFID?? Lissabon?? Fra?? Pku??

    Tyvär gott folk men det verkar som att våra kommande fashister i regeringen spelar oss ett tvättäkta byråkratiskt diktatorspel.

    Och folk spelar med för det är ju mycket bekvämmare än att försöka förändra eller hur ?, Eller jag kan inte påverka mentaliteten “Fin/Snygg indoktrinering”

    Sen skaffa barn med gott samvete och säga ,,, . JA men mina barn ska få ändra på framtiden bla bla bla = Bullshit.

    Men själv tar man sig aldrig steget och agera, och verkligen förändra,, hur fan är det väntat då att kommande generation ska förändra till det bättre eftersom man är en anpassning av sin omgivning som tankarna är en produkt av ,och det enda man gör är att anpassa nästa generation till sin egen håglöshet, indoktrinering,okunskap till fördel av monopolsystem, kromokratiskt hierarkisamhälle ,rovhungriga bolag utan känsla för etikett och humanitet , och förljugna politiker i ett system baserad på byåkratisk korruption .

    Ta Electrolysbilar som exempel.

    Man låter hellre världens bilar drivas på fossila bränslen och deras monopol system eller andra monopol eller bara vad som helst huvudsaken är bara man får betala när man tankar.

    Istället för att införa bilar som tankas med vatten gratis.

    Och priset för dessa lögner och monopol så några kan sko sig fett som faaaaan = Miljön.

    Detta är girighet.

    Girighet är att införa Vägtullar för 30 miljarder när det kostade 30 miljarder att rensa östersjön och nu Ruttnar hela östersjön ,och ge olagliga kriget i afghanistan 500 miljoner ,, bankirfamiljerna 1500 miljarder, Fra 800 miljoner, ge pappa bush på 90 talet 2500 miljarder och skapa en statskuld och sälja ut landet och bli medlem i polens missilsköld så man kan starta ett nytt kallt krig.
    Stoppa resterande 250 miljarder i fickan.
    Sedan begära att vi ska betala mera för allt.
    Hprdare tider kommer , det har bankirfamiljerna sagt , nu ska boskapen till slakt , dom är för många och för smart och börjar ställa för många frågor och inse att samhället är en lögn.
    Bäst att förlamma dem = Ja Skulsätt dem vettja.

    ADDENDUM

    http://video.google.com/videoplay?docid=7065205277695921912

    Sem har våra miljöminsistrar , Prtikandidater mm osv mage och smila in i kameran,, Psykopater med 365 masker i garderoben, en för var dag.

    Patetiskt Folk = Patetisk Land/Värld.

    Orsaken? = Falsk kunskap

    Människan är inte ens ett spår av vad vi igentligen bör vara.

  19. Donsan skriver:

    christermagister

    Jag bryr mig inte om torrentsajter – vad jag bryr mig om är den enskilde fildelare – vanliga jobbare – studenter och tonåringar som utan ekonomisk vinning delar filer ed varandra och blir stämplade och jagade som kriminella för det. – Det är ett STÖRRE bekymmer än ditt som handlar om att du inte anser att du inte får musiken i det format du önskar – ett lyxproblem – Ditt perspektiv har jag redan vederlagt:

    Artisterna (de som har framgång) FÅR betalt – de ÄR välmående och RIKA

    Vi har ett ÖVERSKOTT av ivriga nya artister i branschen

    Vi BETALAR redan – alla digitala minnen i Sverige är belagda med en xtra skatt – precis som förr med kasettbanden. –

    Sedan nämner du inget om vad jag har skrivit – kan min långa post verkligen avfärdas med några enkla meningar eller betyder det att du inte har något annat att komma med. – Man förväntar sig lite större RESPEKT från dig om nu så många tar sig mödan att kommentera/argumentera ditt inlägg i debatten.

    Om det är för stort besvär – kan du stänga av svarsfunktionen

  20. Janne skriver:

    Med risk för att framstå som en dammig kultursnobb:

    En konsekvens av det här med fildelning ser vi, anser jag, i program som ”Idol”, där man ersatt artisteri och skapande med levande reklampelare (för upphovsmännen).

    Det är delvis en sådan utveckling man tvingar fram genom att envist stå och stampa i takt med Donsan (som återigen får stå som fildelar-representant i en fildelningsdiskussion hos Christer).

