och vinnaren är…

Förra veckan skrev jag att det rådde en ”oväntad enighet” inom skolpolitiken i Malmö (länk) och även nationellt tycks det i stort sett råda enighet. Ibrahim Baylan fortsätter att visa framfötterna med ytterligare en artikel i DN och i en uppföljande artikel säger Jan Björklund att han ”i princip håller med om vad Ibrahim Baylan skriver”.

Björklund har bara två invändningar, och den ena består till hälften av ett missförstånd. Ärendet på bordet är det segregerande skolvalet och Baylan skriver:

Kötid är ett kraftigt socialt segregerande urvalsinstrument. Vi vill se över om lottning till grundskolor med fler sökande elever än platser skulle vara ett bättre urvalsinstrument, jämte syskonförtur och närhetsprincip.

Björklund replikerar:

– Jag tror exempelvis absolut inte på en övergång till lottning för placering i svensk skola. Skolval som tombola tror jag skulle totalt sakna förankring hos föräldrar till skillnad från principerna med kötid och syskonförtur som enligt min bedömning uppfattas som rättvist och legitimt.

Om jag förstår Baylan rätt så menar han ju att lottningen skulle kunna bli aktuell som ersättning endast för kötiden – inte för närhetsprincipen och syskonförturen.

Och varför inte? Vi är ju visserligen ett köande folk, men skulle inte lottning också kunna vinna legitimitet? Om det går rätt till så är lottning rättvist och dessutom kan det kanske tillföra både lite spänning i vardagen och en positiv känsla inför skolstarten.

(Läsare som trodde att de skulle få läsa om Veronica Maggio i det här inlägget får hålla till godo med en gammal sång.)

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till och vinnaren är…

  1. Göran Tullberg skriver:

    Nu lottas ju lärare ut över skolschemat. Idrottslärare lottas att undervisa i matematik och matematiklärare att undervisa i franska. Det kan bli hur som helst.

    Så varför tillåta elever eller föräldrar ha något som helst inflytande på sitt skolval. Den som vill söka till ingenjörsutbildning lottas till prästskola o s v.

    Det är bäst att enskilda elever eller lärare berövas all frihet i jämlikhetens namn. Låt politiker ta över. De får göra om utbildning till lotteri.

    Jag hörde om skolor i vissa delar av Malmö där mindre än hälften av eleverna som lämnade nian var behöriga till gymnasium. Man vände sig mot att kommunens styrning och kontroll måste bli bättre.

    Så nu tillsätter kommunen fler styrelsemedlemmar och fler kontrollanter. Att de skulle söka bättre lärare som självständigt kunde bestämma hur elever med olika förutsättningar kan lyckas är långsökt.. För övrigt har kommunen inte råd med bra lärare. De har för många högt betalda styrelsemedlemmar och kontrollanter. Det finns inte pengar till lärarlöner.

  2. janlenander skriver:

    Jag är nog lika negativ som Göran är ovan sin ironiska kommentarer.

    Lottning är ett slag i ansiktet på den som gör ansträngningar för att skapa något positivt. Det är en demonstration av att prestation inte ska löna sig och därför rent samhällsdestruktivt.

    Jag ser gärna att vi införde fler principer och ökade viktningen för närhetsprincipen. Någon typ av princip där samklang mellan skolans val av fokus och värderingar jämfördes med elevens inställning i samma frågor skulle kanske vara gångbar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s