Storsatsning på mattelärare (2)

Förra veckan skrev jag om regeringens satsning på matte att det är bra med utbildning, men påpekade att det krävdes mer än så. (Länk) Nu får vi lite mer än så. Vi får även en ökning av antalet timmar till matematik i grundskolans timplan. (DN) Det låter ju bra, men varken i regeringens presentationsmaterial eller i media anges om det handlar om en ökning av den totala skoltiden eller om det ska skäras i något annat ämne…
Någon som har hittat upplysningar om detta?

Björklunds envisa användande av ordet ”katederundervisning” tycker jag knappt är värt att nämna; det är uppenbart att han inte menar den sortens undervisning som de flesta av oss tänker på när vi hör ordet, utan bara att läraren ska vara en aktiv undervisare och att fokus ska ligga på förståelse och inte mekaniska räknefärdigheter.

Gott så, men jag kan ändå inte låta bli att kommentera det tragikomiska i att Björklund i ena stunden talar om forskningsbaserade metoder och utbildning i didaktik för lärarna för att i nästa stund föregå hela processen genom att själv ge svaret på hur undervisningen ska gå till. Man blir ju faktiskt imponerad av hans självförtroende! Trots att han står helt utan pedagogisk utbildning anser han sig uppenbarligen lämplig att självständigt ge svar på en sådan fråga. Att han kommer undan med det i regeringen är mindre imponerande.

Läs även: SvD, AB, AB

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Storsatsning på mattelärare (2)

  1. Vidi skriver:

    Han har ju läst Skolverkets rapporter och Matematikdelegationens. Etc

    • ChristerMagister skriver:

      Ja, ”självständigt” var kanske fel ord. Han är ju inte ensam om att se ett problem i den stora andelen ”ensamarbete” (jag håller fullständigt med i sak). Jag menar mest att han presenterar det helt utan hänvisningar till forskning och att det blir lite komiskt att han inte lämnar över de didaktiska slutsatserna till de som faktiskt ska genomföra utbildningen med grund i forskning… Jag är övertygad om att det finns fler dimensioner i det hela och det finns en risk att uppdragsutbildningar med namnet ”mer katederundervisning” får ett lite väl ensidigt fokus… och kanske inte ens rätt fokus eftersom begreppet ”katederundervisning” inte direkt är lätt att tolka.

  2. janlenander skriver:

    Jag tycker att det är mer tragikomiskt med kommunernas petande i allt från läromedel till samarbetsformer och ibland någon riktigt storvulen frälsningslära.

    Deras senaste oförskämda ordlek handlar om att de anser sig belöna skickliga lärare, när de ger de som förändrar sin arbetstid bättre betalt. Lydighet är inte lika med skicklighet, att det ska behöva sägas!

  3. Trofinios skriver:

    Det blir en ökning av den totala skoltiden med 120 timmar från och med 2013

    http://www.skolvarlden.se/artiklar/miljardsatsning-pa-lararna

  4. Göran Tullberg skriver:

    Christer,

    Det handlar om bättre lärare och mer tid för att lära matte. Lösningen för politiker handlar om mer pengar och korta satsningar. Du skriver riktigt att det behövs mer än så.

    Enligt DN gäller att: ”Fokus ligger på fortbildning av hur de undervisar, fortbildning av lärare som saknar utbildning, vidareutbildning av lärare som saknar examen samt på forskarskolor för lärare som vill fördjupa sina kunskaper.” (slut citat)

    ”Hur de undervisar” skall klaras enkelt genom ”mer ”katederundervisning”, där läraren undervisar och förklarar mer.” Det blir så enkelt så, men var tar elevernas egna förmågor vägen. Är korvstoppning en bra generell metod? Begriper politikern det bättre än den skicklige läraren som är utbildad erfaren och som är där. Jag tvivlar på politikerstyrning av mattepedagogiken.

    ”Fortbildning av lärare som saknar utbildning”? Skall vi inte ha riktiga mattelärarare skall vi nöja oss med snabbutbildade (två veckor? tre vecor?). ”Jag var slaktare förra veckan, men nu är jag mattelärare sedan jag fått min veckoutbildning.”

    ”Pengarna ska också gå till den särskilda satsningen i lågstadiet för att elever ska lära sig läsa, skriva och räkna.” (Citat från DN). Det är bra att man äntligen insett behovet av en bra grund för fortsatt utbildning, men det gäller samma där. Det blir smäck – utanverk. Dessa lågstadielärare är inte intresserade av matte och blir det inte av en veckoutbildning.

    Det är som du säger – det behövs riktiga satsningar. Det behövs riktigt intresserade, fullt utbildade mattelärare med en gedigen erfarenhet för att verkligen lyfta utbildningen. Smäck räcker inte.