    Sedan är det intressant att notera att det egentligen inte finns några motsättningar. Jag tycker att de flesta av Donsans förslag (när de inte petats in bara för retorikens skull) är bra, liksom jag helhjärtat stödjer Christers åsikter och tankar.

    Så varför vill ni inte mötas? Varför har Donsan ett så stort motstånd mot att nappa på Christers förfrågan? Varför ska vissa jobb inte avlönas?

  21. christermagister skriver:

    Donsan, jag är ledsen att du känner det så. Jag förstår vad du menar, men faktum är att jag inte är tillräckligt engagerad för att sätta mig in i allt det där, eller för att sitta och kommentera varenda argument. Det är tråkigt om du känner att du skrivit allt i onödan, men faktum är att jag inte bett om alla dessa perspektiv. Det enda jag frågat är om ni fildelare verkligen inte är beredda att betala alls, och om ni är det, på vilket sätt? Därför kommenterar jag bara de svaren.

    Det är samma sak med Mikes långa inlägg här ovan. Det är långt mer än jag bett om, och därför mer än jag kan kommentera. Det enda jag kan säga om det är att jag beundrar engagemanget, och att jag förstår argumenten rent generellt, men att jag skulle förstå engagemanget bättre om det gällde något annat. Jag har sagt det förut: det är ju för sjutton lyxkonsumtion vi pratar om, inte världssvält eller miljöförstöring!

    Mikes svar på min fråga, och även ditt, är: ”Märk hårdvaran men en konsumentstämpel som garanterar en viss procent till artisterna”. Det är ju en väg att gå, men lite surt för alla som inte fildelar och fördelningen mellan alla artister och deras musiker mm kan ju bli problematisk.

    Du har sagt ditt och jag har sagt mitt, vidare diskussion behövs inte. Förhoppningsvis kan du och Mike använda era inlägg hos någon annan som är mer engagerad.

  22. christermagister skriver:

    Janne, jag har ett inlägg på gång som inkluderar dig… Kommer nog i början av nästa vecka… En liten teaser bara! 😉

  23. Janne skriver:

    Spännande! Men hur ska jag nu kunna somna?

    Aha! En klunk till av whiskeyn kan nog göra susen…

    Trevlig helg! 🙂

  24. Janne skriver:

    Mats kapade min Pippi-diskussion. Får se om det här påverkar din fildelnings-diskussion: Lancefestivalen.se

  25. christermagister skriver:

    Janne, du får gärna ta över diskussionen!

    Jag redigerade lite bland dina kommentarer skrivna i sus och dus… 🙂

    Jag hoppas att du inte har alltför ont i huvudet i dag så att du behöver Ipred..eller Ipren… 😉

  26. Janne skriver:

    Tack för redigeringshjälpen! Så får vi se vad som händer på min sida av (eller på) webben… 😉

  27. Donsan skriver:

    christermagister
    Tror du verkligen att de som engangerar sig för upphovsrättens modernisering gör det för att få ”gratis” låtar och film? – Du har missat hela poängen med debatten.

    Den handlar om helt andra saker:
    a) Mordernisering av upphovsrätten
    b) Avkriminalisering av 2 miljoner svenska medborgare
    c) Rätten till integritet på Internet
    d) Rätten till yttrande- och Informationsfrihet
    e) Stop för ett kontrollsamhälle
    f) Stop för utländska särintressens inblandning i svensk politik och lagstiftning

    Om du inte har förstått den stora bilden – förstår jag att du har en ljummen inställning och inte bry dig särskild. – Personligen tycker jag som sann demokrat och än som omfamnar frihet att ovanstående är väl värd att kämpa för.

    En annan sak är – om du nu inte är beredd att ta diskussionen – borde du avhålla dig från inlägg som handlar om saker du ändå inte är interesserad i – Håll dig till din läst – diskutera bara ämnen du behärskar och har intresse för

  28. christermagister skriver:

    Men Donsan, du lyssnar ju inte! Jag är bara intresserad av att höra om de som förespråkar fildelning är beredda att betala för det de laddar ner om vettiga tjänster utvecklas, och i så fall hur de tjänsterna kan se ut!

