I min mer privata blogg lägger jag upp bilder från semestern varje dag. I dagens inlägg knaprar jag på friterad groda och gräshoppor och med tanke på gårdagens inlägg tänker jag att det också är ett sätt att hushålla med resurserna på…
Prenumerera på bloggen:
Sök i bloggen
Mina andra bloggar
-
Mina senaste inlägg:
Kommentarer
friv om Hel klass får gå om femma… larsgoranstahlhotmai… om Björnen sover Tove om Björnen sover tanderfok om Klass 9A, uppföljning Karin om Duvungar? Mot profilklasser |… om Profilklasser Mot profilklasser |… om Profilklasser NP om Kepsförbudet ChristerMagister om Kepsförbudet irriterad elev i 7 om Kepsförbudet Inlägg som länkar hit:
- Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.
Läs inlägg om:
- Debatt och politik (648)
- fildelning (18)
- FRA-lagen (19)
- genus (51)
- religion (40)
- skolpolitik (466)
- Lgr 11 (17)
- Humor (82)
- Läraryrket (313)
- Inte bara lärare (4)
- Malmö (59)
- Musik (76)
- Okategoriserade (17)
- Pedagogik (181)
- flumpedagogik (121)
- specialpedagogik (5)
- Privat och foto (391)
- foto (163)
- reflektioner (121)
- Skolvardag (50)
- Student (41)
- Visdomsord och dikter (23)
- Debatt och politik (648)
Christer! det är en nyårssmällare du tuggar på – ingen groda. Håll för öronen!
🙂 Titta in i den andra bloggen så ser du tydligare vad det är!
Tack Christer! Jag såg alla dina grodor. Någon hoppade ur din mun. Det finns folk som äter grodor. Jag tror engelsmän ibland kallar fransmän för ”froggeaters”.
Bästa sättet att hushålla med resurserna i skolan är att skolan gör sig av med bypolitiker, rektorer och annan byråkrati. Den kostar ”skjortan” utan att jag som undervisar har någon nytta av dem. De är bara i vägen. En lärare kan använda skolans resurser bättre om han får organisera själv.
I vanliga fall gör åtta labgrupper samma försök samtidigt i kemi. Jag lät varje grupp göra olika försök. De fick ”rotera” över åtta ”stationer”. På det sättet sparade jag sju åttondelar av kostnaderna för materiel.
De fick arbeta i mikroskala. Det sänkte kostnader för kemikalier 100 gånger. Eftersom det går dubbelt så snabbt att arbeta i mikroskala sparade jag 50% i tid och eftersom ingen elev kan skadas i mikroskala, så sparade jag elevernas liv och hälsa. Eftersom det inte går att slarva när man arbetar med sex-sju droppar, så tvingade jag fram avsevärt skickligare elever. Det går om man får bestämma allt själv! Outsiders skall hållas borta!