Struktur i Lgr11

Det är söndag kväll och jag sitter och förbereder mig för en studiedag om Lgr11 på tisdag. Vi ska sitta i ämnesgrupper med lärare från stadsdelens fyra skolor och diskutera treårsplaneringen utifrån det centrala innehållet och också försöka oss på att göra en grundläggande pedagogisk planering av ett arbetsområde.

Eftersom jag är processtödjare har det fallit på min lott att leda arbetet i en av grupperna (svenska år 4-6). Jag tänkte att det kunde bli lite knivigt, men jag måste säga att Skolverkets diskussionsunderlag är genialt i sin enkelhet. Det är lätt att se strukturen i Lgr11 och frågeställningarna är relevanta… Varför uppfinna hjulet två gånger, som man brukar säga; jag kör enligt den modellen helt enkelt!
.

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Lgr 11 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Struktur i Lgr11

  1. Gest skriver:

    Enkelt att se strukturen? Ja nog är det så, men vilket förhållande har strukturen till verkligheten?

    Vad ska jag göra när vår planering, vårt vackert formgivna dokument, vår genomtänkta, genomstrukturerade pedagogiska plan (som visar hur fint jag förenat det centrala innehållet med målen) träffar en verklighet som pågår i minst fyra dimensioner i realtid?

    Planen i all ära, men undervisning pågår ju i ett presens. Sekund från sekund. Elever går inte att regissera. De kommer inte att enkelt passa in i våra planer, mallar och tabeller. De kommer att ha ett liv med känslor, upplevelser, tankar, egna idéer och reaktioner som kommer att kollidera med vår tvådimensionella plan.

    Undervisning är inte en plan, eller ett löpande band. Undervisningen går inte att föregripa och förbereda på det sätt som diskussionsmaterialen antyder. Undervisning är en konst. Den går inte att underordna föreskrifter och rutiner. Undervisning påverkas och styrs nästan varje minut av förhållanden och omständigheter som är okända på förhand och som utkristalliserar sig medan man bedriver undervisningen.

    Det går helt enkelt inte att rita en ritning av ett undervisningens hus i förväg, för materialen anländer oväntat och är av slag du inte hade väntat dig. Visst, det blir ett hus till slut men inte den funkisvilla du tänkt att bygga utan en koja i skogen, eller en kyrka av Gaudi.

    Den skicklige läraren planerar förvisso sin undervisning, men endast den oskicklige följer sedan planen.

  2. Killfröken skriver:

    Då har jag en fråga om LGR11 som jag fortfarande inte förstår: Vad händer om en elev är sjuk/frånvsrande och missar en del av det cenala innehållet? Kan man ändå nå kunskapskraven? Ska jag se till förmågorna (pubktade i slutet på syftet) för att se om det var något viktigt somm missades eller inte? Betyderr det i så fall att jag kan välja bort delar av det cenala innehållet för stt det är irrelevant för att den givna eleven ska kunna utveckla samma förmågor?

    Jag funderar o funderar, men fattar inte riktigt…

    • Innuendo skriver:

      Vad hände när du gick i grundskolan och var sjuk? Fick du några betydande luckor som du i skrivande stund ännu känner av?
      Elever har alltid och kommer alltid att vara sjuka då och då. Det har alltid funnits elever som missat vissa moment. Alla kommer inte att lära sig allt, även om man skulle råka vara där 100%. Men det är inte hela världen att så sker, jag lovar. Se bara på oss; både du och jag missade antagligen något i skolan och nog klarar man sig bra ändå. Vi behöver nog släppa lite på vårt kontrollbehov som jag tycker har gått lite överstyr de senaste åren.

    • ChristerMagister skriver:

      @Killfröken: Försök att se det centrala innehållet som ditt arbetsredskap; det är grunden till en planering av vad du ska behandla för att eleverna ska få en möjlighet att nå målen, men inte elevernas mål i sig. Du måste behandla alla delar av det centrala innehållet, men bara för att du behandlar punkt X vecka 18-20 i år fyra betyder inte det att eleverna ska behärska momentet då (eller att de ska visa det enbart då). Om en elev är borta under v 18-20 kan det hända att h*n behöver ta igen det som behandlades för att nå målen när det väl är dags att bedöma det, men det kan också hända att h*n redan behärskar momentet eller att ni ska gå igenom samma moment vid ett senare tillfälle (om dock på en lite högre nivå) och att du därför bedömer att det inte behövs. Precis som i dag alltså… Den enda skillnaden är att skolan inte längre enbart är målstyrd, det finns även ett inslag av medelstyrning.

      Du får inte välja bort att undervisa om vissa delar av det centrala innehållet, men naturligtvis kommer eleverna att behöva olika tid för att ta till sig innehållet och utveckla förmågorna som ska bedömas. Det är därför jag är lite orolig för att man kommer att planera så ”tight” att det inte finns tid att repetera för de som behöver det…

      Se även tidigare inlägg:
      https://christermagister.wordpress.com/2011/03/23/lgr-11-det-centrala-innehallet-och-samarbetet/

      Blev det tydligare, eller har jag missförstått dina funderingar?

  3. Plura skriver:

    Christer, intressant beskrivning och kommentarer. Det som möjligen kan oro mig är det totala fokuset på kursplanedelen av Lgr11. Den är ju ”bara” relaterad till det undervisningsinnehåll ni som lärare ska förmedla.

    Glöm inte att det är kapitel två som är erat instrument som lärare för metodik och didatiken. Det är det processmål som ni ska leverera det pedagogiska arbetet med. Och det är utifrån dessa övergripande mål ni ska skapa målstryning i vardagen med konkreta och mätbara mål. Det är dessutom ett lagkrav från och med nästa fredag. För det var ju detta som förut var Lpo 94 och som många lärare glömde bort i många herrans år.

    Så det är på hög tid att funder på undervisningen och kapitel 2 i Lgr 11. Detta oxå i ljuset av Skolförordningen som kräver en strukturerad undervisning från och med i höst. Dessutom ska ni ite glöma alla lagrum med krav på undervisningen. Det är så finurligt gjort att du har en kedja – skollag+förordning+Lgr11. Det är mycket nu skulle man kunna avrunda det hela.

Kommentera

