Jan Björklund – en komisk birollsfigur?

Och jag som tyckte att jag var elak ibland…

Det intressanta är att inom skolpolitiken är det precis tvärtom; Jan Björklund är den som styr skeppet och de andra partiledarna pratar glatt vidare i bakgrunden…

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Jan Björklund – en komisk birollsfigur?

  1. Göran Tullberg skriver:

    Christer!
    När det blivit elakt att korrekt återge politiska realiteter, så är det både rätt och nödvändigt att vara elak. Du får sluta vara snäll – du framstår då som ovetande! Plocka fram din elaka sida!

  2. Bertil Törestad skriver:

    Jag tor inte man vinner några poänger annat än hos redan troende med sådana här utkastade påståenden.

  3. ChristerMagister skriver:

    Nu förstår jag ingenting…

    Tullberg, vilka politiska realiteter behöver jag vara elak för att poängtera?

    Törestad, vilket påstående? Att han har en biroll i regeringen eller att han styr det skolpolitiska skeppet?

  4. Bertil Törestad skriver:

    Biroll i politiken.

  5. Göran Tullberg skriver:

    Christer,
    Du skrev om hur verkligheten visade att politiken gått i spinn och att sanningen framstod som elak. Om sanningen skall fram OCH DET ANSER JAG ATT DEN SKALL, då skall du inte vara rädd att framstå som elak!

    Detta är sant:
    (1) Att skolan fungerar dåligt och den blir allt sämre. (Ökat bråk och bränder, sämre resultat o s v, o s v)
    (2) Att det är politiker som är helt ansvariga. De har tagit över från lärarna som KAN SKÖTA skolan.
    (3) J B och andra talar om för lärarna hur de skall undervisa. Det han säger är LÖJLIGT och felaktigt.
    (4) De har tillsatt en kontrollapparat för att styra lärarnas undervisning. Den kostar 65% av totala kostnader.

    Jag säger klart att okunnigt folk som politiker, rektorer och alla övervakande byråkrater måste bort! Jag säger klart att dessa kontrollanter ingenting vet, ingenting förstår och att de fördärvar skolan. Det uppfattas som elakt. Det är elakt, men det måste sägas klart ut!

    Jag tycker mycket av vad du säger är för snällt. Azad (eller vad han hette) brände på ordentligt. Han blev uppmärksammad och folket fick den elaka sanningen om skolan.

    Christer. Du gör mer för skolan om du är rakt på sak och elakare. Säg att kunnigt folk måste ta över och att själviska okunniga politiker och byråkrater måste bort! Eller ser du inte det?

  6. Göran Tullberg skriver:

    OK Christer. Du jobbar och vågar inte tala ut. Min erfarenhet – och den är stor – är att politiker eller byråkrater förstör skolan. Den skall ledas av kunnigt folk SOM ÄR DÄR. När jag och mina kollegor lett vår skola har trivsel och resultat varit skyhöga. När rektorer kommer in, så stjäl de våra tillgångar och försvårar för oss.

    • ChristerMagister skriver:

      Jag håller med om det mesta du skriver ovan Göran (jag har inte en riktigt lika mörk syn på rektorer), men jag förstod inte kopplingen till det här inlägget. Om Björklund är en bifigur i resten av politiken kan jag inte uttala mig om, men att det är han som styr skolpolitiken är det väl inte någon tvekan om? Är inte det intressant? Vi vet att de övriga partiledarna i regeringen låter honom hållas, men vad tycker de egentligen? Varför har de så sällan någonting att säga?

  7. Göran Tullberg skriver:

    Min mening är han han faktiskt är den bästa skolminister vi haft. Men det räcker ändå inte till på långa vägar. Det han gör med lektorstjänster och certifikat är positivt. Allt som kan stärka lärarens ställning är bra.

    Min uppfattning av rektorer är huvudsakligen deras ställning som pedagogiska ledare eller skolledare. Du måste inse att de inte duger till det! Det är lärarnas uppgift – de har utbidning i sitt gebit, de har erfarenhet av att leda klassen och de är närvarande. Rektorn har ingen utbildning i ämnet, ingen erfarenhet och är inte ens närvarande.

    De rektorer jag har haft har aldrig – med ett undantag – vågar lägga sig i mitt jobb. Jag inbjuder dem inte till det.
    Enda undantaget var när rektor gjorde ritningar till ett nytt laboratorium utan att konsultera mig. Jag talade om för honom att det inte var säkert – att det saknades reservutgång bland annat. Han stod på sig, så jag ringde länskolnämnden och anmälde att han bröt mot de säkerhetsregler som gällde för laboratoriearbete.

    Han blev uppkalad och fick en lektion i säkerhetslagar. Han kallade mig förrädare, men min uppgift är att skydda eleverna. Rektor får inte utsätta mina elever för livsfara. Då blir det bassning.

  8. Jan Lenander skriver:

    Jag hävdar att ifall man vill veta vilka beslut som verkligen kommer att tas om skolan så ska man studerar vad Margareta Pålsson skriver och säger. Ifall man vill veta vilka åtgärder som kommer att slå igenom på vår vardag så ska man titta vem som bestämmer om pengarna och då blir Sörman och SKL mycket viktigare än Björklund. Det kommer att bli allt tydligare att Jan Björklund bara är en biroll även om att han tillåts att synas.

    Vet vi vilka som styr skolan så kan vi också förutse möjligheterna för en minskning av byråkratinflytandet. Jag håller med Göran Tullberg att det vore oerhört välgörande för skolan. Det är klart att rektorer behövs framgent också men de ja-sägare utan lärarbakgrund som tillsatts på alltför många skolor får rakt av betraktas som onödiga byråkrater, de har inte tillräcklig kompetens för att påverka det viktigaste uppdraget, undervisningen, på något positivt sätt. Tyvärr så fortsätter byråkratiseringstrenden fortfarande och jag ser inga tecken på en minskning, det troligaste scenariot är trots allt en komplett privatisering av svensk skola och en komplett segregation.

Kommentera

