Om årets lönepåslag

Version 1: ”Dags att krossa spargrisen…”

Jaha, då har man fått beskedet om den nya lönen då… Inflationen ligger just nu på 3,3% och även om Riksbanken lyckas hålla målet om en ökning på 2% på årsbasis blir det en relativ lönesänkning…

——————————————

Version 2: ”En mumsig Banana Split!”

Trots att årets lönepåslag mest liknar glasspengar så ska jag inte klaga. Jag har ett jobb jag trivs med och en lön som räcker till både livets nödvändigheter och lite vardagslyx. Det är inte alla som har det! Och vem kan vara missnöjd med en extra
Banana Split framför sig!? 🙂
—————————————–
Jag känner mig lite splittrad i dag och därför blev det två blogginlägg med samma grund. Ärligt talat så är det version två som ligger mig närmast rent generellt. Det är bara när jag börjar jämföra min lön med andra yrkesgrupper och tänker på min långa utbildning som bitterheten smyger sig fram. Det är lite som när eleverna med toppbetyg får ångest av betygshetsen…

Men det är mina privata känslor. Det finns samhällsmässiga anledningar att höja lärarlönerna ordentligt och de har jag skrivit om i inlägget ”Lärares lön”.

Länkar till andra bloggar om:
, , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till Om årets lönepåslag

  1. Linda O skriver:

    Känner igen det där med kluvenheten. Ibland känns det löjligt med små höjningar och förhållandevis kass lön. Däremot har jag ett grymt roligt jobb. Bättre än Bananasplit,.

  2. Trofinios skriver:

    Jag är jävligt förbannad.

    Usel jävla lön.

    Slitigt jävla arbete.

    Omotiverade jävla ungar.

    För jävla gammal för att skola om mig.

    Jävla bitter för att jag valde ett yrke det inte lönade sig att utbilda sig till.
    http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/06/08/saco-lararutbildningen-lonar-inte
    Jävla trött på präktiga lärare som vill skryta med sin idealism att lönen i sig inte är så viktig.

    Eller så har jag helt enkelt en jävla dålig dag. 😉

    • ChristerMagister skriver:

      Tråkigt att det känns så. Jag skulle tro att besvikelsen över arbetet är större än den över lönen (i vilket fall som helst är arbetsplatsen lättare att påverka än lönen…) och tycker att du ska börja leta efter en ny arbetsplats. Även om det känns för sent att skola om sig så finns det faktiskt gott om stimulerande arbetsplatser och motiverade elever i landet.

      • Trofinios skriver:

        Vad jag beskrev är inte ett konstant stämningsläge, utan ett läge många lärare har under vissa perioder i sitt yrke. Jag ville bara kontrastera mot den något förljugna bild som förmedlas av en del lärare: att deras yrke är fantastiskt. Det påståendet tror jag ofta stammar ur någon slags försvarsmekanism: man vill jag gärna manifestera för omgivningen att man minsann trivs jättebra med sitt jobb för att därmed framstå som en lycklig och lyckad människan. Men att döma av alla samtal man har haft med sina kollegor så inser man att bilden inte alltid är så rosig: det är ett jävla klagande, alltså kan yrket inte alltid vara så fantastiskt som man vill låta påskina för den icke-invigda omgivningen.

        Jag tror det är bättre att beskriva yrket med brutal ärlighet. Och för mig är det ett yrke där det kan gå väldigt mycket upp och ned, vissa dagar vill man bara ge upp medan andra dagar ger stor känsla av meningsfullhet. Och det är så jag upplever att många lärare upplever sitt yrke: som en berg-och-dalbana i känslolagen. Just DET är viktigt att förmedla utåt.

  3. coolaliaz skriver:

    Det finns flera problem med den präktiga idealistiska hållningen som dominerar inom läraryrket.
    Det är den som håller på att utrota läraren på sikt. För varje nytt dåligt avtal minskar antalet sökande till lärarutbildningen. På sikt utarmas också kvaliteten på den samlade lärarkåren om som nu alla sökande antas. Vart tog strejkviljan vägen?

  4. ChristerMagister skriver:

    Min inställning kanske kan låta präktig, men jag måste väl ha rätt att trivas med mitt arbete?! Och att lönen räcker till mina behov och är högre än många andras är det inget snack om. Ibland blir det så mycket prat om den förhållandevis låga lönen att man glömmer bort glädjen i jobbet.

