Att gräva samma grop

I skolsammanhang är Finland alltid aktuellt. I en artikel läser jag att de finska femtonåringarnas ”utbildningskompetens” nu visar en allvarlig nedgång och att finska forskare inom pedagogik själva anser att det är fel att kalla deras skolsystem framgångsrikt enbart med grund i resultaten på PISA-undersökningar.

”Internationally famous for its supposedly excellent education system and top-ranking Pisa results, Finland is reeling from new research that shows a dramatic decline in learning and cognitive ability among 15-year-olds. […] for Mrs Kupiainen it is far too early to speculate on explanations. She suggested a nationwide test to ensure this was not a freak result, and stressed how ”misleading” it is to regard the Finnish education system as successful solely on the basis of Pisa assessments.
We are very good readers and Pisa tests are about written problems so this gives us an advantage. We also have an advantage because our language is phonetic,” she added.” (TES)

Beror de sjunkande resultaten på att man begått samma misstag som så många andra; fokuserat på ”tester, valfrihet och ansvarsutkrävande”? Alltså samma fokus som den nuvarande svenska skolpolitiken? (Sydsvenskan)

Kvalitetssäkring som i för hög grad grundas i elevernas resultat på skriftliga prov leder till ytlig och fragmenterad undervisning, valfriheten leder till ökad segregation och ansvarsutkrävandet att de som har det svårast får det ännu svårare…
————————
Tidigare inlägg: ”Se in i framtiden Björklund

Länkar till andra bloggar om:
, , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att gräva samma grop

  1. Trofinios skriver:

    Om det inte finns någon grund för att tro att Finland ökat inslaget av ”tester, valfrihet och ansvarsutkrävande” under sista 5-10 åren ser jag ingen anledning till att skriva ett blogginlägg med titeln ”Att gräva samma grop” och leda in diskussionen mot problemet med ”tester, valfrihet och ansvarsutkrävande”, utifrån omnämnda undersökningen. Mot bakgrund av att forskaren i undersökning inte ens spekulerar i riktningen mot att det beror på mer tester, etc., så blir jag en aning misstänksam vad gäller uppsåtet med ditt blogginlägg. Jag tycker det finns en tendens att du något otillbörligt utnyttjar detta finska exempel för att rida dina käpphästar. Hoppas jag har fel. 🙂

    • ChristerMagister skriver:

      Visst passar jag på att rida mina käpphästar när jag får möjligheten, varför inte? 🙂

      Ska man vara noga så ställer jag bara en fråga och hoppas på svar av någon som vet bättre. Jag har ingen vidare koll på det finska skolsystemet, men jag har fått uppfattningen av att man satsar på i alla fall ”tester och ansvarsutkrävande”; om det har ökat de senaste åren eller inte har jag ingen aning om, därav frågan.

      Att eleverna lyckas väl i en sorts test men inte i en annan kan vara tecken på att man har låtit en viss sorts tester styra undervisningen i för hög grad.

      P.S. Dessutom inser jag nu att när jag började skriva inlägget för ett par dagar sedan (jag har en massa halvfärdiga inlägg liggande bland utkasten just nu pga tidspress) hade jag nog snarare tänkt dra paralleller mellan diskussionerna om att ”Svartmålning skadar skolan”…men det får man som bonus om man läser de länkade artiklarna… 😉

  2. Paradigm skriver:

    Återstår att se om Finland är på nedgång i detta avseende, även om jag personligen betvivlar det.

    Moderator: *Olämplig kommentar raderad*

Kommentera

