Lunchlektion

När vi hade satt oss till bords vid fredagens ”Nobelmiddag” stirrade en av eleverna skeptiskt på sin tallrik med den lilla förrätten på och utbrast:
Är det här lunchen? Jag är jättehungrig!
Det är ju bara förrätten, svarade jag
-*???*, uttryckte eleven utan ord, så jag förklarade:
Det här är förrätten, sedan blir det varmrätt och i dag blir det till och med efterrätt!

Eleven sa fortfarande ingenting och såg fortfarande frågande ut, men en av hans kompisar vände sig till honom och sa:
Ta det lugnt, det blir riktig mat snart, det är så svennarna äter

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Skolvardag och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lunchlektion

  1. Lisa skriver:

    Det är en av jobbets stora fördelar tycker jag, man får så himla fina och nyttiga perspektiv på saker ibland.

  2. Göran Tullberg skriver:

    Det finns olika matkulturer. När jag först kom ned till Afrika mötte jag en pojke från fattigkvarteren som erbjöd sig visa mig runt. Efteråt bjöd jag honom på middag på restaurang.

    Vi fick som man alltid får var sin tallrik och sedan på uppläggningsfat kött på ett fat och grönsaket på ett och potatis på ett tredje. Han tittade förvånat på bordet utan att förstå att han kunde ta ur alla uppläggningsfaten. Sedan valde hah fatet med kött och åt vad som fanns på uppläggningsfatet .

    Jag ville givetvis inte inte låtsas om att han inte förstod, utan tog grönsakerna och var nöjd eftersom han var det.

  3. ja alltså!
    man måste gå på mc D innan man kliver till bords på nobellisen🙂

Kommentera