    Men visst finns det ett problem med den inställningen, det håller jag med om, och det är därför jag hänvisar till de samhällsmässiga anledningarna att höja lärarlönerna i mitt tidigare inlägg.

    • Trofinios skriver:

      Det är ju lustigt när man jämför läraryrket med läkaryrket. Också ett yrke där det finns ett idealistiskt inslag, och många läkare säger också att de trivs med sitt yrke, men inte fan är de snabba med att säga att det inte är för lönens skull de blivit läkare.

      Bland vissa lärare verkar det finnas en uppfattning att man besudlar läraryrkets renhet om börjar prata högre lön, som om det vore en logisk omöjlighet att vare en bra lärare samtidigt som man yrkar på högre lön.

      Kanske är betoningen att lönen inte är så viktig en försvarsmekanism för att härda ut failet med att ha valt en utbildning som ger en så usel lön i paritet med andra stora akademiska yrken som läkare, ekonom, jurist och civilingenjör, vilka har ungefär lika lång utbildning som lärare.

    • Trofinios skriver:

      Tillägg: Det finns många skäl för att lärare bör ha högre lön. De två skälen som betyder mest för mig är: 1) Väljer man att satsa på en lång utbildning och dra på sig stora studielång så bör det löna sig, och 2) läraryrket är inte mindre viktigt än yrken som läkare, jurist, ekonom och civilingenjör, och bör därför av rena rättviseskäl ha en lön i paritet med dessa yrken. Dessa skäl bör man enligt min mening omfatta även om man inte skulle råka tycka att lönen är viktig.

      • ChristerMagister skriver:

        Visst går det upp och ner, men jag tror att det är större risk att man intalar sig (och andra) att man är missgynnad än att man är lyckligt lottad… Jag hör mer gnäll än skönmålning och det kan inte vara nyttigt att gå omkring och vara bitter. Självklart finns ingen motsättning mellan att trivas med sitt jobb och ha hög lön. Jag tycker att lärare förtjänar en bra mycket högre lön, men jag tycker också att vi förtjänar att stanna upp och inse att vi i det stora hela har det ganska bra.

  5. Janne skriver:

    Vad hade ni väntat er? 20 procent, eller? Då hade ni fått LO och Vanja på er. Ni tillhör ju kommunalkollektivet, och som en del av denna grupp kan ni ju inte förvänta er något högre lönepåslag. Så rätta er i ledet och var glada för ni har! Ni har juuu så söööta och gullliga ungar som ni så gärna vill lära ett och annat. Dessutom har ni ju 12 veckors semester. Så klaga inte! Haaa haa era dumma djävlar!

    • ChristerMagister skriver:

      Jag har träffat fler män med fina hus och bilar som har blåst familjelivet och lyckan genom att satsa på att tjäna stora summor pengar inom andra yrken (som de inte ens trivs med) än inom läraryrket. Antagligen skulle även de definiera sig som de riktigt dumma djävlarna….

      • Janne skriver:

        Fortsätt att vara självuppoffrande och självutplånande. Det tjänar Sverige på. Varför betala 45-50 000 när de dumma djävlarna tycker att det räcker med hälften? Jag lovar att det finns mångdubbelt fler som ångrar att de satsade på läraryrket och de blåst familjelivet på grund av taskiga löner. Säg vad är det som lockar i läraryrket? Eleverna? Arbetsmiljön? Den underbara ledningskulturen? Eller är det kanske de fantastiska fortbildningarna? Sluta nu och ta ert ansvar om ni vill respekterade.

        • ChristerMagister skriver:

          Vad som lockar? Arbetet med eleverna.

          Ta vårt ansvar? Genom att göra vad?

          • Trofinios skriver:

            ”Ta vårt ansvar? Genom att göra vad?”

            Genom att hävda en skälig lön och rimliga arbetsvillkor och med detta visa att vi anser vårt yrke vara jävligt viktigt, ty med den nuvarande inställningen visar vi i realiteten att det inte är så viktigt. Om lärarlönen var 35000 kr, tror du då kommunerna då skulle anställa obehöriga lärare i den utsträckning de nu gjort? Näpperligen, statusen och respekten för yrket urholkas när lönen är låg och läget förbättras fasen inte när somliga lärare anser att högre lön egentligen inte är så viktigt (Signalen är därmed klar: vi är INTE värda mer!).

            • ChristerMagister skriver:

              Men jag hävdar ju att vi måste ha en skälig lön av samhällsmässiga anledningar! Se mitt tidigare inlägg.

