Prioriteringar

För cirka 10 år sedan var jag ansvarig för schema och tjänstefördelning på min dåvarande skola. Rektorn hade hamnat i ett hopplöst ekonomiskt läge och bad mig göra ett förslag på hur sju tjänster skulle kunna tas bort. Jag satt en kväll och en natt och hade till slut ett förslag. Sju av mina kompetenta vänner skulle få sparken eftersom stadsdelens ekonomi inte gick ihop. Nästa dag läste jag DN. Carl Cedersköld (dåvarande finansborgarråd i Stockholm) stoltserade på förstasidan. Rubriken var ”Skatten sänks i Stockholm med 25 öre”. Då grät jag.

Fredrik Karlsson i artikeln ”Skolan blir bara bättre och bättre”.

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Prioriteringar

  1. Göran Tullberg skriver:

    Politiker bestämmer, du lyder.

    Politiskt sett är det helt korrekt. Om skolan får mer pengar får lärarna mindre, men politiker mer. Politiker bestämmer och skolans väl och ve hänger på dem.

    Om man sparar på skolan, så får lärarna gå. De är underordnade och betyder därför mindre – självklart!

    De dämpar svängningarna i ekonomin för skolpolitikerna. Du får inte sura för att lärare du känner kommer i kläm. Det gör alla lärare nuförtiden.

Kommentera

