Morgonfunderingar

Flera artiklar väckte tankar här på morgonen (Ja, jag kallar det morgon, jag har semester!), och generös som jag är så delar jag med mig av mina funderingar. 🙂

 

    Bussförarna går åter ut i strejk. (SvD, DN) Jag funderar på hur effektivt det är att strejka när man inte har ett alternativ? Jag menar, arbetsgivaren är väl inte direkt orolig för att förarna ska byta jobb, eller arbetsgivare, och varför skulle de då gå med på kraven? Dessutom verkar de förare som kör ”renodlad stadstrafik” ha fått igenom sina krav (DN), och ändå är det de som strejkar…

    Nyamko Sabuni skriver att ”Sahlins integrationspolitik gynnar sverige-demokrater” och ger henne skulden för utanförskapet i Sverige. (DN, SvD) Jag håller med Sabuni i sak, att utanförskapet måste bekämpas och att det är det misslyckandet som gynnar sverigedemokraterna, men jag funderar på det här med personligt ansvar. Sabuni beskriver en mångårig process och drar slutsatsen att ”ytterst ansvarig för denna situation är Mona Sahlin”. Jag tycker nog att frågan är tillräckligt stor, och har berört många människor under en lång tid, för att politikerna får ta på sig ett gemensamt ansvar. Gynnas vi av smutskastning av enskilda politiker?

    Den tanken för mig förstås in på FRA-lagen. Jag lovar att inte bli långrandig, men Jan Guillou sammanfattar mina tankar i Aftonbladet: ”om politikerna försvarar sin massavlyssning med argument de inte ens själva tror på, vad har de då för verkliga argument?” (Se tidigare inlägg)

    Dödshjälp väcker debatt i Tyskland… En riktigt svår fråga! Min första tanke är att alla borde ha rätt att dö när man själv vill, och på ett värdigt sätt, men hur skulle man lagstifta om dödshjälp? Artikeln i SvD väcker tankarna: Kan en lagstiftad dödshjälp missbrukas? Vilka alternativ ska en person som ber om dödshjälp erbjudas? (Terapi? Sällskap?) Om man inte är riktigt sjuk, varför dör man hellre än läggs in på ålderdomshem? Vad säger det om vården av äldre? Jag förväntar mig inga svar, bara att även ni funderar på saken! Läs även Öppet brev till partiledarna, som handlar om dödshjälp.

    Slutligen. Jag läser att även män har en biologisk klocka. Risken för missfall ökar dramatiskt efter 40, men det är inte det som får mig att sätta hjärtat i halsgropen. Det är den sista meningen i artikeln! Landsting och and­ra ”bör informera om att mannen också bör ta sitt ansvar och, om möjligt, försöka bilda familj tidigare”. Har jag ett ansvar att bilda familj?! Jag har inte skrivit på något!


Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Detta inlägg publicerades i Debatt och politik och märktes , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Morgonfunderingar

  1. Mike skriver:

    Du måste se denna film.

    Säg mig vad du tror sen.

    The 9/11 Chronicles Part One: Truth Rising .

    Se hela filmen ska du få se en skrämmande utveckling.

    Vart du hittar den kan man inte länka men du kan nog sätta ihop 1 + 1

    Du är en bra man

  2. Tobias Lindgren skriver:

    Ingen integrationspolitik i hela världen kan hjälpa med den massinvandring som Sverige. Det enda hjälpmedlet är att rösta på Sverigedemokraterna, för de är de enda som vill dra ner på denna massinvandring på 100 000 personer om året, vilket är flest per capita i hela västvärlden och flest i antal i Europa.

  3. Peter Ingestad skriver:

    Sabunis artikel var mycket bra. Saklig, koncis och understödd med relevanta sakuppgifter.

    Invandringen skall prövas i demokratisk ordning, argument vägas för och emot, precis som allting annat.

    ”Bevara Sverige blandat”? Jomenvisst. Invandringen har på många sätt gynnat landet.

    Men på MARIGINALEN har vi ett problem. Nu kräver läget en rejäl åtstramning. Det är ett GEMENSAMT intresse för infödda svenskar och dem som redan kommit hit.

    Främst av allt har vi hotet mot folkhälsan! Flykting eller ej, har man HIV eller tuberkulos, skall man överhuvud taget inte släppas in i landet, punkt.

  4. Sickan skriver:

    Den där meningen om att män oxå har ”klockor” som tickar är ju lite olyckligt formulerad 😀

    Det är mig veterligen ingen som skrivit under nåt sånt kontrakt 😛

    Den där meningen är mer en uppmaning att OM man tänkt skaffa familj så kanske man inte ska vänta till elfte timmen 😀

    Min ”klocka” har slutat ticka för länge sedan,jag har gjort mitt på den fronten………………..

    Ha en skön kväll!

  5. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Blog Archive » Miljöpartiet gör årets självmål, vill ha FRA tillbaka

Lämna en kommentar