Kommunerna kämpar med skolplaneringen

– Kommunerna kämpar med planeringen eftersom det är många faktorer som påverkar. Även om man bor på ett ställe är det inte säkert att man vill gå i skola där eller det kan etableras en friskola där. Så lång framförhållning som två år kan man inte ha, säger Per-Arne Andersson, SKL. (Skolvärlden.se)

Så lång framförhållning som två år kan man inte ha…

Det är inte så konstigt att vi lärare ständigt tvingas starta ett nytt läsår under helt andra förutsättningar än de vi planerat utefter. Tjänster dras in med kort varsel utan att organisationen förändras i grunden, det är lärarna som får ”täcka luckorna”. Klassrummet man har organiserat efter verksamhetens behov behövs plötsligt till någonting annat. De 22 eleverna i klassen har utökats till 28… Inför det här läsåret trodde en av mina kollegor att hon skulle undervisa i Svenska som andraspråk, men det visade sig vid terminsstarten att hon skulle arbeta på fritids (!), och ett år kom vi tillbaks efter sommarlovet till en skola utan bord och stolar i matsalen; vi hade lämnat bort de gamla möblerna eftersom det skulle komma nya under sommaren!

Kortsiktig planering skapar naturligtvis kaos i verksamheten och kostar skattebetalarna stora summor.

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kommunerna kämpar med skolplaneringen

  1. Mattias Axelsson skriver:

    Jag jobbar inom vuxenutbildningen i Göteborg. Där har vi cirka en månads framförhållning. Jag visste inte för fyra veckor sedan vilka elever jag skulle ha med start imorgon. Jag fick listor med namn i förra veckan och imorgon ska jag träffa dem första gången.

    Vilka elever jag har om en månad har jag ingen aning om idag.

  2. Ping: “Dags att kavla upp ärmarna” | Christermagister

Kommentera

