Långsiktig skolpolitik

Foto: Mats Josefsson

I en politisk organisation är det sällsynt med långsiktigt tänkande”, skrev jag precis i en kommentar och jag tror att det är ett av skolans största problem.

Mina förebilder inom området är de som 1832 tog beslutet att plantera en ekskog på Visingsö för att säkra tillgången på virke till flottan för framtida generationer. Visserligen var det lite väl långsiktigt tänkande, men vilken inställning!

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Långsiktig skolpolitik

  1. Thomas de Ming skriver:

    Det som ditt exempel med ekarna på Visingsö visar är att man inte får blanda ihop långsiktighet med tron om att framtiden är förutsägbar 🙂
    Hörde en spännande dragning från en expert på FMV som just erkände att de inom militär försörjning av utrustning och teknik aldrig har lyckats förutse vad som kommer att hända 15 år in i framtiden (t ex Berlinmurens fall och terroristattacken 11/9 2001 som modernare exempel).

    Alltså behöver vi politiker som tänker långsiktigt genom att bygga in tillräckligt med flexibilitet och anpassningsförmåga i våra skolors verksamhet, annars planteras kunskaper som sedan kommer att vara obsoleta innan våra barn hinner nå till yrkeslivet 🙂

  2. Jan Lenander skriver:

    Ett bättre sätt att framtidssäkra är att se till att elever får tillräckligt djup inom språk, matematik och naturvetenskap och andra ämnen där framtiden inte kommer att ändra dem i hög grad. Förytligandet av kunskap är verkligen den kortsiktiga skolan och kunskaper om Photoshop har verkligen kort hållbarhet även om en allmän förmåga att lära sig använda nya dataprogram kan ha betydligt längre hållbarhet.

    • Thomas de Ming skriver:

      Om man bortser från att jag tror att vi snabbare än vi tror kommer att få se nya former av språk och dessutom kommer att behöva anpassa oss till en ny förståelse av hur världen är beskaffad, så tror jag som du Jan att djupa kunskaper (och inte minst förmågan att kunna kunskapa snarare än att bara kunna reproducera befintlig kunskap) är mycket bra att plantera i våra skolor 🙂

  3. Ping: Progression ett viktigt begrepp som borde vara lätt | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg

  4. tråkmagistern skriver:

    Det beror väl på? Under hela grundskolan torde det vara bäst att sträva efter tidlösa kunskaper. Sveriges landskap, multiplikationstabellen och kvadreringsregler.

    Men läser man de praktiska linjerna på gymnasiet borde det väl vara så färskt som möjligt. Inte ska man väl meka med en T-ford? Och även i grundskolan kan man kasta kartor med Sovjetunionen eller Österrike-Ungern.

  5. Göran Tullberg skriver:

    SKOLAN ÄR REDAN HEDENHÖS!

    Den har styrts av folk som ingenting vet och ingenting förstår – av politiker som kämpar för att sitta kvar, inte för att utveckla. Nytänkande vet de inte vad det är.

    Den har en helt vidrig organisation, så låst och så splittrad att den inte ger plats för varken flexibilitet eller utveckling.

    LÅT DUKTIGA LÄRARE TA ÖVER LEDNINGEN. LÅT VARJE SKOLA BLI FÖRSÖKSSKOLA!

    ORGANISERA SKOLAN KRING ÄMNEN INTE KRING EN ÄGARE. DÅ KAN ETT ÄMNE MODERNISERAS SNABBT OBEROENDE AV ALLA ANDRA.

    Skolor är ett-ämnesskolor, Där en liten grupp lärare har ett litet antal elever. T ex tre lärare i samma ämne + 40 elever som läser ämnet under 7, 14, 21 eller 28 veckor. Ett fullt läsår minus alla fridagar är just 28 veckor. Egna loaler, egen utrustning. Lärana lägger eget schema för sig och individuella scheman för varje elev.

    DEN SKOLAN ÄR FLEXIBEL! DEN BYGGER FÖR FRAMTIDEN.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s