Dags att bryta lärares isolering

I Lärarnas Nyheter läser jag en intervju med Andreas Schleicher, chef för analysenheten på OECD:s utbildnings-avdelning och för Pisa-undersökningarna.

Ett tips är att klicka på bilden och göra detsamma
(Bloggluften gick ur mig… 😉 )

Annonser

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, skolpolitik. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Dags att bryta lärares isolering

  1. Soffan 21 skriver:

    Jag känner att den svenska skolan har en lång väg att gå för att hämta hem det som gått förlorat. Samtidigt finns det bara en väg och det är att satsa på pedagogerna som är ryggraden i systemet. Vårt system med en valfri skola har helt klart förstärkt segrigeringen. Hoppas några som styr riket läser artikeln.

    • Emma skriver:

      Visst är det så. Samtidigt är det ju även upp till oss lärare, det är ingen som tvingar oss att vara isolerade öar i havet skolan. Vem hindrar oss idag från att arbeta ämnesövergripande eller ha gemensam planering med andra lärare i ämnet? Svaret är ingen. Inte på min skola i alla fall, jag vet ju inte hur det ser ut på andra ställen.

      Jag har alltid (har nu inte jobbat så länge) planerat tillsammans med ämneskollegor. Det förenklar ju arbetet något enormt så varför skulle jag inte göra det? Nu finns det ju dessutom massor med möjligheter att planera gemensamt även om man inte är på samma plats vid samma tillfälle, skype, mejl, facebook-chat eller vad som helst. Vi kan inte bara luta oss tillbaka och tro att någon annan ska fixa, vi måste fixa själva.

    • ChristerMagister skriver:

      @Soffan, vad anser du att den svenska skolan har förlorat? Inte resultatmässigt alltså, utan finns det något som du anser var ”bättre förr”? Eller ser du något specifikt som de övriga skolorna (de som gått om oss i de internationella undersökningarna) har som vi saknar?

      (En liten enkel fråga bara… 😉 )

      @Emma, det är bra, positivt tänkande! Det är ingenting som direkt hindrar oss, men däremot kan vi behöva stöd av organisationen för att lyckas utan att slita ut oss. Jag tänker främst på tid till planering, men även att man tar hänsyn till vårt samarbete i schemaläggningen.

      • Emma skriver:

        Jag är kanske lyckligt lottad. Min skola har två timmars gemensam planering i arbetslaget varje vecka. Och så har vi rektorns två timmar varje vecka, om hon inte har något speciellt i åtanke och det inte är något för kommunens alla lärare så ”får” arbetslaget även den tiden. Nytt för i år är att två-tre lärare har gemensam planeringstid inlagd på schemat (utöver det alla har samtidigt), tidigare har vi på eget bevåg så att säga, planerat tillsammans när vi råkat ha tid över samtidigt.

        Den enskilde läraren måste nog börja i liten skala att planera med kollegor när det går och sedan be rektorn ta hänsyn till att det behövs mer tid till nästa års schemaläggning.

      • Soffan 21 skriver:

        Det jag främst tänker på är resultaten som jämfört med många andra länder har sjunkit. Och det är allvarligt. Att det som du själv påpekat i Malmö finns områden där det är extremt låga resultat och de familjer som kan söker sig därifrån. Detta är om ännu värre. Sedan är min uppfattning att elever trivs i den svenska skolan och jämfört med många andra länder utvecklar ett självständigt lärande. Min uppfattning är att den svenska skolan har genomfört många kanske inte alltid så bra förändringar. Och då inte minst inom gymnasiet. Även lärarutbildningen har påverkats av dessa reformer.

        • ChristerMagister skriver:

          Läs artikeln i LN som jag länkar till i mitt senaste inlägg. Den handlar om skolvalets påverkan på resultaten.

          • Morrica skriver:

            Artikeln förtäljer att det som händer är att undervisningen blir torftigare när de motiverade och resursstarka eleverna lämnar en skola.

            Det är rätt anmärkningsvärt, och värt att beakta. Finns det någon forskning på vad det är som får lärare att sänka nivån på sin undervisning när den genomsnittlige eleven blir svagare?

  2. Kristian Grönqvist skriver:

    Det är bra att det börjar talas klarspråk. Skolan handlar ju verkligen inte om ett förlängt lekis, utan om en förberedelse för ett vuxenliv i ett konkurrensutsatt samhälle, där man inte ser särskilt förstående på okunskap.

  3. Jan Lenander skriver:

    Sjunkande ämneskompetens, många obehöriga lärare och lärare som kvackar i ämnen de inte behärskar, där vi har vi tyvärr ett antal saker som blivit betydligt mycket sämre än tidigare åtminstone om man går långt tillbaka. Listan med diverse mindre saker som NO-institutioner som förfaller och försummande av inskolning av nyutexaminerade i ämnespraktiken kan bli riktigt lång.

    Förslag som att ha två lärare i en klass väcker härlig minnen och Christer kan berätta om fördelarna på många sätt. Det känns inte som att detta ligger högt upp på kommunernas agenda i någon större utsträckning. Det känns inte som någon besparing och ser vi någon ljusning ekonomiskt, nej.

    • ChristerMagister skriver:

      Vi lyckas ha två lärare på ganska många lektioner genom att fokusera resurserna till klassen i stället för till ”garderobsundervisning” 😉

      Tittar man på lärartätheten borde det gå att göra så i mycket större utsträckning än vad som är vanligt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s