    Alla dina punkter, a-f, står även jag för!

    Jag kanske har missat poängen i din debatt, men så tammetusan att jag missat poängen i min egen diskussion. Det är det du som gör. Det här är min blogg och jag för vilken diskussion jag vill. Det är väl snarast du som borde hålla dig till min diskussion i min blogg! Du har svarat på frågan för länge sedan och det tackar jag för, men mer än det kan du inte begära att jag ska diskutera!

    Jag uppfattar snarast dina kommentarer som att du försöker tysta mig, vilket inte verkar vara ett tecken på en ”sann demokrat” som ”omfamnar frihet”!

  29. Pingback: Ntkriminaliteten och lagarna | Jinges web och fotoblogg

  30. ””Jag frågade i min blogg om fildelare i allmänhet är beredda att betala för det de laddar ner överhuvudtaget, och i så fall hur tjänsterna borde se ut. Jag blev inte direkt överöst med förslag…””

    Svar:
    Det är inte vi som ska berätta hur nån ska få betalt ingen berättar för mig hur jag ska få betalt.

    Frågan ör dock fyra olika saker.
    spel
    program
    musik
    film

    spel – Redan klart alla spelar online spelet e gratis abb kostar.

    Program – tyvärr ingen koll

    Musik – dom får börja jobba som alla andra. på med guran.
    Live spelningar.

    Film – Byt ut ”TV3” loggan och ”bränn” in det företaget som vill sponsra filmen (kan snurra och visa flera företag) Vem tänker på loggan i hörnet nu?’

    mvh

  31. christermagister skriver:

    ”m00ns…”, Tack för dina svar! 🙂

    Jag är mest intresserad av musik, och visst kan jag se en personlig fördel med att artisterna ”tvingas” spela live (det blir ju roligt med fler konserter), men jag tror inte att det räcker… Jag vill att man ska kunna tjäna MASSOR på att skriva och framföra bra musik, så att det lockar folk att försöka.

    När det gäller film, menar du att man ska reklamsponsra filmerna som läggs upp för gratis delning på nätet? Kan man i så fall kolla att ingen byter ut loggan?

  32. Med ”inbränningen” skulle det reklam finanserade företaget ”tjäna” på fildelning. Då fler skulle se deras reklam.

    Artister tjänar inga pengar utom dom få topp artisterna som varken du eller jag har valt.
    Mustasch fick betala för sin första skiva .. inte fått en spänn än. Kreaktörerna tjänar mest pengar på tröjjor och schalar etc redan nu. Sen är vi ett gäng som köper en skiva då och då .. men det gynnar sällan artisten.

  33. christermagister skriver:

    Det är ju just därför jag tycker att man måste utveckla bättre nedladdningstjänster (om de nu inte är tillräckligt bra redan) så att folk betalar för det de laddar ner! Och ta sitt moraliska ansvar att betala för det man laddar ner… Så att man kan producera en fantastisk skiva och få in pengar för det! MASSOR av pengar, som sagt… 🙂

  34. När artisterna börjar berätta för mig hur jag ska tjäna pengar kan jag kanske försöka hjälpa dem med det.
    Som ett tack

    Vem av dom där står utanför grinden till Volvo och berättar hur dom som fått sparken ska tjäna pengar?

    Att dom inte gör det är väl mer omoraliskt?
    Att dom kan först lugga dom på 2-300 spänn sen när dom får sparken och inga pengar har då skiter dom i hur det gåt för dom som köpt deras musik.

  35. christermagister skriver:

    Visserligen känns det ju så ibland, men musik och film är ju ändå inte en livsnödvändighet… Vi snackar ju lyxkonsumtion här!

    Jag tror nog att några stackars avskedade arbetare skulle bli fantastiska musiker, men hur ska de tjäna pengar på det? 😉

    Tack för diskussionen, nu måste jag logga av till i kväll. Ha en bra dag!

  36. Tommy skriver:

    ”Om en artist vill sälja sin nya skiva till mig för 50 spänn på nätet, så gärna för mig!”