              Jag tror däremot att det är både skadligt för mig som individ och ineffektivt att gå och gnälla i lärarrummet och att ständigt göra det i bloggen. I ett annat tidigare inlägg skrev jag lite ironiskt: ”Vad är på gång? Strejk? Demonstrationer? Återförstatligande? Ställa facket mot väggen?” Det är dags för de som är mer engagerade i frågan än jag att sluta gnälla och göra något!

              • Trofinios skriver:

                Jag vet att du hävdar detta, alltså är jag inte ute efter dig, om du nu trodde det. Jag skrev bara ut kopplingen till din fråga och Jannes inlägg eftersom jag tyckte mig förstå vad han avsåg med att ta vårt ansvar. Dessutom ville jag understryka attitydernas betydelse och att somliga av dem har en negativ effekt.

                Jag anser att du med din blogg gör ett föredömligt arbete för att förbättra lärarnas och elevernas situation. Du ska inte tro att det bakom de kritiska anmärkningar inte finns en beundran och respekt för det du gör CM. Det gör det. 🙂

              • ChristerMagister skriver:

                *rodnar* Tack!

                Jag tycker bara att det blir lite väl mycket negativt skrivet ibland och det är svårt när läsare ser inläggen som enskilda; när man inte följer bloggen regelbundet kan vissa inlägg antagligen te sig lite underliga…

          • Dan Svanbom skriver:

            Eleverna alla dagar i veckan. Jag har världens bästa jobb.
            Jag försöker utveckla Sverige från grunden. Skapa en framtid för landet. Vad gör du Janne?

            • Janne skriver:

              Låter som om du genomgått ett femårigt indoktrineringsläger organiserat av SKL. Med tanke på det grandiosa uppdrag du utför sju dagar i veckan borde det rimligtvis ge mycket mer i plånboken. Det är bara byråkraterna på kommunerna och SKL som jublar åt en så fundamentalistisk idealism. Vi andra ruskar på våra huvuden åt detta martyrskap. Medan du ägnar åt ditt kamikazeuppdrag så ska jag försöka arbeta och betala skatt så att du har en möjlighet få rehabilitering i framtiden. Jag tror att du kommer att behöva det. Lycka till med framtidsbygget!

              • ChristerMagister skriver:

                Janne, jag tror faktiskt inte att någon förstår vad du menar eller vill. Alla inblandade tycker att läraryrket borde ge mer i plånboken (kanske med dig som undantag, vad vet jag…). Du lyckas bara låta nedlåtande och bitter. Skriv ut vad du anser i frågan i stället för att bara kasta ur dig förolämpningar.

  6. Dan Svanbom skriver:

    Min kommun har valt att ge lärare 15 miljoner extra i budgeten till höjda lärarlöner. Ska bli jäkligt intressant att se vad det ger i slutändan.

  7. andersbwestin skriver:

    Jag är en egenföretagande Sivving ) (Åsa Larsson) (Chalmers – 80 .)
    Riktiga lärare skall ha en ingångslön 25 000 kr och en lön vid pension motsvarande 55-60 000 kr/mån.
    Men då skall man vara en djävligt riktig lärare helt befriad från från postmodernistisk socialkonstruktivism och Reinfelts förställning om den FRIA VILJAN (lika kunskapsmässigt stendöd som Jesus från Nasaret).
    Trofinios borde sluta med falska länkar.
    Visa ditt lämpligt sökbara ansikte.
    Annars helt ointressant som kommentator.
    Om du är ett äkta svin så vill jag kunna hitta dig utan IT- kompetens. Det är liksom lagom ”rättvist”.
    Buuh

    .

    • Trofinios skriver:

      ”Trofinios borde sluta med falska länkar.”

      Vilka falska länkar?

      ”Visa ditt lämpligt sökbara ansikte.
      Annars helt ointressant som kommentator.
      Om du är ett äkta svin så vill jag kunna hitta dig utan IT- kompetens. Det är liksom lagom ”rättvist”.
      Buuh”

      Om vem har inte diskvalificerat sig själv som kommentator nu. Jösses vilket lågvattenmärke.

      Eftersom min medverkan tydligen har framlockat en sådana här destruktiv kommentarer så väljer jag att avstå från att kommentera på CMs blogg för att inte riskera undergräva dess goda rykte.

      Tack och hej.

      • andersbwestin skriver:

        Tack och hej!

