Shop ´til you drop

Zygmunt Baumans beskrivning av den moderna människan är inte direkt smickrande:

Vi är alla konsumenter nu, först och främst konsumenter, vi har rätt att konsumera och vi är förpliktigade att konsumera. Då George W Bush dagen efter elfte september-attacken manade amerikanerna att återhämta sig från traumat och återgå till det normala, hittade han inga bättre ord än ”fortsätt shoppa”.

Nivån på våra shoppingaktiviteter och den lätthet med vilken vi gör oss av med ett föremål för att ersätta det med en ”ny och förbättrad” version är det huvudsakliga måttet på vår sociala ställning och vårt poängsaldo i tävlingen om livsframgång. […]

Våra mest entusiasmerande känslor består av att göra impulsköp och slänga ägodelar som inte är tillräckligt attraktiva, för att i deras ställe få plats med mera attraktiva sådana. Rikedom av konsumentglädje betyder livsrikedom. Jag shoppar, alltså finns jag. Att shoppa eller inte shoppa, det är frågan.” (SvD)

Trots att jag är långt ifrån den värsta konsumtionstorsken jag känner (jag har t ex fortfarande inte efter 20 år bytt ut mina föräldrars gamla bokhylla som jag tagit över eller min systers matbord och TV som hon kasserade för många år sedan) så önskar jag att jag vore mindre skyldig…

Föresats: Att respektera mina intjänade pengar, varorna och miljön bättre.

Länkar till andra bloggar om: , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Privat och foto, reflektioner och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Shop ´til you drop

  1. Bertil Törestad skriver:

    Läste och bloggade om ett bemanningsföretag som tyckte krisen var bra. Fattiga människor behövde jobb i nya länder. Allt kan köpas…..

  2. Göran Tullberg skriver:

    Överkonsumtion och lån har lett till ekonomiska bekymmer i USA och Sydeuropa. En alltför progressiv ekonomi öppnar för bakslag. Hoppas inte skolan drabbas ytterligare.

  3. Morrica skriver:

    Vi lever i den värld vi byggt, så här ser resultatet ut av den trend som, om jag är rätt informerad, började efter andra världskriget och går ut på att man ska visa sin kärlek till sina barn inte bara för sina barn, utan genom att visa upp hur många saker man ger sina barn, inför grannar och bekanta, för de andra barnens föräldrar och människor man möter på gatan.

  4. Ping: Tänk om | Björn – om skola och utbildning

  5. Anne Mullikka skriver:

    alberrto villoldo schamansk healing… själens krigare… att gå i en annans människas skor den som inga skor har får vara tacksam för sina fötter..skohandel.. inköpslistor kläder o skor, -_)(=:.

Kommentera