    Du svarar på din egen fråga. Bort med mellanleden, om vi handlar direkt med upphovsmänniskorna blir vi troligen mer benägna att betala. Undersök Radioheads, Nine Inch Nails och Sofia Talviks exempel. De två första välkända för sina experiment med att ge bort musik på nätet eller låta folk donera efter nedladdning. Samtidigt tillverkade de mycket exklusiva och dyra boxar med extramaterial, vinyl, affischer et cetera i samma veva. De sålde slut i ett nafs. Och tro det eller ej, när Radiohead släppte samma album som köp-CD ett antal veckor senare gick den direkt upp på listorna. Totalt sett var det ekonomiskt sett mycket lyckade experiement och drog in miljontals kronor till upphovsmännen. Så långt om man redan är välkänd och har en fanbase.

    Sofia Talvik då, en mindre artist i Sverige? Hon är sitt eget bolag, sin egen förläggare, sin egen manager och har dealat till sig distribution och bokare. Hon är fantastiskt kreativ när det gäller att hitta nya vägar att nå ut till folk. Internet, radio, spelningar, samarbeten med andra artister, att synas och höras i bra sammanhang och så vidare. Jag tror inte att hon går fattig… Men fråga henne för säkerhets skull.

    Basshunter? Där har vi Internets storhet på riktigt. Alla känner vid det här laget till sagan. Sen blev han upplockad av skivbolag. Troligen har han tjänat lite mer pengar på det men om han förblivit oberoende, hade han då haft mindre att göra men tjänat mer procentuellt genom att direkthandla med musikkonsumenterna och konsertarrangörerna?

    MySpace – hur många nya artister världen över har inte fått sitt brejk genom den sajten?

    Tjänster som Pandora och Spotify är riktigt lysande. Det är ett sätt att tjäna pengar. Spotify kommer dessutom att bli mobilt vad det lider. Nokia, SonyEricsson och de andra har eller utvecklar liknande tjänster. Abonnemang eller reklam, pengarna kommer in på ett eller annat sätt. iTunes är världens bäst säljande digitala nedladdningstjänst. Vi snackar miljarder. Och då är det ändå filer med bromsklossen DRM. Fantisera lite om förtjänsten när filerna blir DRM-fria. Nu säljer man också film (eller hyr ut) i standard- och HD-upplösning via iTunes och andra tjänster på nätet. Ringsignaler och spel till mobilen säljer som smör. Merchandise är sedan länge det som turnerande artister tjänar mest på procentuellt sett. Livespelningar är väldigt gångbart just nu och upp till 1000 kronor för en biljett verkar fungera i Sverige. 1000 kr x 40 000 biljetter = 40 miljoner för en stor artist på Ullevi. En mindre artist då? 200 kr x 500 betalande = 100 000 kr. Ganska okej för en Timbuktu eller Sofia Talvik skulle jag tro.

    Film då? Reklam före, under och efter. Produktplacering i filmen, merchandise (Star Wars, någon?), samarbeten med MacDonalds, BK, klädföretag och annat. DVD-försäljning, rättighet att visa filmen i TV och så vidare. Det tjänas absurt mycket pengar. Kanske ska inte Tom Cruise ha 60 miljoner dollar för en roll? Det kanske borde räcka med 3 miljoner för tre månaders arbete?

    Mjukvara? Om nedladdarna av exempelvis Adobe CS4 Master Collection skulle köpt den istället hade de fått punga ut med 35 000 kr. Det är jävligt mycket pengar för någon som vill fixa och trixa med grafisk/webb/print-produktion. (Ja, det finns billigare alternativ men jag kommer till poängen.) De flesta som laddar ner dylikt vill lära sig programvaran och editera sina egna foton och filer. De kanske drömmer om en karriär i reklambranschen eller som professionell fotograf et cetera. Hade dessa programvaror varit lika stora aktörer på marknaden utan den illegala nedladdningen. Nej, svarar jag. De hade varit mindre kända och haft sämre spridning. När nedladdarna får anställning vill de gärna jobba med programvarorna de redan känner till och om reklambyrån inte redan använder dem ser de till att köpa in dem. Seriösa företag betalar för sig. I synnerhet om mjukvaran används för att tjäna pengar.

    Som privatperson har jag också i mycket större utsträckning börjat betala för mjukvaror jag använder hemma. Är priset rätt i förhållande till vad mjukvaran gör för mig shoppar jag loss. Då slipper jag omaket med att jaga knäckta versioner eller serienummer och oroa mig för eventuella uppdateringar. Det bara fungerar helt enkelt.

