Politiskt korrekt

Att man ibland använder uttrycket ”politiskt korrekt” som någonting negativt har jag vant mig vid, men när den kristdemokratiska riksdags-ledamoten Annelie Enochsson gör det blir det lite…komiskt.

Själv tycker jag inte att det är speciellt PK med någon form av religiös rit i samband med politik.

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, religion och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Politiskt korrekt

  1. Dan Svanbom skriver:

    ”- Åke Bonnier kunde låtit olika delar av det kristna trädet vara med, och roten i det kristna trädet är judendomen så det är naturligt att de är med. Koranen däremot är oss främmande, säger hon till Nyheter24.”

    Är hon utbildad överhuvudtaget? Först pratar hon om religionen men nämner Islam som en bok. Kopplingarna dem tre emellan verkar hon helt okunnig om.

    Personligen ser jag inga problem med att religion politiseras, det ligger i dess natur, däremot har jag lite svårare med att politik religionifieras.

    • ChristerMagister skriver:

      Hennes uttalande retar mig mer och mer, för det är ju tydligt att hon inte skriver under på religionsfriheten i vårt moderna samhälle. Jag tycker som sagt inte att man bör hålla religiösa riter överhuvudtaget vid riksdagens öppnande, men om man ändå gör det bör väl representanter för alla religioner vara välkomna?!

  2. Vidi skriver:

    Men gudstjänsten är ju frivillig för riksdagsledamöterna! Vad är det om
    inte PK att inbjuda imam till gudstjänst i Storkyrkan? Det förhindrar t ex att man läser
    trosbekännelsen och då blir besökarna interreligiösa Om svenska kyrkans problem med sin identitet pågår en het debatt i Kyrkans tidning.

  3. Janne skriver:

    Nu låter du som en äkta…taliban.

    • ChristerMagister skriver:

      Jag? Det som utmärker en taliban (förutom stridslystnad kanske…) är väl religiös intolerans, så de som liknar talibaner i detta är väl de som protesterar mot imamens medverkan!

      Att döma islam efter talibaner är dessutom som att döma kristendomen efter någon halvgalen predikant i den amerikanska södern.

      • Janne skriver:

        Talibanism har väl blivit synonym för intolerans överhuvudtaget. Såväl religiös som icke-religiös…men ibland är de icke-religiösa bra mycket värre än de religiösa. Det finns alltför många skrämmande exempel på sekulär intolerans de senaste hundra åren. Kom ihåg att kommunism, nazism och fascism är sekulära rörelser och alla vet vad de åstadkom.

        • ChristerMagister skriver:

          Ja, men nu handlar det ju om religiös intolerans från en riksdagsledamots sida…

          Det korrekta i en sekulär stat borde ju vara att inte blanda in religion överhuvudtaget i politiska sammanhang, men om det ändå ska göras måste religionsfriheten i landet medföra att representanter för alla religioner är välkomna.

  4. Trofinios skriver:

    Håller helt med dig Christer. För övrigt tycker jag det är en bra manifestation att bjuda in en imam – i synnerhet med tanke på den tilltagande islamofobin i samhället. Politiskt korrekt? Möjligen, men jag skiter ärligt talat i om något är politiskt korrekt eller inte, en åsikt blir inte sämre för att den kallas politiskt korrekt. Vidare är det inte genom polarisering vi får ett bättre samhälle, utan genom att närma oss varandra: den man knyter band till demoniserar man inte. Sedan är det dags att släppa uppfattningen att Sverige är något slags kristet land. I dagens Sverige finns ett par hundratusen muslimer och dessutom är de flesta svenskar överhuvudtaget inte troende, d v s kristendomen har inte längre patent på saker och ting.

  5. Göran Tullberg skriver:

    För mig är all religion kontroversiell. Den har fört med sig ideliga krig och intollerans. den har hindrat vetenskaplig och teknisk utveckling. Trofinos skriver att svenskar numera mest är icke troende. Det är ett stort steg framåt.

    Många ser den islamaska intolleransen med ideliga sprängningar av totalt oskyldiga människor, av krig, sabotage, steninng och stympning som en fara för Sverige. Nu tror jag att en imam som talar inför politiker är väldigt försiktig med vad han säger. Säger han någonting som kan tas som kritik eller hot, så kommer nog Jimmy och andra att ta fram högtalarna.

    Det råder trosfrihet i Sverige. Vi får låta var bli salig på sin tro eller brist på tro.

  6. Malin skriver:

    Har en lite fråga som inte angår ämnet…

    Det är så att jag ska förmodligen flytta vid jul till annan stad och jag undrar då eftersom jag går i nian kommer mina betyg att sänkas?

    Jag har hört många prata om det att betygen sänks och sånt eller kommer det bara bli jobbigare och att jag måste prestera snäppet bättre för att kunna behålla betygen?

  7. Göran Tullberg skriver:

    Malin! Vi vill nog gärna ge dig ett svar, men kan inte. Ingen kan veta vad som sker med ditt betyg. Tyvärr har lärare stor frihet vid betygsättning. Bättre vore om all betygsättning skedde centralt så att det blev lika för alla. Då hade det inte gjort någon skillnad vart du flyttade.

    Jag tror att det går bra för dig, du verkar vara framåt och intresserad – för dem går det alltid bra!

  8. ChristerMagister skriver:

    Ja, Malin, det är en fråga som tyvärr är omöjlig att svara på. Se till att dina lärare på den ”gamla” skolan skriver ordentliga omdömen och individuella utvecklingsplaner som du kan ta med dig till den nya skolan och ta upp din oro direkt med lärarna på den nya skolan.

    Lycka till!

  9. Kristian Grönqvist skriver:

    Janne

    Nu tycker jag att Du generaliserar på ett oärligt sätt. Nazism var ingen sekulär rörelse. Läs på.

Kommentera

