Dagens citat – om lärarlöner

Att jag häromdagen tillät mig att uttrycka lite glädje över att jag trots en taskig löneutveckling har ett jobb som jag trivs med och en lön som betalar det nödvändigaste (och lite till) kunde tydligen upplevas som provocerande. Därför byter jag fokus i dag:

”Men skolhuvudmännen har lagt ribban för lågt och nöjer sig med alltför lite. Det är klart att löner på nuvarande nivå inte kan locka de bästa till skolan och den undervisningsgärning som är en av de viktigaste nycklarna till det kunskaps-samhälle som alla önskar sig i högtidstalen. Låglönelinjen är dålig personalpolitik mot dem som sökte sig till yrket när villkoren såg annorlunda ut, och det svaga söktrycket till dagens lärarutbildning är en väldigt tydlig varningssignal. Om valet framöver står mellan fler lärare och bättre lärarlöner måste det helt klart vara lönerna som gäller.” (PJ Anders Linder i SvD)

Signaturen Janne (en av flera….) skriver i en kommentar till mitt tidigare inlägg:

”Vad jag menar är att om lärare vill ha högre lön så är det lärarna själva som måste kämpa för den. Den kampen kan ingen annan föra. SKL kommer knappast propagera för höjda löner. Ryck upp ER och kräv rejält höjda löner!”

Med utgångspunkt i den samhällsmässiga nödvändigheten av att höja lärarlönerna som PJ Anders Linder skriver om, och som jag skrivit om tidigare, så tycker jag att Janne gör fel när han lägger ansvaret på lärarna; ansvaret ligger hos politikerna. Det borde snarare vara föräldrar, arbetsgivare och resten av samhället som för kampen för högre lärarlöner. Det skulle sätta fokus på rätt ställe; ska vi satsa på ett kunskapssamhälle så måste vi erbjuda höga löner till lärarna.

Länkar till andra bloggar om:
, , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Dagens citat – om lärarlöner

  1. Janne skriver:

    I den bästa av världar så skulle Sverige styras av enbart mogna, kompetenta och bildade politiker. Politiker som verkligen inser värdet av kunskap och bildning. Men tyvärr ser inte den svenska skolvärlden ut på det önskade sättet. Tvärtom har den svenska skolan länge varit en arena där alla och envar kan komma med uttalande utan ha den minsta skolerfarenhet. Det tycks räcka med sin egen skolgång som referens för att göra de mest häpnadsväckande uttalanden, och ofta på bästa sändningstid. Tänk om det räckte med ha legat inlagd på sjukhus för att uttala sig sjukvårdsfrågor eller kört på motorvägar för yttra sig i kommunikationsfrågor!

    Men nu när skolpolitiker inte håller måttet och inser värdet av kompetenta lärare så vad ska man göra? Vänta på bättre tider? Invänta på en kommande pedagogisk Messias som ska frälsa alla förtrampade lärarsjälar? Nja, jag tror att lärarna får söka sin frälsning hos sig själva och börja se sitt yrke som det viktiga yrke det är. Slänga av sig det förtrycktas ok, säga nej till en mängd ovidkommande och tramsiga fortbildningar och tidskrävande pseudoarbetsuppgifter. Utnyttja Er maktställning av att vara många och kräv respekt ,rimliga arbetsvillkor och bra lön. Vilka som bär judasrollen vet ni vid det här laget. Upptill kamp lärarträlar!

    • Morrica skriver:

      Janne, vem som helst får yttra sig och tycka om såväl skola, sjukvård som kommunikationsfrågor. Man behöver inte vara expert för att ha en åsikt, och vi lever ännu så länge i ett samhälle där vi faktiskt har rätt att yttra denna utan att riskera att bli slängda i fängelse på okänd ort.

      I ditt andra stycke, däremot, håller jag med dig. Så länge lärarna finner sig i sakernas läge kommer det att så förbli. Det är positivt på att Lärarnas Riksförbund tar upp kampen för radikalt höjda lärarlöner, men det räcker inte. Lärarna själva kan inte sitta på sina luddiga rumpor och vänta på att någon annan ska skänka status och hög lön i en silverskål. Att säga ‘Nej, tyvärr, det finns inte utrymme i min tjänst för att byta gardiner/städa elevernas toalett/gå över på dagis och fylla ut personaltomrummet där’ och sedan stå fast vid det är jätteläskigt första gången man gör det, men det blir lättare för varje gång. Och gör alla lärare det, konsekvent, så blir det skillnad.