    Mycket pengar kan sparas om man förbättrar denna urusla organisation som skolan har, med ständiga byten och en röra av folk som springer om varann. Utnyttja tiden bättre!

  5. Göran Tullberg skriver:

    Läs: http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article3260793.ece

    Det finns frivilliga som undervisar 40 000 ungdomar i matte på fritiden. De säger att frivillig hjälp kommar att behövas.

  6. Jag har väldigt svårt att förstå den här särbehandlingen av matematik. Jag ser den som ett sorgligt bevis på utilitarismen i vårt samhälle. Som Oscar Wilde uttryckte det: ”Vi lever i en tid av mycket arbete och litet bildning. En tid då människor är så flitiga att de blir dumma”.

    För övrigt är det viktigaste skolämne språk – för utan språket faller alla andra ämnen som ett korthus. Inklusive matematik.

    • ChristerMagister skriver:

      Det har du rätt i. Jag har nyligen läst 30 hp matematik och språket fick en ganska stor del, så om bara didaktikerna själva får utforma kurserna så blir det nog bra.

    • Trofinios skriver:

      Matematik måste särbehandlas enligt Platon eftersom matematikstudier förbereder för oss att skåda idéerna.

      Nå, vad säger du nu Helena? 😉

      Och vad skulle Platon säga om en människa som inte kan härleda några talteoretiska och geometriska bevis? Bildad? Pyttsan.

    • J L Ramírez skriver:

      Du har helt rätt Helena. Jag fattar inte denna matematiska fanatism. Det sägs att det stod en skylt vid ingången till Platons Akademi som lydde: ”Ingen är välkommen här som inte kan geometri”. Jag har för länge sedan föreslagit att en sådan skylt borde sättas vid bron som förbinder Danmark med Sverige, som en häslning till alla som kommer i till Sverige. Att lära sig att räkna är det enda alla har nytta av. Alla behöver inte bli ingenjörer. Men alla behöver få en humanistisk bildning och samhällskunskap för att bli goda samhällsmedborgare. Matematikfanatikerna tror att matematik är detsamma som logik. Som om formell logik vore allt vad vi behöver för att vårt tänkande ska fungera. Den viktigaste kunskapen är naturligtvis språkbruket, att behärska sitt sätt att uttrycka vad man tycker och känner. Le Clézio (nobelpristagaren) sade detta tydligt i sitt tal: ”Språket är det sim ligger till grund till allting. Utan språk inga vetenskaer, ingen teknik, inga lagar, ingen konst, ingen kärlek”. Jag får ont i magen när jag ser hur många som tycker att männiksor ska förvandlas till robottar genom att kunna mycket matematik och ingen human och socialkunskap.

  7. Göran Tullberg skriver:

    Helena! Du föraktar det arbete som ger välstånd och dem som producerar bostäder, mat på bordet och allt det som du nyttjar men föraktar. Du föraktar dem som föder dig. Jag har aldrig tidigare mött någon med den inställningen. ”Folk arbetar för mycket. Jag ängnar mig bara åt bildning jag är för fin för att arbeta.”

    Språk och komunikation är en nödvändig bas för att bygga upp den teknik som ger välstånd. Språket skall tränas in tidigt. På det byggs de tekniska kunskaper som ger välstånd, som skiljer grottfolket från samhällsbyggarna.

    Anledningen till att det satsas på matematiker och att det borde satsas på fysiker, kemister och tekniklärare i skolan är att det saknas sådana lärare där. Svensk skola går kräftgång i just matematik och naturvetenskapliga ämnen. De får bättre lön och bättre arbetsförhållanden som forskare och ingenjörer ute i industrin. Det är ju där som pengar genereras.

    Det finns massor av språklärare, men inga mattelärare – där har du skälet till satsningen.

    • Trofinios skriver:

      Nu tolkar du nog Helena lite missvisande. Men de sista styckena skriver jag under på.

      Andelen obehöriga mattelärare är alldeles för stor och svenska elever har mindre matteundervisning än i andra länder. Dessutom har svenska mattelärare en mer läromedelsstyrd undervisning än i andra länder och låter eleverna till stor del arbeta ensamma (Troligen en följden av den stora mängden obehöriga lärare.). Det finns åtskilligt som måste åtgärdas och då kostar det. En stor del av våra ungdomar går vidare till högre studier och matematiken förekommer i oerhört många områden, förutom teknik och naturvetenskap, så har vi medicin, ekonomi, lingvistik, sociologi, statsvetenskap, datavetenskap, etc. Man måste vara smått blind för att inte inse vikten av att våra ungdomar får en god matematisk utbildning i grundskola och gymnasieskolan.