    Datorspel? Där har de lyckats fundera ut hur man tjänar grova pengar. Folk står i kö mitt i natten när det släpps nya versioner av populära titlar. Att spela online är den stora grejen nu, och det kostar abonnemangspengar. Man kan också ladda hem nya låtar i Guitar Hero, Singstar och liknande populära spel, det kostar pengar. Man kan också ladda upp egna inspelningar i Rock Band och försöka klå familjen Kato i Tokyo. Företag som Line6 samarbetar på finurliga sätt med spelproducenterna så att gitarren i spelet låter som om den spelades genom Line6 förstärkare och signalprocessorer.

    Kort sagt – i spelvärlden jobbar de som är världsbäst på att anamma och anpassa sig till ny teknik. I musik- och filmindustrin jobbar fossilerna. Men det kommer att förändras där också. Jag menar, det finns väl inga som längre kör ut mjölk eller is till folk? De industrierna dog och försvann. Det kommer även många industrier och företag vi känner idag att göra. Det vi ser är dödsryckningar. Paniska utspel och krav på lagstadgande av privatpolis och domstol (ipred). CD- och DVD-skivor är i princip redan döda. Kom in i framtiden. Att bevara det som var är omöjligt. Den som anpassar sig till nu- och framtid kommer att tjäna pengarna. Tyvärr väntade musikindustrin för länge. Nu kommer det att ta mycket längre tid att hinna ifatt. Protektionism i sin sämsta form.

    En sista sak – upphovsrätten behöver moderniseras. Den är inte rimlig idag. Att verket tillhör upphovsmänniskan 70 år efter dennes död? Kom in i verkligheten liksom. Att sjunga/spela Happy Birthday offentligt kostar egentligen en jävla massa pengar. Är det vettigt?
    För att inte tala om löner – ska Jim Carrey tjäna så otroligt mycket pengar på en film?

    Nåja, där har du några idéer som redan existerar på hur upphovsmänniskor ska tjäna pengar. Tänk dig alla nya idéer som kan skapas om de får fritt spelrum, med färre (eller smartare) mellanhänder. Tänk dig framtiden med trådlöst Internet överallt, i kombination med positioneringstjänster och all annan ny teknik som ständigt utvecklas. Det ser ljust ut, om man vill.

    Må/Tommy

  37. christermagister skriver:

    Oj,oj, tack för det långa svaret Tommy!

    Mitt uttalande som du börjar kommentera kom sig av att jag blev beskyld för att skydda och jobba för de stora skivbolagen bara för att jag tycker att artisten ska få betalt för sitt jobb. Bara ett sätt att förklara att det inte är bolagen jag bryr mig om, utan artisten.

    Att artisterna själva lägger upp sin musik på nätet och tar betalt för nedladdningarna tycker också jag verkar vara den bästa lösningen. (Jag hoppas att de kan sälja även skivor så att gamla stofiler som jag kan köpa den vara vi är intresserade av.) Varför gör inte fler det? Jag misstänker att det beror på att viljan att betala för sina nedladdningar inte är så stor när det finns gratis alternativ. Så då är vi tillbaka till min huvudfråga, hur många nedladdare är beredda att betala? Som jag ser det så måste den viljan (eller moralen om du så vill) finnas, annars kommer vi att drabbas av stolliga lagar som IPRED.

    MySpace, Spotify och liknande nedladdnings- eller lyssningssajter är ju också bra, det håller jag med om, men det viktiga att poängtera i det fallet är ju att det sker på frivillig bas. Ingen försöker ju stopa artister från att lägga upp musik i reklamsyfte. Problemet som jag ser det är att reklamen styr marknaden, liksom när vi kommer till ditt förslag när det gäller film. Jag skulle önska att både musik och film kunde vara så fria från reklam som möjligt, både pga att jag tycker att det är tråkigt att drabbas av reklam överallt och för att de stora bolagen inte ska få styra vad vi ser och hör, och kanske t o m avgör vad som är OK att sjunga om och att framföra i en film…

    Skådespelarlönerna är makabra, det håller jag också med om, men inom musiken ser jag som sagt helst att artisterna kan tjäna massor av pengar så att fler blir uppmuntrade att skapa fantastisk musik…

    Mjukvara vet jag inte så mycket om… ”Seriösa företag betalar för sig” skriver du. Det borde ju gälla musik och film också… Seriösa fans betalar för sig…

    ”I musik- och filmindustrin jobbar fossilerna. (…) CD- och DVD-skivor är i princip redan döda. Kom in i framtiden. Att bevara det som var är omöjligt.”