      • Janne skriver:

        Jag undrar om du har helt rätt med tanke på lärarnas otroligt lågmälda hållning i sakfrågan. Mången lärare – och säkert andra inom andra samhällsområden – vet vad frispråkighet och öppen kritik kan innebära i vårt demokratiska skolsystem. Ett system som just ska uppmuntra elever till dessa saker. Nej, vi kanske inte hamnar fysiskt i fängelse men väl mentalt. Att påtala brister och uppenbara fel leder ofta till repressalier, du sätts på undantag, fryses ut eller får inte den lönehöjning som du kanske förtjänar. Varför är lärarna så tysta om det nu är så demokratiskt i gamla Svedala? Jag undrar om inte den gamla devisen ändå gäller för skolpolitikerna: Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större.

        Själv lämnade jag skolvärlden för ett år sedan. Ju mer jag distanserar mig denna värld desto mer inser jag hur sjuk den är. Under vilka förödmjukande förhållanden många lärare arbetar under, vilka exempellöst dåliga ledare som håller i rodret och hur ointresserade politikerna verkligen är. Det är bara tom retorik. Idag arbetar jag helt andra saker och kan inte tänka mig att vara lärare igen på överskådlig tid. Så kan det gå till i vårt demokratiska samhälle när man vill vara med förbättra och utveckla skolan till det bättre. Tänk inte fritt utan rätt, medborgare!

  2. Göran Tullberg skriver:

    Christer

    Ni har båda rätt. Det är som Janne skriver. Visst borde politikerna hålla fingrarna från syltburken och bygga en bättre skola. Men när de inte gör det, så måste lärarna göra något själva.

    Helst ville jag se att lärarna (+föräldrar + elever) tog över skolorna som ägare och satte sina egna löner. Både riskkapitalet och ännu mer kummunpamparna suger ut lärarna. Om lärarna sätter sina löner själva, så kommer de att få de bästa lärarna och de bästa skolorna. Bollen i rullning kommer att konkurera ut andra skolformer.

    Jag tycker LR skall hjälpa till vad de kan – det stärker dem också.

    • Janne skriver:

      I min mening är den enda vettiga lösning att staten återtar rollen huvudman för skolan. Sverige är ett litet land och har inte råd att låta kommunpolitiker och riskkapitalister blanda sig i skolpolitiken. Kapitalister är för rastlösa för en långsiktig verksamhet som skolan är och kommunpolitikerna ser gärna skolan som en spargris.

      Som sagt jag vill se en skola som är statlig, som lokalt leds av en pedagogiskt kunning rektor och med en likaledes kunnig personal med adekvat utbildning. Vi måste bort från tänkande där elever och föräldrar har inflytande över skolverksamheten. Vad vet de om skolan? Behöver de ta ansvar för sina beslut? Jag som förälder har varken tid, ork eller lust att engagera mig i skolans övergripande verksamhet. Jag vill kunna lita på lärarnas yrkeskunnighet, att de vet bäst vad mitt barn behöver kunna och behöver träna extra på. Så är det inte idag. Jag upplever att många lärare är så otroligt veliga och konflikträdda. Kommer med omskrivningar och skönmålningar. Sträck på Er, ut med bröstet och säg rakt ut vad som gäller!

      • Morrica skriver:

        @Göran Det skulle kräva att lärare faktiskt axlade ansvaret för sin egen, varandras och elevernas situation fullt ut, skulle det gå att genomföra i praktiken, tror du? Jag ser en betydande risk att vi hamnar i samma situation som idag, men somliga skolor som fungerar ypperligt, andra som inte fungerar alls och somliga där eleverna far rent illa.

        @Janne Ja, det är sannolikt ett mer realistiskt alternativ. Kommunerna har ju med all önskvärd tydlighet visat att de inte klarar att hantera situationen. Det finns guldkommuner, men den andra änden på skalan finns också.

        • Jan Lenander skriver:

          Även om jag gärna såg en lugnare utveckling med en huvudman som avgränsade sig till att vara möjliggörare, skaffade sig riktigt kompetent personal, rekryterade rektorer från lärarkåren, …. så känns Görans förslag som en möjlighet att höja den totala nivån åtskilliga snäpp. Troligtvis inte en väg för att skapa mer likvärdighet och få stopp på dåliga skolor men en väg att höja den genomsnittliga kunskapsnivån betydligt.

