FRA igen…

Jag hade nästan lyckats förtränga FRA, men nu läser jag att regeringen i höstens budgetproposition föreslår att myndigheten ska få mer än 200 miljoner kronor i ökade anslag de närmaste tre åren. Syftet uppges vara att FRA ska kunna hänga med i teknikutvecklingen. (DN, NyTeknik)

Appar för mobiltelefoner och pekdatorer har komplicerat FRA:s signalspaning”…

Ligger det inte i sakens natur att de som har något att dölja alltid är steget före?
Jag har rent ut sagt oerhört svårt att tänka mig att kriminella eller terrorister av den kalibern som FRA är (bör vara…) intresserade av någonsin kommer att vara så in i h*vete dumma att de avslöjar något av värde på ett sätt som FRA har en chans att snappa upp!

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, FRA-lagen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till FRA igen…

  1. Monika skriver:

    Nej, så dumma är de ju inte och det var ju ett av argumenten vi motståndare mot FRA-lagen hade. Den ger ingen effekt i det avseende man förde fram..

  2. bitter skriver:

    FRA är till för att kartlägga medborgarna. Är det någon som inte förstått det än??

  3. Göran Tullberg skriver:

    Du har säkert rätt Christer, men de har ett uppdrag att värna landet, och måste försöka hänga med ändå.

    Monica! De har tydligen själva insett att de inte hänger med. Det är därför de vill öka sina möjligheter.

    bitter! Det är inte deras uppgift och jag tror de vet om det. Men vad VET du som inte vi vet? DU KAN ha förstått fel! Eller? Berätta vem du är som VET så mycket!

    • ChristerMagister skriver:

      Ja, enligt FRA´s uppdrag kan de inte göra mycket annat; det är själva uppdraget jag tror är att kasta pengar i sjön. (Eller så har det ett annat syfte, men det är som du påpekar snarast en konspirationsteori. Det är väl så att eftersom det redovisade uppdraget känns så verklighetsfrämmande så misstänker man ett annat syfte.)

  4. Göran Tullberg skriver:

    Christer! Det är mycket pengar som slösas bort. Hur det är just här vet jag inte, men jag har inget skäl att tro annat än att de är hederliga, eller har hederliga avsikter som att skydda landet. Kina och Ryssland har byggt upp spaning på och gjort inbrott i Pentagons datorer. Kanske Sverige bör söka freda sig de också.

    Själv vet jag ingenting om försvar, så ni KAN ha rätt allesamman, men jag har inget skäl att misstänka fult spel.

  5. Christer.

    Det kom precis en stor nyhet när det kommer till FRA-lagen. Denna lag kommer nu att prövas i Stockholms tingsrätt efter att Liberaldemokraternas juridiska ombud stämt staten för de kränkningar som denna lag har inneburit av dennes mänskliga rättigheter. Se länk till stämningen nedan. /Frekar06

    http://www.svemykon.se/filearea_16.html

Kommentera