    Som sagt, jag bryr mig egentligen inte om hur det går till (även om jag helst vill ha en skiva i bokhyllan) och absolut inte om ”industrin”. Jag bryr mig bara om att artisterna, filmmakarna mm ska kunna fortsätta tjäna pengar så att vi får nya stjärnor, helst fria från storbolagens påtryckningar genom reklamavtal.

    Upphovsrätten behöver moderniseras, det har jag insett genom diskussioner i bloggen, men en 10-15 års ensamrätt är väl ändå rimligt?

    Ja, framtiden ser ljus ut om man vill (betala för sig) 😉

  38. Tommy skriver:

    Hallå igen. Vi har mer gemensamt än vi trodde.

    ”Så då är vi tillbaka till min huvudfråga, hur många nedladdare är beredda att betala?”
    Väldigt många, om priset är rätt och man är säker på att pengarna hamnar direkt hos artisten. Äkta fans är naturligtvis mer benägna. Men det har skett en glidning – folk betalar hellre för upplevelsen av en konsert än för ett album. Det gällar alltså för artisten att hitta andra inkomstkällor än just albumförsäljning. Ringsignaler, att höras och synas i datorspel, i soundtrack till filmer, merchandise, samarbeten likt Kent med SonyEricsson mm. En del är väldigt bra på detta.

    ”Problemet som jag ser det är att reklamen styr marknaden, liksom när vi kommer till ditt förslag när det gäller film. Jag skulle önska att både musik och film kunde vara så fria från reklam som möjligt, både pga att jag tycker att det är tråkigt att drabbas av reklam överallt och för att de stora bolagen inte ska få styra vad vi ser och hör, och kanske t o m avgör vad som är OK att sjunga om och att framföra i en film…”
    Här är vi etthundra procent fullständigt överens. Å ena sidan hatar jag allt som har med reklam att göra. Det förfular, fördummar, styr och ställer i snart sagt alla skrymslen i våra liv. Å andra sidan är vi i det läget just nu att artisterna kan vara i behov av detta. Det kan komma att svänga igen i framtiden, att folk värdesätter musik- och annan kultur än högre, så att reklam inte behövs för att få pengarna att rulla in. Det hoppas jag verkligen på.

    ”Seriösa fans betalar för sig…”
    Yes, det gör de, med besked. Men bara för det som i nuläget är värt att betala för, som konserter, en t-shirt eller för den delen ett nytt album som ett superfan riktigt längtat efter. Jämförelsen du gör med mjukvara haltar en dock aning. Ett företag använder mjukvara för att tjäna pengar och som jag ser det SKA man betala för en vara om den bidrar till min försörjning. Att ladda hem ett album att njuta av tjänar jag inga pengar på. Om man däremot bränner skivor och säljer, då är vi i en annan situation. Jag kopierade kompisars vinylskivor till kassettband in absurdum när jag var yngre, och de mina. Det är samma sak idag, fast smidigare.

    ”… 10-15 års ensamrätt är väl ändå rimligt?”
    Jag skulle till och med kunna tänka mig att gå längre än så. Kanske 40 år. Men en lägre gräns än idag är nödvändig av flera skäl. Ett är att när skapade verk träder in i ”creative commons”-världen, och folk kan återanvända sådant fritt, uppstår många gånger magi. Jag själv har en idé om att kanske köpa en dyr jävla klassiker till tavla och fortsätta måla på den, modernisera, utveckla.

    Så igen, färre eller smartare mellanhänder. Mer till artisterna. Nya tankesätt och nya affärsformer.

  39. Pingback: Fildelning eller inte fildelning | Augustekman.se

  40. Pingback: Trottens Betraktelser » Men flytta då era jävlar!

  41. Pingback: Hur tankar skapas, utvecklas och sprids; den digitala allemansrättens historia – Mab

Lämna en kommentar