Som en livbåt på drift

I Lärarnas Nyheter liknar Annika Härenstam skolledares situation vid ”en livbåt på drift”:

en utlämnad skara med stöd från kollegorna i den lilla båten men långt från moderskeppet.
– Man har inte tillräckligt med inflytande. För höga krav och för lite stöd.

Tyvärr är det en liknelse som ofta även kan appliceras på både lärare och utsatta elever, tänker jag medan jag läser artiklarna om elever som är oroliga inför skolstarten och mobbning som fyller flera av våra stora tidningar just nu. (AB, DN)

I SvD skriver Eva-Lis Sirén:

Vissa menar att lärarna backar från sitt ansvar som ledare och vuxna i skolan. Det är inte en bild jag känner igen mig i, snarare att lärare vittnar om att det allt tyngre administrativa trycket håller dem borta från att vara närvarande för eleverna och skapa starka relationer.”

Men också att det i yrkesansvaret ingår att ”upprätthålla skolans värdegrund och aktivt stå upp mot kränkningar både mot elever och mot kolleger. Den som inte klarar av det ska inte heller arbeta som lärare.”

Och så kommer det som får mig att tänka på livbåten på drift igen:

Men våra barn är också allas ansvar och tyvärr lämnas lärare och skolledare ofta ensamma. Lärare ser att antimobbningsteamen avlövas och stödet från andra viktiga grupper såsom fritidspedagoger och personal i elevhälsan minskas. Kedjan måste vara stark hela vägen från att tillräckligt många vuxna med rätt kompetens hinner se och ingripa, till att det finns kolleger och chefer som orkar backa upp när man tar strid för värdegrunden.”

Kärnpunkterna i detta är:

Vi har inte tillräckligt med inflytande, för höga krav och för lite stöd.

Det allt tyngre administrativa trycket hindrar oss från att vara närvarande för eleverna och skapa starka relationer.

Samhällets kedja måste vara stark hela vägen.

En bild jag tog i går kväll passar bra som avslutande illustration

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Som en livbåt på drift

  1. Morrica skriver:

    Om livbåten är på drift får vi organisera oss och segla, padda och ro tills vi kommer i land. Vi har trots allt en båt, vi slipper simma och vi slipper bli tuggade på av hajar.

    Faktum är att ingen kommer att GE lärare eller skolledare mer inflytande, det får vi skaffa oss själva. Det kommer att kosta tid, svett och tårar, och det kommer att tarva att vi använder oss av tid utanför vår arbetstid. Är vi beredda att lägga ner allt detta på att skaffa oss inflytande? Några få är, men jag är inte säker på att de är beredda att ta övriga på släp hela vägen.

    Tyngre administrativt tryck försvårar för oss att vara närvarande. Varför slår vi oss inte ihop och hjälps åt med de arbetsuppgifter vi kan hjälpas åt med, istället för att var och en uppfinner varsitt hjul? En trehjuling är inte så snabb, men den är betydligt stabilare och kan användas av betydligt fler än en enhjuling (ursäkta det vinglande bildspråket)

    Jag är en hemsk och krävande människa, jag vet, men navigare necesse est.

  2. Göran Tullberg skriver:

    Skolan skall inte vara en livbåt. Den skall vara en lyxkryssare på fast kurs!

    Sätt rodret i händerna på ERFARNA, SKICKLIGA lärare som arbetar samman i små grupper med relativt få elever. I Sverige går det runt 10 elever per lärare. Ge mig 2 kollegor (eller 3) i samma ämne. 15 gånger fler elever än lärare och de utrymmen vi behöver.

    Vi tar själva hand om allt. Jobbar MED eleverna MOT uppsatta mål och släpper dem när de nått målen. Eftersom vi inte behöver varken rektor eller kommungubbar och har 50% fler elever, så måste vi få 60 á 70% lönehöjning.

    Jag och kollegor har arbetat helt själva med elever. det ger trivsel, mycket goda resultat och mycket pengar över. Det är som en lyxkryssning!

    • Janne skriver:

      Nja. skolan kan nog liknas vid skeppet Vasa. Stort, dyrt och fullständigt odugligt som flytetyg redan från början. Försök bara inte att bärga vraket om några år!