    • Bombadill skriver:

      @Göran, du har härliga perspektiv. Det hade varit roligt om du skaffade en blogg så de kunde samlas. Det är snabbt enkelt och gratis … här eller på blogspot.com!

  3. ChristerMagister skriver:

    Tack för stödet och uppmuntran, men kan ni inte se att det ligger i allas intresse att höja lärarlönerna? Att det till och med är mer logiskt att det är andra än lärare som driver på för att höja lärarlönerna?

    Jag håller med Tullberg om att skolorna borde vara mer självstyrande enheter utan någon större inblandning av politiker och Janne om att staten borde ta över huvudmannaskapet. Att man har låtit kommunpolitiker och riskkapitalister ta över verksamheten och sedan tvingats skapa en enorm kontrollapparat är självklart inte effektivt.

  4. klalin skriver:

    Hur svårt kan det vara? Fem jobbskatteavdrag, 100 miljarder kronor senare, lärarna hoppas ännu på staten och ropar halleluja varje gång Björklund öpnnar munnen. Det kanske räcker för lärarna, låg lön och en minister med många ord i sin mun? Kul med nån som kan sparka lite på våra förtroendevalda (vem valde dem?). Det räcker liksom för oss. . .

  5. ChristerMagister skriver:

    I den här bloggen blir det inte så många halleluja när Björklund öppnar munnen, och inte i de flesta andra lärarbloggarna jag följer heller…

  6. klalin skriver:

    Christer, jag har sett det. . .Men på nåt sätt hänger villfarelsen kvar, att stat och SKL skulle vara olika kontinenter. Det förhåller sig inte på det sättet. Studera konstitutionellt hur det här landet är uppbyggt så underlättar det kampen för bättre skola och bättre villkor för dem som jobbar i skola. Tullberg (ovan) är för en gångs skull inne på bärande tankegång när han föreslår brukarägd verksamhet. I förlängningen handlar det om en ”gemensam sektor” som de berörda borde vilja ”väl och framgång”, inte spott och spe. . . Vänd skutan!

  7. Göran Tullberg skriver:

    Klalin – tack för det där om ”för en gångs skull”.

    Mina idéer är sunda. Skolan måste bli opolitisk som sjukhus, idrottsföreningar, domstolar och annat av allmänt intresse är. Att elever och föräldrar måste vara med är självklart. Skolan är till för dem. De är närmast sörjande.

    Jag tror lärarna behöver den uppbackningen. Att de ingenting vet är fel – de vet var skon klämmer. Själv har jag seglat på mina elevers medvind. Tro mig! Det gör jobbet skönt och lätt.

    ”För en gångs skull” innebär att lärare inom samma ämne jobbar samman. Det innebär styrka och trivsel, Det den ene saknar har den andre. Vi ställer upp för varandra. Är det fel?

    Mina idéer är också koncentrationsläsning. Elever får tid att jobba med ett läsämne i taget och slipper detta ständiga byte av lärare, ämnen och salar. Vi växer samman till ett team.

    Så vad menar du med för en dångs skull?

  8. klalin skriver:

    Tullberg. . .Ber om ursäkt. Håller med om allt du skriver i ditt senaste inlägg också. Antagligen tänker jag på ett och annat inlägg där du använt versaler för att nå fram.

  9. Dan Fritzon skriver:

    Men……i andra yrken har man ett fackförbund som förhandlar med arbetsgivaren, hotar med stridsåtgärder om man inte kan mötas och till slut tar till strejk om det inte lyckas att få ett acceptabelt avtal. Var finns lärarfacken 2011?????????????????????????????????????????
    Är själv lärare och medlem, men alltför överhopad med arbete för att ha ork att engagera mig i facket 😦
    Går snart ut i vild strejk själv i protest mot låga löner (min skola ligger t.om. under kommunsnittet och det går INTE att göra något åt….) och vansinniga beslut.
    Inse att konkursmässiga kommuner inte kan driva skolorna likvärdigt! Vi kan inte driva en Ilandsskola med ”Öststatsbudget” och ”Öststatsledningsmetoder”!
    Inse att det lättaste bete facket har svalt är mantrat om individuell lönesättning! ”Bra lärare ska ha bra betalt” HA! Var tog devisen ”tillsammans är vi starka” vägen? = grunden för hela fackföreningsrörelsen!
    Björklund och Reinfeldt skrattar nog hela vägen till ”jobbskatteavdragen” = ta från de fattiga och ge till de rika….

Kommentera

