En blomsterkvast från Anders Borg?

Bildlänk

– Duktiga lärare ska belönas.
Det sa finansminister Anders Borg när han på onsdags-morgonen presenterade vårpropositionen. Men på vilket sätt bad han om att få återkomma till i höst.

Med tanke på att det är kommunen som styr lönen kan man ju undra vad han tänkt sig för belöning… och med tanke på att inflationen överstiger påslaget i årets löneavtal och de flesta lärare alltså relativt sett får sänkt lön så känns det snålt med en blomsterkvast…

Advertisements

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till En blomsterkvast från Anders Borg?

  1. Trofinios skriver:

    Kanske Borg svänger när ekonomin vänder och tar intryck från tendenserna i USA att ersätta lärarna med datorer och online-utbildning för att spara pengar. Från Huffington Post:

    Online learning is one of the fastest growing trends in educational uses of technology, according to a 2010 report by the U.S. Department of Education.

    But the rapid growth raises the question do students get as much out of online learning as they do from face-to-face lessons with a teacher?

    More than one million K-12 students took online courses during the 2007-08 school year. And with cuts to education spending escalating in recent years, online instruction is one option getting increasing attention as school districts look for ways to cut costs.

    Hela artikeln här:

    http://www.huffingtonpost.com/2011/04/12/online-learning-pros-and-cons_n_848362.html

  2. Emma skriver:

    Och det där ska vi tro på?

  3. Jan Lenander skriver:

    Det är förstås bra med positiva uttalanden om våra löner och en finansminister smäller ganska högt. Vi har dock varit med om mycket av lova runt och hålla tunt så jag avvaktar med champagnen.

  4. Janne skriver:

    Svårt att göra ord till handling om det inte är han själv som håller i plånboken… Kommunen sparar på ALLT oavsett vad Borg yrar om.

    • Morrica skriver:

      Det är ju så. Kommunernas makt över enskilda skolors ekonomi och hur denna makt förvaltas har större betydelse än skoldebatten låtsas om. Har någon systematiskt granskat detta område utifrån skolperspektiv?

      • ChristerMagister skriver:

        Det är väl därför man vill återförstatliga skolan, eller i alla fall låta staten ta över det ekonomiska ansvaret.

        En utredning är på gång:

        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4390525

        • Morrica skriver:

          Den ser jag fram mot att få ta del av.

        • metabolism skriver:

          Men eftersom Borg inte säger annat än SKL redan sagt, då är det väl inte större hopp om mer pengar till lärarlöner om staten tar över skolan, än med kommunalt huvudmannaskap? Om nu inte Borg menar ALLA lärare, när han talar om duktiga lärare?
          Hur mycket (eller vad; lön eller blombukett?) och till vilka, det ska bli intressant att se. Blir det någon modell som det gamla relativa betygssystemet, så andelen ”de duktiga lärarna” redan har bestämts, och budgeterats för, från början? Hur många procent av lärarkåren får hur många procent i lönehöjning? (eller hur många procent ökar blomsterhandelns omsättning?)
          /Janis

  5. Göran Tullberg skriver:

    VÄLJ INTE LÄRARYRKET! NI SOM VALT DET! LÄMNA DET!

    LITA INTE PÅ POLITIKER! DE ÄR INTE INTRESSERADE!

    Lönerna relativt andra tjänstemän har för gymnasielärare de senaste åren sjunkit. Från att ha legat 12% över snittet, så ligger de nu 18% under. Det rör sig om 30% sämre lön över runt 20 år. Tendensen är fortfarande sjunkande.

    Skolan har fått mer pengar, men de har inte gått till utbildning utan till ökad byråkratisering. Kommunens politiker och tjänstemän har berikat sig själva på skolans bekostnad och det kommer de att fortsätta med. De anser att lärarna har för hög lön trots att deras är dubbelt så hög. Därför vill lärarfacket att staten tar över.

    I Växjö undersökte lärarna på ett dagis hur stor hyran var för likadana våningar som den de hyrde av kommunen.Skolan betalde tre gånger mer varje månad än vad övriga hyresgäster gjorde. Politikerna berövade barnen pengar. Rektorer jag talat med bekräftade att kommunen saltar hyresavgifter för skolor.

    Redan i slutet av 60-talet och början på 70-talet när jag var konsulent vid länskolnämnden upptäckte jag att de driftigaste lärarna sökte sig från skolan till andra yrken. Det gällde framför allt tekniker, matematiker och naturvetare som var eftersökta. När lärare försvann från gymnasiet, så ersattes de av lärare från högstadiet och de bästa lärarna från mellanstadiet gick över till högstadiet.

    Efter det fanns nästan inga kompetenta mattelärare eller NO-lärare kvar där. Jag mötte lärare på mellanstadiet som skulle undervisa i NO. De sa ”Jag kan bara geografi, så jag struntar i fysik och kemi, det får bli NO”. (Slut citat). Nu dalar kunskaper i NO-ämnen och matte värst. De elever som inte får utbildning i NO-ämnen på låg och mellanstadium väljer bort dem på gymnasiet.

    Skolan kostar allt mer och blir allt sämre. Den kostar mer än andra skolor i världen, men ligger ändå risigt till. Nu när skolan ändå försämras och lärarna inte har ett dyft att säga till om, så tycker jag att ni skall söka andra jobb och låta skolan och Sveriges framtid gå åt h-vete.

    LÄRARE! GE UPP! NI KAN ÄNDÅ INGENTING GÖRA!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s