  3. Plura skriver:

    Ett stilla påpekande. När jag läser detta och Mettas replik samt Evas debattinlägg funderar jag stilla. Har inge läs skollagen?

    Huvudmännen, de där förkättrade arbetsbetungare, har fått nya uppgifter. Deras mandat slutar vid skolgrinden.

    Rektorer är herrar över skolan och den inre organisationen med egen delegationsrätt.

    Lärarna bestämmer själv över undervisningen och tolkningen av de nationella styrdokumenten.

    Är detta inte underbart och gör det möjligt att diskutera ihop er hur ni ska ha det på skolan så ni får riktig skolutveckling med hjälp av systematiskt kvalitetarbete.

    Björklund var lite full i Bellman när skollgen kom till och rundar huvudmannen och pekar rätt ned på undervisningen från statens sida. Det var av den anledningen skolplanen inte finns längre.

  4. Göran Tullberg skriver:

    Slutklämmen i LN är: ”utan man måste ändra på organisationen. Det är en slutsats vi kan dra redan nu.” LÄS DET! ORGANISATIONEN MÅSTE ÄNDRAS!

    Det sägs av rektorer själva och alla andra att rektorns uppgift är omöjlig. Men vi skall inte ha omöjliga uppgifter. Vi skall ta bort uppgifter som är omöjliga. Omorganisera så att de som kan leda en skola tar över. Låt skolorna vara små, så blir de ännu lättare att leda!

    Jag hävdar som Lärarnas Nyheter också gör, att skolan skall organiseras så att vi får små enheter ledda av kunnigt folk. Där finns närheten, trivseln och effektiviteten..

    • Plura skriver:

      Vad exakt menar du med att mindre enheter är just effektiva? Möjligen mer produktiva.

      Rektorer har numer inte en omöjlig uppgift iom att de har makten över den inre organisationen och delegationsrätten. Problemet är att de ännu inte upptäckt den och inte börjat tillämpa den.

  5. Göran Tullberg skriver:

    Plura! Du skriver:” de har makten över den inre organisationen och delegationsrätten. Problemet är att de ännu inte upptäckt den och inte börjat tillämpa den.”

    Rektorer och bypolitiker vet inte vad som skall göras. De har inte upptäckt det och de kommer inte att göra det heller. Om de gör det, så innebär det att deras makt och inflytande försvinner. Det kommer de inte att göra. De vill ha makt hellre än en väl fungerande skola. Tro mig Plura så är det! Det finns personliga intressen inblandade.

    De bör delegera så att lärarna leder verksamheten, men om de gör det, vad skall vi då ha dem till.

    Du frågar varför små skolor fungerar bättre än stora? Jag vet att det är så, jag har rest runt i skolor, sett hur de fungerar och talat med rektor, lärare och elever. En skola med närhet där alla känner varandra, ingen är anonym, alla är med, dt finns ingen mobbing, läraren når alla, alla lärare känner varandra och föräldrarna väl är en trivsam effektiv skola om lärarna har erfarenhet och kunskaper. Allt hänger på lärarna – de får större inflytande ju mindre skolan är.

    Jag har uppleft det gång på gång. Jag har utbildat ingenjörer. Jag behöver inga lärare i historia, religion, geografi, språk o s v. Jag behöver ingarektorer. Vi är rektorer själva och våra elever skall ha de grundkunskaper de behöver.

    Det funkar för oss och jag ser ingen anledning att elever skall ha tjugo olika ämnen på samma gång, fjorton olika lärare huller om buller och behöva springa i korridorer och trappor var fyrtionde minut.

    SMÅ SKOLOR GER NÄRHET, TRIVSEL, KONCENTRATION OCH ETT DJUPT, BRETT OCH EFFEKTIVT LÄRANDE. Låt oss gå ifrån röran, anonymiteten, skolket och otrivseln som alltid finns i stora skolor där undervisningen snuttefieras och eleverna anonymiseras.

  6. Ping: Läroböcker behövs i IT eran | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg

  7. Jah Hollis skriver:

    Det sjunkande huset är nog sommarens mest fotade konstverk i Malmö. Vilken succé för konstnärerna att få all denna uppmärksamhet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s