311 Kr i löne-”ökning”

Ännu en lärare, Daniel Sandin, har fått besked om sin nya lön och konstaterar att det handlar om en reallönesänkning. (SvD) När bostaden och de nödvändiga basvarorna är betalda kommer alltså Sveriges alla lärare att ha mindre pengar att röra sig med under nästa år; är vi tillräckligt många för att det ska drabba arbetsmarknaden på något sätt?

Här är länkar till mina tre senaste inlägg om lärarlöner: länk 1, länk 2, länk 3
(Daniel skriver även om sommarlov och lämplighetstest av lärarkandidater.)
———————————–
Fantastiskt – den andra läraren på kort tid som gör sig hörd i gammelmedia”, skriver Metabolism och trots att det borde vara den naturligaste saken i världen att lärare intar pole position i skoldebatten är det så att man flämtar till av häpenhet!
——————————–
Uppdatering: Gustav Fridolin slår ett slag för höjda lärarlöner i DN och Aftonbladet:

Höjda lärarlöner är därför sannolikt den enskilt viktigaste reformen för att öka attraktiviteten i läraryrket, incitamenten för motiverade studenter att brinna för lärargärningen och i slutändan för att skapa bättre förutsättningar för våra barn och unga att lyckas i skolan.”

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , , ,

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till 311 Kr i löne-”ökning”

  1. Kari skriver:

    Ja du, inte är det väl så illa. Som civilingenjör i ett konkurrensutsatt företag får jag 0,7 % i löneökning i år.
    Som ditt avtal säger har du ju en del förmåner också, inte bara sommarlov utan också jullov, sportlov, påsklov och höstlov. Dessutom ett omväxlande och tacksamt jobb antar jag, annars hade du väl valt något annat.

    • Trofinios skriver:

      ”Ja du, inte är det väl så illa. Som civilingenjör i ett konkurrensutsatt företag får jag 0,7 % i löneökning i år.”

      Så löneökningen är inte så illa för att den är bättre än din löneökning? Men det följer inte att en löneökning är bra i sig bara för att den råkar vara bättre än någon annans löneökning, båda kan vara dåliga, den ena bara något mindre dålig än en annan. Är det så svårt att erkänna?

      ”Som ditt avtal säger har du ju en del förmåner också, inte bara sommarlov utan också jullov, sportlov, påsklov och höstlov.”

      För det första så är lärare aldrig ledig hela loven: vissa lovdagar avsätts till kompetensutveckling, planering, etc. För det andra är det allmänt känt att lärare har 45 timmars arbetsvecka, d v s loven är inarbetade.

      ”Dessutom ett omväxlande och tacksamt jobb antar jag, annars hade du väl valt något annat.”

      Hur jobbet är beror på en rad olika faktorer: skolledning, elevunderlaget, klasstorlek, antalet undervisningstimmar, arbetslag, kompetensutveckling, resurser, etc. Sedan kan man givetvis välja ett yrke utifrån en föreställning om yrket, utan att den föreställningen realiseras när man väl jobbar i yrket. Många lärare trodde nog att mer tid skulle avsättas till kunskapsppdraget, inte till en massa administrativt arbete.

      Andan i ditt inlägg Kari är att lärare borde vara nöjda med sin lön. Men varför inte klargöra din position: anser du att sveriges lärare har en skälig lön?

    • ChristerMagister skriver:

      @Kari, som jag skrivit tidigare är jag kluven i förhållande till lönen på personlig grund, men det spelar inte så stor roll i det här fallet. Anledningarna att höja lärarlönerna är samhällsmässiga (se tidigare inlägg som är länkade i inlägget).

      Gustav Fridolin skriver i dag: ”Höjda lärarlöner är därför sannolikt den enskilt viktigaste reformen för att öka attraktiviteten i läraryrket, incitamenten för motiverade studenter att brinna för lärargärningen och i slutändan för att skapa bättre förutsättningar för våra barn och unga att lyckas i skolan.” (DN, AB)

  2. babelstorn skriver:

    Ett tips från youtube som jag tyckte var roligt:

    Daniel / Babels torn

  3. Göran Tullberg skriver:

    Kari,

    Skolan är inte konkurrensutsatt. Den är utsugen av kommunpampar och riskkapitaliset. Den är ett misskött affärsområde där okunnigt folk gör stora pengar utan konkurrens.

    Därför bör skickliga lärare ta över skolor eller starta nya och hämta in de stora vinster som riskkapital och kommuner håvar in nu. Friskolor, mest gymnasier, tar över elever från kommuner som klagar över konkurrensen. Men lärarledda skolor ägda av föräldrar och elever kommer lätt att konkurrera ut alla andra skolor.

    LÄRARNA SKALL INTE BE OM HÖGRE LÖN, DE SKALL GÅ IN OCH TA ÖVER SKOLOR OCH PENGAR!

  4. Jan Lenander skriver:

    Med anledning av #addom så funderar jag på metoder att hålla arbetstiden under 45 timmar. Finns det några varianter av relationspedagogik som kräver mindre av för och efterarbete. Vi behöver verkligen fundera på hur vi ska agera när arbetsgivaren kan stapla mer arbetsuppgifter på oss.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s