        Du svarade inte. Varför svassar du runt på lärarbloggar med falska länkar.
        Det är inte seriöst.!
        Klickar jag på din alias så hamnar jag i ett tomrum med följande ordalydelse;

        Oops! This page appears broken. DNS Error – Server cannot be found.

        .

  8. Trofinios skriver:

    En sista kommentar för att klargöra en sak:

    Jag har inte ens haft en ambition att länka till mitt namn och har inte ens noterat att namnet är länkat. Att det blivit så beror troligen på att jag inte noterat defaultinställningen ”http://.” och tömt det fältet. Om jag har rätt ska mitt namn inte vara länkat i och med denna post.

    Tack och hej igen.

  9. ChristerMagister skriver:

    Jag tror att vad Anders vill ha sagt är att det är lättare att tolka någons kommentarer om man vet lite mer om denna person, vilket jag håller med om. Av Trofinios kommentarer har jag dragit slutsatsen att det rör sig om en manlig lärare, 50+, som antagligen arbetar med de äldre eleverna på något sätt…

    Men visst är det lite spännande att jag kan ha helt fel i det? Att jag tror att Trofinios är en man kan t ex visa sig vara grundat enbart i fördomar om mäns och kvinnors språkbruk…

    Det finns en befrielse i att kommentera anonymt, men det gör också att läsare får svårare att tolka kommentarerna; vilken dimension av detta man värderar högst tycker jag måste vara upp till varje kommentator.

    • Trofinios skriver:

      Nu ”tvingade” du mig till ytterligare en kommentar.

      Jag har förståele för ditt resonemang Men anser mig att ha goda skäl för att vara anonym, då en tidigare sejour när jag inte var det fick en del negativa konsekvenser för mig (Mitt namn är nämligen helt unikt och därför är jag lättidentifirerad.). Dessutom skriver jag ofta kritiskt om friskolor samtidigt som jag jobbar på en friskola och är helt enkelt rädd för att bli av med mitt jobb om jag inte skulle vara anonym.

      Det lilla jag kan avslöja är att jag är man, mellan 35 och 40 år, och undervisar äldre elever i matematik och filosofi. (50+? Vafan, så gammelmodigt är väl ändå inte mitt språk? Eller var det månne kommentaren att jag är för gammal för att skola om mig som ledde dig tll 50+? Eller kan det verkligen vara så illa att jag låter som om jag vore över 50? Hemska tanke.)

      Men som sagt, jag har förståelse för ditt resonemang och har därför inga som helst problem från att avstå från att kommentera för att minska inslaget av anonyma kommentarer och därmed underlätta olika läsarens tolkningsprocess av kommentarerna. Jag kan till och med inse att jag härmed gör något av en välgärning.

      Lycka till med det fortsatta bloggandet. Over and out – period.

      • ChristerMagister skriver:

        Men jag tycker ju inte att anonymiteten är ett problem och att du ska sluta kommentera! Jag har full förståelse för att det kan vara nödvändigt att vara anonym i vissa situationer och nu har vi ju bakgrundsinfo så det räcker, tycker jag. Du kan väl inte låta Anders bestämma?!
        (*provocerar fram fortsatt kommenterande…* 😉 )

        Jag uppfattade dig faktiskt som yngre tidigare, men det var just kommentaren om att du var för gammal för att skola om dig som gjorde det… Kom igen, du är ju i dina bästa år! 🙂

  10. Janne skriver:

    Nedlåtande? Ja, absolut! Kan inte vara något annat än nedlåtande när hör inställningen är till sitt eget yrke. Om man nu tycker att man har världens bästa yrke så varför inte börja kräva mer för sin insats? Varför nöja sig med i mitt tycke en skitlön? Hörde att lönen för en lärare är 26 000. 26000! Det var en bra lön för… 30 år sedan. Ni förstår ju själva vad det handlar om när exempelvis en rörmokare eller golvläggare kan tjäna mellan 30-40000. Detta utan studieskulder! Jag unnar de ovan nämnda yrkesgrupper dessa löner med tanke på arbetsmiljön och slitet. Men varför skulle inte lärare kunna tjäna en 50-55000 med tanke på en lång utbildning och med medföljande inkomstbortfall. Vad jag menar är att om lärare vill ha högre lön så är det lärarna själva som måste kämpa för den. Den kampen kan ingen annan föra. SKL kommer knappast propagera för höjda löner. Ryck upp ER och kräv rejält höjda löner!

  11. Ping: nok er nok! « Välkommen till verkligheten

  12. Ping: Dagens citat – lärarlöner | Christermagister

Kommentera

