Ordinationsrätt för lärare

Jag tycker att dagens dialog om ordinationsrätt för lärare mellan Gustav Fridolin och Jan Björklund i DN och SvD är intressant och talande. För mig blir det tydligt att problemen inte grundas i skolans styrdokument, utan i skolans rutiner och huvudmännens genomförande; om du läser förra veckans inlägg ”Diagnoser krävs för att få extra stöd” så tror jag att du förstår vad jag menar. Jag tolkar det som att en viss ordinationsrätt redan finns.

Jag tycker inte att den enskilda läraren ska ha ordinationsrätt, men däremot tycker jag att skolans elevhälsoteam ska ha det. Kortfattat: pedagogerna som undervisar en viss elev skriver tillsammans med specialpedagogen en pedagogisk kartläggning och presenterar denna för skolans elevhälsoteam. I skolans elevhälsoteam finns skolledning, kurator, psykolog och specialpedagog och det som beslutas i detta forum ska också genomföras.

Miljöpartiet oroar sig för att elevstödet inte kommer fram i tid, för att det ofta (felaktigt) krävs en medicinsk diagnos för att en elev ska få särskilt stöd och för att rektorn inte har tillräckliga kunskaper om specialpedagogiskt stöd. Jag delar denna oro, men med ett elevhälsoteam som inkluderar ovanstående yrkesgrupper och en huvudman som kan ställas till ansvar om inte besluten följs så finns de formella förutsättningarna på plats. Om någon större förändring ska ske så tycker jag att det är införandet av Lex Sarah; en självanmälningsplikt skulle säkra upp systemet ytterligare och minska risken för att eleverna inte får det stöd de har rätt till.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik, specialpedagogik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ordinationsrätt för lärare

  1. Maths skriver:

    Vem räknar du då som huvudmannen? Kommunen? Men då måste det väl bli en skrivning som på något sätt tvingar kommunen att ta tag i problemet. Eller ännu hellre: det ska svida så pass att man inte gärna vill bli fälld.

  2. Ping: Förslaget från Lärarförbundet om ordinationsrätt « Fredriks blogg

  3. Linda O skriver:

    Det du beskriver är så som vi arbetar, så ja, då tycker vi samma. Viktigast är att eleverna får den hjälp de behöver, när de behöver den. Och det med eller utan diagnos. Kostnader styr för mycket som det ser ut idag och det är både ett budgetproblem och ett huvudmansproblem. De som arbetar med eleverna måste få ordinera stöd (eller vad man nu vill välja för ord).

Kommentera

