Lärares lön

Debatten om lärarnas löner är glödhet och argument som viner i luften handlar ofta om historiska skeenden och jämförelser med andra yrkesgrupper (vilket kan vara intressant men knappast känns som det mest relevanta, egentligen) och snack om hur mycket eller lite lärarna arbetar per vecka och år (ett ganska omodernt resonemang tycker jag). I en kommentar till mitt tidigare inlägg Lärares lön och ”förmåner” orkade jag inte diskutera dessa argument och tycker att jag i stället lyckades koka ner saken riktigt bra.

”Jag är ledsen om det framstår som att jag bara viftar bort dina argument, jag vet att det är sådana argument som florerar i debatten, men jag ser lite annorlunda på saken. Jag ser att vi i Sverige betalar lärarna så dåliga löner att vi har svårt att rekrytera, att många erfarna och kunniga lärare överger yrket och att de låga lönerna har gjort att lärarnas status har sjunkit så mycket att de har svårt att genomföra sitt uppdrag effektivt.

Räcker det egentligen inte med argumentet att vi som samhälle får det vi betalar för? Oavsett hur historian och jämförelserna med andra yrkesgrupper ser ut så måste vi fråga oss hur lärarlönerna påverkar både rekryteringen till yrket och hur väl uppdraget utförs.”

(För en tydligare bakgrund till ovanstående, se hela kommentaren och svaret.)

Många kommer fram till att ett återförstatligande av skolan är den enda vägen att gå, vilket bl a Morrica skriver om. Frågan som då ställs är förstås varför man tror att en statlig myndighet skulle betala mer än en kommunal och mitt svar är att det i alla fall finns en möjlighet till det. Om nu samhället bestämmer sig för att en ordentlig löneökning för lärarna är värt att satsa på så skulle det kunna genomföras. I dagens läge kan regeringen bara önska att lönerna höjs, de har i praktiken ingenting att säga till om. Trots att lärarutbildningen är statlig eftersom tillgången på lärare är en riksangelägenhet kan man inte påverka rekryteringen genom att se till att utbildningen leder till en rimlig lön.

Mer läsning (uppdateras antagligen lite då och då):
– I NYT finns en artikel på samma linje och trots att jag tycker att liknelsen med soldater haltar håller jag förstås med om slutsatsen; ”when results on the ground are not what we hoped, we think of ways to better support soldiers. We try to give them better tools, better weapons, better protection, better training. And when recruiting is down, we offer incentives.”
– LR lyfter fram ett mail där frågan om hur den sociala statusen påverkar tas upp (länk) och Friedrich Heger fyller på (länk); ”Vem vill bli lärare när man möts av en föraktfull blick när man stolt berättar om sitt framtida yrke?”
Skolgranskning

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lärares lön

  1. Jan Lenander skriver:

    Mycket bra sammanfattning av läget och det som jag också tycker är det enda argumentet med riktig kraft för höjning av lärares löner.

  2. Janne Ekström skriver:

    Många som pratar, få som agerar. Lätt att säga ”i vår kommun satsar vi på lärarna i år” om man sedan inte ser till att det finns medel att anvädna för t ex lönelyft.
    Samtidigt: Om man ser hur allt fler lärare i dag (i min kommun t ex) tänker om sitt arbete, sina möjligheter att göra ett bra jobb eller bara möjligheten att orka med sina uppgifter samtidigt som man ska utföra någon form av kvalitativ undervisning, så inser man att lönen inte är den enda moroten.
    Jag blir orolig för framtiden när jag hör hur många som söker andra jobb utanför skolan samtidigt som jag själv blir tveksam att gå tillbaka i grundskolan och fortsätta slita ut mig för 100 kronor i lönehöjning 2011… Why bother? Spelar ju ingen roll om jag sliter ut mig och gör mitt yttersta eller om jag bara går dit och gör det jag ska, lönen är mer eller mindre densamma oavsett vilket. Helt fel!

  3. Ping: Sluta diskutera lärares arbetstider | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg

  4. Ping: Håller grytan på att koka över? | Christermagister

  5. Ping: Om årets lönepåslag | Christermagister

Kommentera

