Semestern är över – organisatoriskt komplext

I början av sommaren trodde jag att jag skulle posta ett inlägg lite då och då här i bloggen under semestern, men det kändes snabbt ganska oviktigt och det har varit skönt att knappt logga in på någon dator överhuvudtaget under sex veckor. Semestern har varit riktigt riktigt bra och jag använder min privatblogg för att lägga in bilder och berättelser  varje dag en tid framöver; är du intresserad av detta så klicka här.

Skolbloggandet kommer väl nu också igång så smått, men det tar emot att återgå till vardagen… Vardagen är så organisatoriskt komplex

Uttrycket organisatoriskt komplext stötte jag precis på när jag läste en tragisk artikel i Sydsvenskan om en kvinna som avlidit på Lunds sjukhus. Chefsläkaren erkänner att en försenad diagnos och behandling var bidragande till kvinnans död, men när hon tillfrågas om det personliga ansvaret blir svaret följande:

Resultatet påverkas av enskilda individers prestationer, men ingen kan hållas personligt ansvarig… inte ens den person som ansvarar för organisationens rutiner…
Jag tycker mig se ett ganska stort och allmänt problem här…

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Privat och foto, reflektioner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Semestern är över – organisatoriskt komplext

  1. Helena Roth skriver:

    Ja, reagerade precis som du – helt absurt!!

Kommentera

