Dagens citat – om top-down styrning

I dag har jag suttit tillsammans med representanter från Malmös alla grundskolor och bland annat diskuterat hur vi bör organisera verksamheten så att vi kan tillgodose kraven i Lgr11 när det gäller ämnesintegrering och pedagogiska treårsplaneringar.

Lärarna från en skola berättar att man har stora problem med det (och en del annat) på grund av att skolans arbetslag är organiserade i spann om två år (år 1-2, 3-4 och 5-6).

Vi i personalen har alltid varit starkt kritiska till det här, men idén kommer långt uppifrån. Jag tror att det är chefernas chefer som vill ha det så… men vi har aldrig fått någon förklaring till varför…”.

.
Göran Tullberg brukar ofta skriva i kommentarer här i bloggen att han anser att skolorna borde drivas som mer självstyrande enheter utan någon större inblandning av klåfingriga och okunniga rektorer och politiker… Jag tror att det här kan vara en god illustration av problemet som han vill motverka! Och vem vill inte det?!

Länkar till andra bloggar om:
, , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Lgr 11, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Dagens citat – om top-down styrning

  1. Anna Kaya skriver:

    Intressant! Jag tycker inte riktigt jag känner igen just det där fenomenet. Jag tycker de rektorer jag har haft alltid varit lyhörda till hur lärarna vill organisera arbetet i arbetslag. Självklart är inte alla lärare alltid överens men då har det iaf alltid funnits en majoritet som är för den organisation man valt. Att kommunen skulle tycka och tänka i en sådan fråga verkar ju absurt.

    • ChristerMagister skriver:

      Visst verkar det absurt!

      Det är ju också ganska talande att man inte riktigt vet varifrån idén kommer… Jag har tidigare varit med om att rektorer har kört sitt eget race på liknande sätt… och när jag tänker efter har jag också varit med om att rektorer har sagt att vissa saker kommer ovanifrån, men vad har jag vetat om det egentligen? Ofta har man ju som ”vanlig lärare” ingen kontakt med ”chefernas chefer” överhuvudtaget….

      P.S. Informella ledare på skolorna och traditioner har också varit hinder för inflytandet.

  2. Jan Lenander skriver:

    Lyckligtvis är det inte en majoritet skolor som har den här typen av top-down ledning. I skolor med väl fungerande ledarskap kan man någon gång ibland upptäcka något som kommer neddundrande från SKL men det mesta sker med lyssnande ledarskap, utom lite nedskärningar av budgeten här och där. Top-down management är ett mycket tydligt symptom på skolor som är på väg mot sämre tider. @Christer, jag oroar mig över din skola som du hitills varit ganska nöjd med.

    • ChristerMagister skriver:

      Det här gäller lyckligtvis inte min skola! Jag har ju bara varit på plats ett läsår (snart), men på min skola verkar man lyssna på personalen. Vi har dessutom ganska god kontakt med ”chefernas chefer” via stadsdelens utvecklingsgrupp, något som inte tycks finnas i alla stadsdelar.

  3. Jag som ägnat delar av våren åt arbetslagsledarutbildnng tycker ju detta är skrämmande 🙂 Både att man som ledning trycker ner valfri modell i halsen på sina lärare utan att stämma av och sedan att lärarna finner sig i det? Då känns det som att man inte riktigt förstått syftet med arbetslag.

  4. Mr D skriver:

    Att lyssna på sina anställda är inte alltid det samma som att göra det de säger. Att leda en skolorganisation kräver i första hand ett gott omdöme, att kunna skilja det som är bra från det som gynnar organisationen sämre och detta över tid. Att chefer går i sina chefers eller informella chefers ledband låter för mig som ett dåligt ledarskap. Att ta hänsyn till faktorer som inte alltid är synliga för alla är en helt annan sak. Men då är vi inne på ett område som också är viktigt inom ledarskapet, kommunikation.
    Det är spännnande och ibland till och med lätt roande när ni fyller er sida med att måla ut dåliga skolledare och dåligt ledarskap. Måste göra er lite besvikna när jag inte alltid delar er syn på att de flesta ledare är ryggradslösa, skygga och fattar beslut för egen vinning.
    Det där med chefernas chef ska jag ta med mig på min resa.
    Mr D

    • ChristerMagister skriver:

      Kommunikation är nog nyckelordet här. I det aktuella fallet är det mycket möjligt att cheferna har goda anledningar att organisera arbetslagen på detta sätt, det kan vi inte veta. Vi kan inte heller veta hur tydliga de har varit i sin kommunikation med medarbetarna, eller för den delen hur tydliga lärarna har varit med att de är missnöjda. Men det är ett tydligt exempel på hur tokigt det kan bli i stora organisationer.

      Jag är övertygad om att även cheferna och chefernas chefer har ett behov av att ”sparka uppåt” ibland, eller? 😉

    • Jan Lenander skriver:

      De flesta rektorer är bra, att SKL och kommunerna försökt odla fram ja-sägare utan tillräcklig kompetens om det pedagogiska har ännu inte lett till att en majoritet rektorer är dåliga.

      Det är självklart så att rektorer kan behöva bestämma något annat än majoriteten av lärarna tycker men det är ofta ett tecken på att rektor fått en omöjlig uppgift. Besparingar med bibehållen kvalitet är vanligtvis en omöjlighet och sätter sen lärare inför liknande omöjliga uppdrag. I en diskussion ledd av en duktig ledare så hittar man vanligtvis någon typ av lösningar som inte alla är glada över men som är det minsta dåliga alternativet och på något sätt förankrat hos de som ska genomföra det.

