Läxhjälp

Förra veckan lyckades vi övertyga två elever i år 5 som inte alls gillar matematik att delta i ”extramatten” som jag har hand om. När timmen var slut var de inte riktigt färdiga med läxan ännu och jag frågade om de ville stanna ett tag till. ”Ja!”, svarade båda och när de var färdiga med läxan var det uppenbart att en stor tyngd hade lyfts från deras små axlar.

Häromdagen rapporterade Skolverket att föräldrarnas utbildningsbakgrund har stor påverkan på elevernas skolresultat redan i årskurs 3 och man understryker vikten av tidiga åtgärder för att kompensera skillnaderna. ”Det faller inte bara på lärarna. Kommunen måste ha en medveten ekonomisk fördelningspolitik så att lärarna får den fortbildning som behövs och eleverna det stöd som de behöver.” (LN)

Fortbildning i all ära, men i det här fallet tror jag att det räcker med en allvarlig funderare på hur läxorna påverkar eleverna. ”Den svenska skolan bygger på att man ställer höga krav på föräldrarna, att de ska hjälpa till och vara engagerade. Det är ett av de största problemen för vi lämnar väldigt mycket till eleverna och föräldrarna att lösa, när de inte är i skolan, säger läraren Marina Hägg i Aftonbladet.

Ja, men så behöver det inte vara. Jag skrev ett inlägg om läxor i september som täcker min syn på saken så jag ska inte upprepa mig här; bara en liten teaser:

”Bedömer vi att eleven behöver, och klarar av, extra arbetstid utanför det ordinarie schemat för att nå skolans mål är det bättre att öka den schemalagda tiden så att vi kan garantera den pedagogiska kvaliteten och inte lämnar de som mest behöver stöd i sticket.”

Det tidigare inlägget hittar du här: Läxor

Kunskapsbloggen skriver också om läxor och berättar om en skola som avskaffat dem.

P.S. De två eleverna kom tillbaka den här veckan, utan övertalningskampanj.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , ,

Om ChristerMagister

Bloggande lärare med fotointresse.
Det här inlägget postades i Debatt och politik, Läraryrket, skolpolitik, Skolvardag och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Läxhjälp

  1. soffan21 skriver:

    Det här med läxor är inte helt enkelt.Visst stämmer det att om vi lämnar över problemet till eleverna och föräldrarna så ökar bara skilnaden mellan de som har goda förutsättningar jämfört med den andra gruppen. Och vi kan ju inte enligt skollagen delegera del av undervisningen till föräldrarna. Men läxläsning är så mycket mer. Det är ett sätt för föräldrarna att få en rimlig uppfattning om vad deras barn jobbar med i skolan. Idag finns det starka grupper,i Malmö, som vill förbjuda läxor med den motivering att läxor just förstärker skilnaden mellan elevers förutsättningar att klara skolan. Jag tror inte på denna väg. Ett ojämt samhälle kan inte bli bättre om vi förbjuder en del av föräldrarna att hjälpa sina barn. Men det är klart så att vi i skolan måste bli bättre på att ge eleverna hjälp när de inte når målen. Om vi kallar detta för läxhjlp vet jag inte om det är rätt. Det bör vara pedagoger som ger denna hjälp och inte frivilliga organisationer. Dessa organisationer är nog bra på många sätt men jag tror att vi får bättre effekt på denna hjälp om vi fördelar resurser till detts inom skolans egen organisation.

    • ChristerMagister skriver:

      Nej, vi ska inte förbjuda föräldrarna att arbeta med sina barn, hur skulle vi kunna göra det!? I ordet ”läxa” lägger jag betydelsen ”en obligatorisk uppgift som ska utföras på en viss tid och som kommer att kontrolleras av läraren”. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: ”obligatoriska läxor får inte bestå av okända moment och genomförandet av dem får inte vara ett krav för att eleven ska kunna fortsätta med arbetet i skolan.”

      Däremot ska både elever och föräldrar förstås alltid kunna få tips och idéer om vad de kan arbeta med hemma om de vill.

  2. tråkmagistern skriver:

    Om föräldrarna hjälper sina barn så kan man kanske omhänderta barnen?

    Men skämt åsido, här håller jag faktiskt med dig. Det finns åtskilliga timmar på fritids som kan ägnas åt läxläsning. Och läxor ska ju heller inte vara så svåra att man måste ha en lärare bredvid sig. Enligt min åsikt ska förälderns enda uppgift vara att se till att den bli gjord. Nog så svårt ibland.

    • ChristerMagister skriver:

      *ritar ett kors i taket* 😉

      Eftersom du nämner fritids så kan man ju också tillägga att vissa barn lämnas i skolans lokaler vid sju-halvåtta på morgonen och hämtas runt sex på kvällen. Efter hemfärd och middag så tror jag att dessa familjer skulle må ganska bra av att slippa tjaffsa om läxan också!

  3. Emma skriver:

    Jag har avskaffat läxor redan innan jag började jobba 🙂 Ser ingen mening med det, de har så pass långa dagar i skolan och jag tycker att de ska ha tid för fritidsintressen också. Däremot brukar jag säga att den som (eventuellt) svamlar bort lektionstiden får göra ikapp hemma och så brukar det vara en bok per termin som till största delen ska läsas hemma men det är allt.

    I tidigare år tror jag att det kan vara meningsfullt med läsläxa och kanske enkla repetitionsuppgifter i matte.

  4. Lisa skriver:

    Läxor är mest fria skrivuppgifter numera efter vad jag ser hos mina barn. Ganska svårt att formulera bra texter ens för en åttondeklassare. Frustrationen är utbredd hemma hos oss inför denna typen av uppgift. Av ren självbevarelsedrift hjälper jag som förälder till för att inte huset ska rasa. Min fjortonåring fixar inte skrivandet på egen hand. För mycket fria läxor anser jag.
    Lisa

  5. Ping: Läxor | Christermagister

Kommentera

