Det var det dummaste!

Regeringen utreder en ny lag om förbud mot åldersgränser på krogen, men många krögare protesterar och tror att det skulle få den äldre publiken att lämna nattklubbarna. (Sydsvenskan)

Petra Lundh, särskild utredare vid regeringskansliet, säger:
Många gånger är en åldersgräns på 22 eller 24 år satt utan någon speciell anledning. Vill man ha in äldre så finns det andra sätt än att sätta ett åldersförbud. Spela en viss typ av musik eller kräv kavaj som klädsel, det har inte många 18-åringar. (Metro)

Jag tänker då inte börja lyssna på dansbandsmusik eller klä mig i kavaj bara för att jag är över 25 (med råge!); snacka om fördomsfullt och diskriminerande!

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Privat och foto. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det var det dummaste!

  1. Innuendo skriver:

    Just förslaget med kavaj och musik kanske inte var det bästa. Däremot så går det definitivt att locka vissa åldersgrupper genom att ha en viss atmosfär på en pub/uteställe. En portugisisk utbytesstudent jag delade korridor med under studietiden tyckte att just dessa olika åldergränser vi har var helt oförståeliga. Där han kom från valde uteställen, barer, restauranger etc. inredning/atmosfär/utbud efter vilket klientel man ville ha och det var inga problem. Visst, en och annan 18-åring kommer säkert besöka ställen som inte är typiska ungdomsställen men de är nog få och kanske helt enkelt har en annan smak än sina jämnåriga och stör inte alls övriga gäster.

    Att anklaga någon för att vara diskriminerande när personen vill plocka bort en grunden diskriminerande situation bara för att förslaget hur man ska få tag på vissa kunder var lite dåligt är väl att ta i?

    • ChristerMagister skriver:

      Ja, jag är ingen förespråkare för åldersgränser direkt, det var bara förslaget att införa kavajtvång som jag tyckte var så dumt. Det var också det jag tänkte på när jag skrev att det var diskriminerande; kläddiskriminering måste väl vara värre än åldersdiskriminering?!

Kommentera