    • J L Ramírez skriver:

      Du tillskriver matematiken alldeles för många funktioner. Du tycks mena att vi saknar bostader, mat på bordet etc. Och att dessa kunskaper beror på matematiken. Det är inte klokt. Jag lärde mig ganska mycket matte i skolan. Jag hade en lärare i grundskolan som gillade inveckald matematik och även grammatik. Av grammátike fick jag nytta, Av avancerad matte inte särskilt. Det har räckt för mig med räkneläran och bara lite till. Det är språkkunskap, behörskning av retoriken, så att jag kan bedöma vad man säger och vad man försöker trygga i oss, samtidigt som jag får veta när jag talar tillitsfult och inte bara övertyga med trick. Jag har kunnat disputera och vara universitetslärare i samhällsplanering utan att behöva använda så mycketmatematik som ni tror. Björklund verkar helt förvirrad. Men han vill ha robbottar kring sig, bara ingejörer och tekniker, inte medborgare som kan granska vad han säger och inte låta sig luras.

  8. anna skriver:

    hur tycker ni pedagoger ,att barn ska lära sig matte? jag bara undrar,eftersom jag har hört att en grupp elever på en skola,fick facit på hela boken.det som är det värsta är att just den gruppen,har alla eleverna problem med att förstå matte. de får mycket ensamarbete,vilket inte hjälper dem utan stjälper eleverna.hur ska de få godkänt i matte?

  9. Göran Tullberg skriver:

    Anna! Jag anser att lärare som har god utbildning och stor erfarenhet på området skall få frihet att utforma lärandet med hänsyn till den enskilde elevens förutsättningar och behov. Vi måste ha kunnigt folk på varje plats i skolan.

    Vad jag upptäckte när jag mötte de lärare som nu undervisar i matte på lågstadiet var (1) att de inte var intresserade av matte (2) att deras egen utbildning var otillräcklig. Det senare upptäckte även skolverket som satte dem på extrautbildning, men intresserade är de inte.

    Detta fuskande med outbildade eller halvutbildat folk som inte ens är intresserad av sitt eget ämne är förödande för resultaten. Vilket har visat sig. Jag vill inte att allmänlärare eller gymnastiklärare undervisar i matte. Det skall vara kunnigt och erfaret folk som leder och kontrollerar utbildningen. Annars blir det sk-t som nu.

  10. anna skriver:

    Tack för ditt svar Göran! jag undrar hur det går för den mattegruppen med 10 elever.risken finns att de inte lär sig matte enligt målen.vad kan en förälder göra,när barnet aldrig blivit godkänd i matte,och har matte på detta sätt? de räknar sida upp och sida ner i sina matteböcker,tar sedan sina facit och rättar själva.läraren har då ingen aning vad eleverna kan,det visar sig endast vid proven.då blir det panikslaget!

  11. Göran Tullberg skriver:

    Anna! Du har råkat riktigt illa ut och jag förstår (eller försöker förstå) hur orolig du är för ditt barns framtid. Det är bedrövligt att okunniga och ointresserade lärare skall få undervisa.

    I just matematik, fysik, kemi, teknik och även i biologi har det skett en flykt av kunniga lärare till industrin eftersom industrin ger avsevärt högre löner. Därför vill inga elever som är intresserade av matematik, fysik eller kemi bli lärare – de blir ingenjörer. I år var det en elev som som sökte till kemilärarutbildning. Det var ingen sökande till fysiklärare (inte till något stadium) och antalet som sökte till mattelärare var litet.

    Nu börjar det bli verkligt ont om ingenjörer. Eftersom lärarna i ”ingenjörsämnen” inte är kompetenta, så kommer det inte att utbildas ingenjörer och svensk industri flyttar till kina eller indien där det finns ingenjörer. För att få kompetenta ansvariga mattelärare borde de lockas med högre och mer inflytande löner, så att inte industrin tar dem.

    I stället tänker regeringen ge dem litet extrautbildning. Men Christer tror inte det räcker och det finns många som tror som han. Synd om dig och alla andra som råkar ut för okunniga lärare.

    • J L Ramírez skriver:

      t det kan vaea bra med avabcerad matenmatik för de som vill bki ingenjörer och dylikt är völ OK. Men vad Björklund tycket är att alla ska få en utbildning som passar för ingenjörer. Han ör själv militör och struntai om människor utbildas till at vara hyggliga samhällasmedborgare och kunna hantera arbetsförhållanden, lag och rätt, mänskliga relationer och göra kvalietsval. Vi e´behöver goda människor, inte robottar

  12. Göran Tullberg skriver:

    Det gällde i Stockholm som ingen sökte fysiklärarutbildning – det fanna för modligen en eller kanske två totalt i landet.

  13. Göran Tullberg skriver:

    Högre löner och mer inflytande. Jag hade för bråttom och skrev massor av fel.

    • J L Ramírez skriver:

      Jag skriver ofta massor av fel också och skäms efteråt. Man vil bli av med sin text för fort. Så länge det går att förstå, så kan det vara.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s