      Vi behöver inte en chefernas chef utan rektorer som får utrymme att utnyttja sina medarbetare för att hitta bra lösningar.

  5. Jan Lenander skriver:

    Jag sällar mig till de som önskar att Göran Tullberg skaffar sig en blogg där mer av hans tankar kan samlas. Hans perspektiv har varit mycket intressanta tillskott till debatten på många ställen.

  6. Göran Tullberg skriver:

    Tack Jan

    Jag hade gärna gjort det, men vet inte hur det går till.

    • janlenander skriver:

      Gå till wordpress.com och tryck knappen Get started here. Du kommer då till en sida med rubriken: ”Get your own WordPress.com account in seconds” och där fyller du i lite data och klickar dig vidare enligt instruktion. Lycka till!

  7. Ping: Dags för professionell utvärdering i skolan | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg

  8. Vidi skriver:

    F ö visade MacKinseyrapporten att de bästa skolsystemen (skolorna) organisatoriskt
    byggde på ämnena. Arbetslag blir konferenser där man ägnar sig åt elevvårdsfrågor,
    det är ju eleverna som förenar deltagarna, inte ämnena. Arbetslag är en modell
    som lär komma från DDR.

  9. Göran Tullberg skriver:

    Vidi,

    Det låter som min modell. Men vill du förklara det litet utförligare.

    Lärarlag bildas inom ett ämne (stämmer det?). Dessa lärarlag får tid att verkligen ta hand om eleverna och även lösa elevvårdsproblem (stämmer det?). Självklart förenar elevernas problem l ärarna ilaget, men det gör ju även det gemensamma ämnet. Eller är inte systemet byggt på ämnet?

    • ChristerMagister skriver:

      Det beror nog mycket på åldern. De första sex skolåren är det mer logiskt att bygga arbetslagen runt eleven än runt ämnet, tycker jag. I senare ålder kan jag se ett behov av att bygga runt ämnet, men tycker inte att man ska tappa bort det ämnesövergripande samarbetet. Det är sällan elevens problem är isolerade till ett ämne; vare sig det gäller sociala-, inlärnings- eller kunspasmässiga faktorer. Det är t ex vanligare att elevens svårigheter att nå målen inom NO-ämnena beror på språkliga brister än en faktisk brist i ämneskunskaper inom ämnesområdet och de sociala- och inlärningsanknytna faktorerna slår igenom inom samtliga ämnen.

  10. Göran Tullberg skriver:

    Jan. Jag kämpar med problemen. Har läst mycket, men det kommer att ta tid att bygga den hemsida jag vill ha.

    • ChristerMagister skriver:

      Du kanske inte ska sikta så högt till en början? Jag använder t ex WordPress grundinställning och den är mycket lätt att komma igång med, och att bygga ut vartefter. Vill du komma igång med bloggandet så tycker jag att du ska registrera en sådan och så kan jag, och säkert också Jan med flera som använder samma program, svara på eventuella frågor du har. Eller är du ute efter någon speciell funktion som du tycker saknas i WordPress?

  11. Göran Tullberg skriver:

    Christer,

    Du skriver ”men tycker inte att man ska tappa bort det ämnesövergripande samarbetet.” Har du positiv erfarenhet av ämnesövergripande samarbete? Det låter bra – som om det ökar överblicken och som samband klargöres.

    Men detta med ämnesövergripande samarbete har lancerats gång på gång och i praktiken alltid misslyckats. Som konsulent vid länskolnämnden har jag rest runt på skolorna. Rektorerna har förvandlat ämnesintegrationen till jippon. Det har handlat om Afrika. Allt skall vara afrikanskt. Matsalen har gjorts om till små hyddor där eleverna äter afrikansk mat. Kökspersonalen utstyrd i afrikanska kläder.

    Historiämnen handlar om Afrika, svenskan om afrikansk literatur, kemin om guld och diamanter. Alla lärarna säger: ”Detta är hemskt! Det är ett jippo som hindrar mig att genomföra kursen.”

    Tack för dina förslag om hemsida. Min idé är att få en hemsida som din där det är lätt att komma in och där det finns massor av folk som är insatta i ämnet -skolan. Jag känner oförmågan – hur fixa att folk kan skriva till sidan? Hur få in bilder i texten? Det finns bara problem som jag måste lära mig lösa.

    • Jan Lenander skriver:

      Ämnesövergripande och tema som fungerar och jag vågar säga Lerums gymansiums FN-tema även om det var länge sedan jag var med. Jag har kört flera välfungerande teman och arbeten som varit ämnesövergripande. Vad är det då som gör att ämnesövergripande och tema så ofta blir dåligt?

      Mitt svar är att man glömmer bort behovet av den djupa ämneskompetensen. Det finns inget som säger att ämnesvalet Afrika, FN, synen, … fodrar mindre djup i kunskaperna hos lärarna än biologi, historia och fysik. Ämneskompetensen ska bara vara på en annan ledd, en ledd som inte passar ihop med vad lärarna kan för något, plötsligt så ska historieläraren svara på kemifrågor och tvärtom och allt blir bara så B.

Kommentera

